Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röstigenkänningsprogram typ VoiceXpress?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-07-02 23:59

Jag har nu sökt som ett får efter ett sånt program. Har man PC kan man ju köra VoiceXpress, men finns det något liknande program för Mac?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 02:08

Har funnits inbyggt i MacOS sedan slutet av MacOS 7.x

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-07-03 07:22
Ursprungligen av PF:

Har funnits inbyggt i MacOS sedan slutet av MacOS 7.x

Mjo, men speech är inte riktigt vad jag söker

Du får nog utveckla lite för oss som inte vet vad "Voice Express" är för något. Vilka funktioner är det du vill "komma åt"?

• Medlem
  • 2007-07-03 09:03

http://www.voicexpress.se/

Säger Google att det handlar om.

Tack jgb, så dumt av mig att inte söka efter Voice Express på google för att ta reda på vilka funktioner som kenka efterfrågar.

OS X har taligenkänning inbyggt, men den är begränsad i jämförelse med VoiceExpress på så sätt att den bara klarar engelska kommandon som t.ex "Open my browser", "Quit Application", etc. Det går alltså inte att prata och få det i textform, endast ge datorn olika kommandon.
Mig veterligen så finns det inget svenskt taligenkännings-program med samma funktioner som Voice Express, däremot så borde det finnas Mac-lösningar för engelsk-talande.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 12:55

Ok, men Speech menade jag inte iaf, jag menade Speakable Items. Precis som Martin säger så borde det kunna finnas något som man kan diktera till, om det nu är så. Kul grej med Speakable är att man kan dra in shortcuts och döpa dem och datorn fattar (oftast) vad det är. Typ, dra in en grym ny låt och döp dess genväg till "Show me a cool new track", så säger man så och kan kanske eventuellt imponera på någon kompis eller två. Jag lattjade mycket med det här runt 1998-99 sådär. Att få datorn att förstå svenska gick också, men det var mer laborerande förstås. Typ, sampla in ett "JA!", spara ljudfilen, dra in den i mappen för genvägarna, döp den till "Karn Do Pratah Svain scarv" eller nåt

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-07-03 17:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Perfekt! Tack så mycket!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-09 00:00

Röst och talanalysator

Intressant ämne,

Just nu håller jag på att sätta upp kriterierna för vad min röstanalysator ska klara av. Tänkte försöka utveckla en sådan Java-applet som ska kunna bli körbar från nätet. Dvs mata den med godtycklig sampling och du får talet i text....

Här kan man hitta lite mer fint om ämnet...
http://liceu.uab.es/~joaquim/speech_technology/tecnol_parla/synthesis/refs_sintesi.html

1
Bevaka tråden