Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk musik med sampler ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-06-30 19:15

Hej undrar om någon som vet hur man kan få musik som görs på akai sampler till att låta lite mer levande.Nu låter det tajt och så men lite för stelt . Skulle vilja att ljuden varierade mer

-Dynamiskt om ljuden får turas om att låta mycket eller litet?

Har samplern någon lfo?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-30 23:28

Det jag brukar leka med är vad jag lätt kommer åt med klaviaturet:
Anslag och aftertouch

I min ESI-4000 kan jag koppla dessa parametrar till lite vadsomhelst.
T.ex. volym, attack osv..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-01 09:37

Jo samplern har lfo har dock inte testat detta ännu,
Saddox det låter intressant så man kan låta Anslag och aftertouch styra andra parametrar.
Skall se om det går att göra med min akai.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 11:25

Mycket ligger väl i anslaget. Koppla velocity till filter och attack så bör ljudet svänga lite mer. Sen LFO på andra parametrar är ju en fin grej det med.

Vad är det för Akai du har?

Man kan göra otroligt dynamisk musik med samplers. De allra flesta moderna samplers har "velocity layers" vilket innebär att varje tangent/key group kan ha flera samplingar som väljs med velocity/aftertouch. Ett bra exempel är piano: slår du hårt så får du en hårt samplad ton, slår du mjukt så kommer det en mjukt samplad ton. Professionella orkesterbibliotek är gjorda så för att på ett övertygande sätt ta fram instrumentens egenskaper. Trummor likaså.

Att göra det själv är dock ett hundjobb. Det tar evinnerlig tid.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-02 10:39

Tack för alla hjälpsamma svar.
Samplern är en akai s2000 som jag köpte för en billig peng.
Det som jag hunnit med att testa änsålänge har varit att låta olika samplingar spela beroende hur hårt man spelar på klaviaturet.
Tex en sampling mellan 1-50 sedan en annan ifrån 50 -127.
Skall prova att låta velocity styra något filter och se hur det går, även det ni nämnt med lfo låter intressant.

Till S2000 finns väldigt många samplings-CD. Om du har en CD-ROM till den är det en god idé att kolla upp några sådana, t.ex. klassiska instrument eller bra pianon. Då får du ett hum om vad som går att göra och kan bli inspirerad att själv lära dig tekniken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-02 13:02

sawtooth jag har precis beställt en cd rom till samplern ,finns det andra format till andra samplers som den också kan läsa in ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 13:30

"...It's equipped with a 3.5" HD floppy drive and can load samples from the Akai S1000, EMU and Roland sound library." (Planet Groove).

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-07-02 13:36

har för mig att att s2000 kan läsa de flesta format som akai har.

Såvitt jag kan minnas: S1000, S3000, Emu EIII och Roland S-760.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-15 17:50

Jag skulle säga att plåt-känslan av Akai S-serien går att få bort genom att köra ljudet genom lite analoga filter. Ett annat skönt sätt är ju att helt enkelt att sampla brus, lågpassfiltera detta och lägga en lfo på pitchen och ev samtidigt modulera startpunkten för anslaget. Lägg detta lite förskjutet mot övrigt beat med låt volym och lägg på en fet kompressor på slutet. Det lär bli köttigt och levande.

Lycka till !

1
Bevaka tråden