Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sysex controller mojäng

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skaffa en sysex controller box att plåga lite hårda syntar från. Min erfarenhet från dylika boxar är helt obefintlig så jag tänkte be om några bra förslag på en sådan fräck liten låda.

De syntar jag är ute efter att kunna ratta är främst MKS-80 & Matrix 6R (sysex burkar), och om man också som bonus kan skruva några mjukisar eller logic är detta ett stort +.

Nu undrar jag vad ska man tänka på vid anförskaffning? Finns det templates för settings för någon av ovan hårdingar? Vilken burk sitter just du och skruvar på, och vad är dina erfarenheter av den? Vilken box är populärast bland er där ute? Hur lätt är just den att handa. Är "Midi Learn" det bästa eller finns det något ännu bättre? OSV.....

Har tittat lite på Behringers hemsida och just nu lutar det ditåt, men ni kanske har ett mycket bättre förslag.

Som sagt: upplys mig med er kunskap!

Kom igen nu...

Någon som har lite erfarenhet av detta?

Peavey PC1600 är den enda burk jag vet på rak arm att den klarar av Sysex, men det finns flera andra (de flesta lite mer avancerade midiburkar vad jag vet). Kolla hos tillverkarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-16 14:03

Behringers BCR-2000, som jag har, kan man också använda till sysex-rattande. Den är ganska angenäm att jobba med - du sätter den i learnmode och väljer vilken ratt du vill programmera (om jag mins rätt), sen tweakar du en specifik parameter på din synt så att den skickar ut sysex. Då lär sig Behringern sysex-koden och vilken av byten som är den variabla parametern. Jag gjorde ett preset för att styra de galnaste parametrarna på min DX7II:a på det viset. Sedan kan man fintweaka inställningarna i Behringern i en PC-editor sedan, alla parametrar svarar ju inte på 0-127, vilket Behringern utgår ifrån.

Nackdelen med BCR-2000 är att man lätt glömmer bort vilken parameter som går till vad, det får man komma på ett eget system för att lösa, men själv använder jag mest min för att tweaka filter och effekter när jag jobbar i Renoise, mer än programmera externa syntar.

Tack för det encore.

Det var precis BCR-2K jag inhandlade. Mina erfarenheter hiitils är goda.
Problemet är dock att syntarna jag vill tweaka inte skickar någon sysex när man rotar bland parametrarana. Därav går det inte att lära BRC'n vad man vill göra den vägen.

Men jag hittade en mjukvara på nätet som kunde tweaka mks-80'n och då var det bara att "lära BRC'n" de parametrarana! JÖSSES vilken synt MKS-80'n blev nu. Hade ju ingen MPG-80 och var på väg att kränga iväg min MKS-80 då jag inte var ett dugg imponerad av den. Men nu när man kan vräka på med alla parametrar under fingrarana - Vilken härligt synt den förvandlades till ! Nu kommer jag aldrig att göra mig av med den. Om någon är intresserad av min MKS-80 template till BCR-2000 så delar jag gärna med mig. PM mig bara...

En tanke som slog mig med detta var att vi kanske borde öppna ett forum för folk som har tagit sig tid att göra templates för BCR-2000. Vi kunde ju dela med oss av våra färdiga templates..
hmmm tål att funderas på.

1
Bevaka tråden