Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve med plats för många hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på om ja ska byta ut min PC server mot en Xserve.
Dock så är de två saker jag undrar. Just nu så sitter det 14x n (=3tb) diskar i servern varav 3st är IDE. Finns det någon xserve som har så många platser för hårddiskar?

Jag funderar på att köpa en äldre modell, som kanske är lite billigare, men frågan är om en billigare modell klarar att stå emot prestandan jag har i dag. Just nu ser de ut så här.

3.2Ghz dual core Intel, 2gb @ 667mhz, debian linux.

Anledningen till att jag vill byta är för att server inte funkar så bra i dag. Varje gång jag ska sätta in nya diskar eller göra nått med hårdvaran så slutar nån disk att funka, eller så vägrar servern att "hitta" den. Det hände nämligen precis, efter jag satte in 2st 250gb så ville den inte hitta mina IDE diskar, och de slutade med att den inte startar. Jag får nog igång den, men de är sån jä*la pill.

Så om någon har några tips så blir jag glad.

I de äldre modellerna får du plats med 4 diskar, i de nya 3.

Minns inte riktigt men jag tror dom bytte till SATA när som bytte till G5, då det blev 3 diskar.
Så är det PATA/IDE du vill ha så ska du ha en äldre med 4 platser.

De funkar inte riktigt om servern bara har 4st platser.
Finns det ingen som har lite mer, eller är de bara g5:erna?

Så här ser "servern" ut i dag, lite rörigt?

http://oleander.pointclark.net/p7021090.jpg
http://oleander.pointclark.net/p7021091.jpg

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-03 00:04

Xserve Raid är ju alltid ett altenativ, eller rackmonterar du en Powermac.

Det finns ingen Xserve som har mer än 4 platser, men det finns ju XServe RAID, där har du 14 platser, men du behöver en Xserve att koppla den till.

G5'orna (och intel) har 3 platser, alltså mindre än G4.

På länken nedan kan du kolla in Xserve & Xserve RAID.

http://www.apple.com/server/

Så jag behöver med andra ord en Xserve Raid och en Xserve.
Finns det någon möjlighet att köpa en tom Xserve Raid och koppla till sin befintliga server?

Du kan inte köpa en tom Xraid eftersom de disklådor du måste ha för att montera diskarna bara säljs av Apple.

Det kan väl sägas att Xserve aldrig varit tänkt för privatbruk.

Xserve RAID säljs endast med Apple diskar och du måste köpa deras ADM-enheter, dom säjls inte tomma utan disk. Du kan inte flytta dina gamla diskar in i en Xserve RAID (som dessutom använder ATA diskar).

Ett alternativ om du kan nöja dig med 11 diskar är att köpa en Xserve G5 och montera ett RAID-kort med två externa portar. På varje port monterar du en QuadRack Infiniband.

Du kan använda alla åtta diskar i dessa två QuadRack som en volym om du vill (RAID-0/1/5/10).

Är du verkligen beredd att betala för en Xserve RAID med fibrechannel anslutning? Även "snål-lösningen" med QuadRack blir ju väldigt dyrt i jämförelse med din gamla PC datorlåda?

Jag hade nog monterat tre stycken 1TB diskar i en Xserve G5 och besparat mig besväret

1
Bevaka tråden