Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wavelab, liknande program till mac?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 11:30

Har precis gått över från PC till Mac och blickar än så länge inte bakåt, dock saknar jag mitt gamla Steinberg Wavelab för editering av samplingar osv.

Finns det någon likvärdig mjukvara till Mac?

Tjenare!

Jag "brukar" använda Peak http://www.bias-inc.com/products/ eller ReCycle : http://www.propellerheads.se/products/recycle/index.cfm för att klippa samplingar.

(Har inte använt wavelab)
Mvh

Wavelab var faktiskt det program jag också saknade när jag konverterade till Mac för några år sedan. Men Peak funkar fint det med, när man väl kommit in i det. Annars kan du testa gratisprogrammet Audacity om det räcker för dina behov:

http://audacity.sourceforge.net/

.. eller köra Wavelab som vanligt via Parallels Desktop!

Wave Editor är jävligt bra.

här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 18:08

tackar för tipsen!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-03 20:41

Jag kör som snabeldrake säger, fast genom CrossOver. Det enda fullvärdiga substitutet för WaveLab är... WaveLab.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-30 19:20
Ursprungligen av JonesH:

Jag kör som snabeldrake säger, fast genom CrossOver. Det enda fullvärdiga substitutet för WaveLab är... WaveLab.

Jag är helt inne på den lösningen också och till 99% bror mina funderingar på CrossOver på att jag vill fan ha kvar Wavelab. Det går inte att komma ifrån att det är ett ruggigt bra program.

Dessutom måste jag ju då kunna köra mina masterpluggar från Windows då, eller hur? Snurrigt blir det.

Men Jones, funkar det problemfritt?

DSP Quattro är ännu ett alternativ

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-24 15:23

Sound Studio

Använde Sound Forge innan jag bytte till mac och letar också efter ett bra ljudredigeringsprogram. Använder Audacity ibland, men gillade Sound Studio bättre. Tyvärr gick min Trial ut och nu funderar jag på om jag ska investera i en full licens. Någon som använt eller använder Sound Studio och kan svara på om det är värt pengarna eller om det finns ett bättre program?

Instämmer, Wavelab är guld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 20:10

Hm...ja det kanske är enda lösningen ändå.

Trodde jag äntligen skulle slippa Windows...hehe.

  • Medlem
  • 2008-01-19 11:47

Tjatja.

Jag testade wavelab 5 igår med crossover och allt funkade strålande tills jag gick in montage-delen av programmet där det fanns endel små irriterande buggar.. bland annat när jag ska lägga till ett nytt spår så kommer det upp äckligt många menyer.. dessa försvinner efter en 15 sekunder, men är i vilket fall mkt störande.

Sen när man kollar i files-menyn så syns inte filnamnen. Väldigt svårjobbat med andra ord.

Är det nån annan som har haft samma problem?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 00:46

ibland kommer det upp många menyer och liknande, ibland blir huvudfönstret plötsligt avmarkerat (hamnar i bakgrunden) och tyvärr kan wavelab inte bränna. Väldigt väldigt irriterande. Jag har prövat Amadeus Pro också som är ganska bra, men inte wavelab.

Kolla in apples Soundtrack också, det har en del bra funktioner med. Tror inte man kan bränna skivor i det dock.

Edit: Det ordnas ju dock lätt med funktionen export, send to waveburner. Faktiskt smidigt. Soundtrack kan nog ersätta wavelab i mångt och mycket, kombinerat med waveburner för mastringen.

Någon som testat Fission? Ser väldigt användarvänligt ut, vet dock inte hur djupt redigeringsmöjligheterna går.

Själv använder jag Audio Hijack för att kapa ljud och redigerar dem direkt i Ableton Live - så slipper jag hatta runt mellan flera olika fönster. Men smaken är ju som baken,

Aldrig testat men Adobe SoundBooth CS3 kanske kan va nått också?

Adobe SoundBooth CS3

För väldigt snabb editering av samplingar så har nu Audioease äntligen (förra onsdagen) släppt sin Snapper som de började göra reklam om någon gång för minst en halv evighet sedan. SJälv så kör jag Iced Audio AudioFinder.. inte alls lika snabbt och enkelt att klippa samplingar där.. men det ska komma en ny version ganska så snart som ser ut att bli betydligt bättre för sådant

Wave Editor verkar säljas för $200 just nu.. däremot ingen aning om hur länge det priset håller sig.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-22 21:36

Vad är det för något dessa program som inte går att göra i tex cubase eller logic?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 21:49

Skillnaden blir helt klart mindre och mindre, förr brukade distinktionen vara tydligare. Det går absolut att göra dessa grejer i de större inspelningsprogrammen också.

Det går jättebra att göra allt sådant i en modern DAW.. men om man ofta klipper samplingar (och då ofta väldigt många samplingar dessutom) så kan man spara väldigt mycket tid på en bra sampleeditor.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-23 17:40

Blev så sugen av denna tråden att jag skaffade edu-licens idag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-24 13:02

snapper verkar gudomligt bra. Dock snarare som komplement till Pro Tools och Finder än ersättar för wavelab

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-24 14:52

Ska det snackas om hastighet tycker då jag ingenting klår ReCycle i och för sig. Men då handlar det mest om uppklippning och mappning av samplingar. Grymt bra att sampla syntar (ihop) med, om man använder det på rätt sätt. Och till loopar förstås, men det är standard-användningsområdet.

  • Medlem
  • 2008-01-24 15:57

Jag undrar också lite över sånt här. Jag använde Peak på studiodatorn (OS 9!) för editering av stereomixar, men när det visade sig att senare versioner av Peak blev allt mer instabila började jag titta efter alternativ. Jag hittar inget!

Jag provade Audacity och gladdes åt hur det liknade urgamla SoundEdit 16, men det var lite otympligt (då) (det kanske har bättrat sig sedan dess).

Jag har testat Wave Editor men har svårt att hitta alla funktioner, och tanken att man ska kunna skriva in egna kortkommandon till allting är väl god, men inlärningskurvan känns hög. Framför allt föll det på att jag inte kunde klura ut hur man ska kunna lägga en effekt på bara ett visst parti av en låt.

Amadeus verkade fult men funktionellt, men hanteringen av plugins är otymplig.

Jag tittade också på XO Wave men interfacet såg inge kul ut.

Bias Inc. (som inte verkar ha uppdaterat sin sida sedan november) presenterade Peak Pro 6 förra våren, med planerat släpp hösten -07, men sedan blev det tydligen tyst. Vet någon vart det blev av?

Ska undersöka Soundtrack, Soundbooth och Quattro.

Jag skulle vilja ha ett program för editering och mastering av stereofiler, som Peak var medan det fungerade. Vad ska jag ha?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-04 14:06

Peak funkar bra igen Eller ja - ovisst om senaste version på senaste OS; kör en gammal version på en G5:a med 10.5, där är det väldigt stabilt. Programmet kan t om klippa upp samplingar a' la ReCycle numera, med lite trixande i menyerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 14:20

ReCycle är tyvärr långt efter wavelab på många punkter när det gäller att klippa upp och fixa med samplingar. Du kan t ex inte säga åt ReCycle att klippa på fasta 16-delar, eller nåt sånt (Wavelab har däremot inga problem att klippa på ReCycle-vis). Du kan inte heller batch-processa samplingar, eller batch-formatkonvertera. Likaså kan inte ReCycle namnge samplingar enligt textlista, eller regelmässigt. Dessutom klarar inte ReCycle filer längre än ca 5 minuter, och inte 32bit float.

Missförstå inte. Jag kör ReCycle väldigt ofta för att klippa upp och mecka med loopar å samplingar (har t o m ReCycle angiven som standardeditor i Live). Tycker det rockar hårt mestadels, men i vissa fall är wavelab så otroligt mycket snabbare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-04 18:16

Det är riktigt, men ReCycle har ju en stor poäng i att rexfilen som exporteras innehåller färdig samplemappning, så om du spelar in varje ton på t ex en gammal synt (med början på lägsta möjliga C-tangent) och sedan "recyclar" eller klipper resultatet så kommer rexfilen direkt kunna spelas som ett instrument i exempelvis Reason-samplern NNXT.

Det här är kanske ingen jätteviktig funktion i och med att exempelvis just NNXT självt kan mappa och pitchkorrigera samplingar, men om du spelar in varje ton på ett gammalt musikaliskt ljudande men ostämt piano eller samplar någon som sjunger varje ton (eller försöker) och vill behålla den ostämda känslan så är ReCycle väldigt användbart.

För min egen del tycker jag programmet är oerhört snabbjobbat och "gör sitt jobb", det är ju inte komplett på samma sätt som en "riktig" ljudredigerare men detta har ju inte heller varit programmets avsiktliga funktion. Denna är ju egentligen att klippa upp just trumloopar.

Där är ju poängen solklar med just ReCycle och t ex modulen Dr Rex i Reason (eller de varianter av Dr Rex som gjorts som VST-pluggar), att kunna dumpa ut loopen till ett track, sedan kan man slumpa variationer i programmet (eller ändra midinoterna i VST-värdprogram) och loopen kommer få spännande variationer. Svårare / mer meckigt att göra med andra lösningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-04 18:20

Här är något att testa om man har en riktig analoghäck där varje ton låter olika varje gång den spelas. Spela in alla tangenter och gör detta t ex 10 gånger. Skapa 10 st rexfiler av detta. Ladda in allihop i en NNXT efter recycling. Markera allt och välj uppspelningsmetoden "ALT" i NNXT. Då kommer detta alterneras slumpvis så att det samplade ljudet uppför sig lika levande och varierat som synten i fråga. Testade detta nyligen med min JX8P* och minsann om inte mycket av karaktären återfanns i samplingen.

*) JX8P kvalar ju inte in som s k äkta analoghäck men den har ändå ganska mycket variation för sig.

Apropå den ursprungliga rubriken.
Har Wavelab kommit för Mac än?
Verkar inte så i Onlineshoppen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-10 14:50

Wavelab 7 har inte släppts än utan ska enligt planen levereras andra halvan av 2010. Ser fram emot med spänning, även om jag klarar mig bra med pro tools och reaper.

1
Bevaka tråden