Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

letar efter lfo trig knapp till jupiter8

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

den stora vita börjar bli seg. det e samma som i juno60 o en den andra maskiner från den tiden. nån som har nån ide eller knapp?

Har inte JX3p en triggknapp också? Men den kanske ser annorlunda ut? De brukar ju kunna köpas för kaffepengar.

roland brukar va bra på gamla delar men jag har inte numret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 13:11
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-02 16:14

Knappen under den vita plasten är en ALPS knapp som så vitt jag vet produceras forfarande. Har beställt ALPS katalogen ska se om jag hittar den där. Installerade en ny sådan senast i går i Oldnikks TR-808.

ja det lär vara samma som i 808an! väntar med spänning

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-04 10:49

Fick katalogen men till min stora besvikelse verkar detta endast vara ALPS potentiometrar. Men när jag jämfört den nya knappen som jag hade beställt från chipforbrains på Ebay med den gamla som satt i oldnikks TR-808 så har den nya fått "nytt nummer" står endast 7A på den nya och alps loggan på baksidan av knappen. Ska kolla vad som stod på den gamla, har för mig att den bara hade en 8:a ingraverat på sig.

Ska även undersöka om man kan renovera denna knapp, den är ju trots allt av sluten variant.

Kan du ta en bild av knappen, jag har fixat men många rolandmaskiner och har en del trick i bagaget!

där e ju en bild längst opp. eller menar du en inuti-bild?
ja jag e ju inte den som brukar ta itu grejer, eller sätta ihop iaf...
inte förrns det kniper alltså

Inuti så klart! Det finns en hel del olika typer av switchar som roland använder och jag har flera typer på lager.

Edit: Jag kollade servicemanualen men där fanns det inget matnyttigt, bara rolands eget artikelnummer.

Senast redigerat 2007-07-04 16:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 21:21

Jag tror att det är samma switch i Jupiter 8:an som i Jupiter 6:an där, dvs en sådan där kass som det är fullt av i CR-8000. Man kan laga dem om man vet vad man håller på med.

Jag har letat efter sådana switchar något år men gått bet, jag behöver 31st till min CR-8000...

Det är liksom en svart kub med en pinne med ett kors på som sticker upp...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-05 01:23

Hoppla,

Det går att renovera men man behöver borra på undersidan med en liten borr, typ 2 mm eller så. Sedan är det "bara" att bända loss underdelen med minusmejsel eller liknande. Rengör de två plattorna inne i knapphuset samt den ledande delen av gummi tutan. Limma ihop det hela och löd tillbaka.

Undvik att spraya på massa elektronikspray, den kommer nämligen IAF inte åt delarna som behöver rengöras tack vare gummitutan som sitter ivägen.

Knappen fungerar efter samma princip som de senare keyboards som sitter i t.ex. Roland Juno 106 och D-50 mfl......

tack för hjälpen hörni, jag har nu tagit kontakt med en av dessa fiffiga killar som lagar allt

1
Bevaka tråden