Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MOTU Cuemix fråga

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag blir inte klok på MOTUs cuemix. Jag har inga problem med att skicka ljud från ingångarna till vilken utgång jag vill. Däremot fattar jag inte hur jag ska få datorns ljud från tex itunes till valbar utgång? Jag vill närsomhellst kunna skicka ljudet från main out till mpc ingång. Det måste väl gå?

  • Medlem
  • 2007-06-30 12:03

Vad säger datorn att den skickar ljudet till? Kör jag i winamp så väljer jag "MOTU main out" (har jag för mig) för att skicka till vanliga utgången på ljudkortet.

Det är inte alla program som klarar av att skicka till de individuella utgångarna har jag märkt.

Ja, men jag vill kunna routa main out till ett par andra utgångar. Itunes verkar inte kunna skicka till andra utgångar. Main out finns inte heller att välja som ingång i cuemix.

Tyvärr är inte CueMix till för det ändamål du beskriver. Syftet med CueMix är zero-latency monitormix, d.v.s att mixa ingående ljud till fyra olika bussar. Detta är vettigt exempelvis i liveinspelningssituationer. Jag spelar exempelvis in med mitt band live, och använder då CueMix för att var och en i bandet ska kunna få en egen live-mix utav det vi spelar, och skickar sedan varje utgång till hörlursförstärkaren.

Från datorn utgående ljud kommer bara att gå på den buss som har samma utgång som den programmet i fråga skickar till.

Slutsats; CueMix är en mixer, och kan tyvärr inte användas för att routa ljud. Något jag också kan tycka är lite tråkigt!

Fan vad sjukt kasst av motu. Finns kanske något annat sätt at routa med någon mjukvara?

Med iTunes blir det nog svårt. Program som är till för musikproduktion, typ Logic (eller Cubase med sitt Control Room) har ju som en basal funktion att kunna routa ljud på det här sättet.

Jag vet inget program som kan routa en liveström från något annat program dock, så som du verkar vilja göra. Av nyfikenhet, vad är det du ska göra?

Hittade ett program för mac som jat tror fixar dett från cycling 74 http://www.cycling74.com/products/soundflower.

Men jag jag löste det ändå!!!
Jag hade som tur var två line in (mic/guitarr) ingångar kvar på framsidan, satte kablar från main out til dessa. Till dessa ingångar finns det två send outt på baksidan som jag aldrig använt och irriterat mig på att de bara funkar till ingångarna på framsidan, dessa sends kopplade jag in till mixerbordet och funkar som main out gjorde innan. Nu kan jag routa ingångarna på framsidan till vilken utgång jag vill, dvs till min mpc eller g2, detta samtidigt som jag har ljudet ut från datorn som vanligt.

Resultat: Nöjd! Nu kan jag sampla från itunes när jag vill. Känns som en enkel lösning men det tog tid innan jag kom på det...
828MKII handlar det om förresten..

Smart lösning! Jag har också ett 828mkII. Det är ett fint ljudkort

1
Bevaka tråden