Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slitna tangenter, vissa tecken är borta. Hur fixa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2007-07-01 02:38

Min iBook G4 är nu två år gammal och de flitigast använda tangenterna är bortslitna, a - s - e - n- m som exempel.

Gnuggisar kan kanske fungera men har någon eventuellt någon annan idé?

Självklart skall jag ta upp det med Kullander (där datorn köptes) men lite tankar från andra användare kan vara trevligt att få.

Beställa ett nytt tangentbord (dyrt) alternativt efterlysa en trasig iBook G4 där du kan köpa loss tangentbordet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 11:42

Du kanske kan hitta till a-tangenten utan att det står a på den? Det är tråkigt när saker går sönder, men vanligt slitage är ju bara skönt. Det visar ju bara att du älskar din dator. Som ett par ingådda skinskor eller slitna jeans...

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2007-07-03 14:05

Det är lite svårt för mina döttrar att skriva till mormor när det saknas tecken...

Den äldsta är sex år och klarar av att skriva rätt schysst.

Jag tror jag går till gnuggisaffären och försöker hitta liknande tecken att klistra på.

Kullander lär ju ha ett par tangenter över från några kaserade iBooks, om inte annat kan du höra med Lan-Master i Malmö (Apple Service Center) om inte de har några tangenter över.

Skyddslack

Hej!

Jag har samma problem och har funderat på en gnuggislösning.

Det var väääldigt länge sedan jag använde gnuggisar, men har för mig att det fanns någon skyddslack på sprayflaska. Det borde gå åt för att få tecknen att sitta kvar. Gnuggisar är ju i sig själv ganska sköra.

Man bör väl ta loss tangenten innan sprayning och kanske köra på några lager. Matton eller någon annan välsorterad butik bör väl ha.

Om det finns gamla bord att få tag i är väl risken stor att det är samma tecken som är borta på dem. Ananrs är det ju en bättre lösning.

Skriv gärna och berätta om du löser problemet.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 13:43

http://www.pbparts.com/

Här finns det lösa tangenter att köpa. Köpte nyligen nya scissors till några tangenter... Välj bara vilken dator du har och bläddra ner till den. I ditt fall Original iBook.

Där väljer du "case parts" ( http://www.pbparts.com/shop.php//_i+_o+_cs ) och sedan bläddarar du ner till

Citat:

G4 iBook Keycaps (Early 2004) $7.50 Details | Order
--------------------------------------------------------------------------------
G4 iBook Keycaps (Late) $7.50 Details | Order

Är du osäker på vilken du har kan man se bilder på saxarna om du väljer scissors. Så enkelt!

Senast redigerat 2007-07-08 23:42
1
Bevaka tråden