Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt oljud

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan länge haft ett ganska svagt oljud i min Mbox, ett ganska högfrekvent, pulserande surr som omväxlande är svagt och starkt (med ungefär en sekunds intervall). Jag har inte orkat göra något åt det, eftersom det bara hörs när det är tyst i övrigt.

Alldeles nyss dök exakt samma ljud upp i min JX8P, efter det att jag kopplat upp min MIDI-kedja i min studio. Helt bisarrt! Drar man ut MIDI OUT i JX8P försvinner ljudet. I JX8P är det dessutom ackompanjerat av ett lågfrekvent ljud, som låter som det kan vara genererat av JX8P själv. Det hela känns på gränsen till komiskt...

Vad jag undrar över här är om någon känner igen fenomenet och kan gissa sig till vad det beror på? I MBox hörs ljudet även om allt är avslaget i studion utom datorn.

  • Medlem
  • 2007-07-02 19:17

Verkar som jordbrum tycker jag allt. Du får nog köra klassikern att koppla ur allt, och sedan koppla in en sak i taget för att hitta vad som kan vara orsaken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-02 19:22

Yepp, jordbrum. Har själv fått samma sorts oljud som försvann när jag drog ur MIDI-kablarna.
Det där högfrekventa var från hårddisken eller processorn i datorn misstänkte jag, när datorn belastades hördes det att ljudet följde med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 21:48

Om det är det jag tror så är det ett vanligt Mbox-problem som kan lösas om man byter till en bättre skärmad USB-kabel.

Tack för tipsen! Jag tror jag börjar testa med skärmad USB-kabel till MBox, det låter som en god idé. Det lustiga är ju dock hur ljudet som finns i MBox också kan komma ur JX8P och tystna när man drar ut MIDI out. Det ska sägas också att det låter även om man drar ner volymen på JX8P.

En fråga till: Det lågfrekventa oljudet i JX8P verkar ha något med min MIDI-kedja att göra. Jag har kopplat MIDI out från JX8P och MIDI out från datorn till en merge-box (2 x MIDI in), och sedan MIDI out från merge-boxen till MIDI in i datorn och nästa MIDI out på merge-boxen vidare till mina moduler (och från sista modulen till JX8P). Är detta tokigt? Poängen är att jag ska kunna spela på mina moduler utan att datorn är igång och utan att göra några omkopplingar.

1
Bevaka tråden