- Ciryon
- Medlem ●
Kul! Förklara gärna hur det funkar och hur man gör!
Alltså, har jag uppfattar det rätt: X11 är X Window System för BSD-kärnan i Mac OS X, är det så. Sedan installerar man KDE eller Gnome på det?
Jag har använt Linux rätt mycket, men förklara så att en nybörjare fattar hur man installerar grejorna på Mac OS X och får det att rulla igång!
På MaCNN's forum finns en tråd om hur man installerar KDE. Berätta gärna hur det går, ser riktigt intressant ut.
Det är faktiskt inte alls så svårt att installera KDE. Det man behöver är Apple's X11 och Fink.
* Apple X11 hämtas här. Prova att det fungerar genom att t.ex. starta "xclock" in terminalen.
* Hämta och installera Fink. Det du vill använda är färdiga binära paket; alltså inget krångel med att kompilera källkod. Starta terminalen och lägg till raden "source /sw/bin/init.csh" i din .cshrc fil (skapa den om den inte finns) i din hemmamapp. Update II: Måste varit trött inatt. Skriv "fink scanpackages" i terminalen också för att slutföra installationen.
* Hoppa ut i terminalen och skriv "sudo dselect" och välj Select i menyn. Tryck enter för att gå förbi hjälpen och leta rätt på paketet som heter "bundle-kde-ssl". Tryck + för att markera att den ska läggas till. Tryck på enter för att acceptera att diverse paket kommer läggas till och enter igen för att gå tillbaka till huvudmenyn. |B]Update I:[/B] innan du går tillbaka till huvudmenyn, markera paketet "system-xfree86" också.
* Välj nu Install och Fink kommer själv hämta allt som behövs och installera. Hela KDE bas paketet ligger på över 130 MB, men tänk på att det innehåller väldigt mycket program, inkl. komplett Office paket.
* För att testa KDE, öppna en ny terminal och skriv "kicker". Det tar lite tid att starta igång "KDE-motorn", men när den väl är igång går det snabbare.
Det finns säkert vissa saker som kan gå snett beroende på hur era inställningar för terminalen och liknande ser ut. Får du upp skräptecken eller fungerar inte navigationen i dselect? Prova byt teckenuppsättning i terminal preferences.
Fråga annars här om det dyker upp nåt skumt fel.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det är faktiskt inte alls så svårt att installera KDE. Det man behöver är Apple's X11 och Fink.
* Apple X11 hämtas här. Prova att det fungerar genom att t.ex. starta "xclock" in terminalen.
* Hämta och installera Fink. Det du vill använda är färdiga binära paket; alltså inget krångel med att kompilera källkod. Starta terminalen och lägg till raden "source /sw/bin/init.csh" i din .cshrc fil (skapa den om den inte finns) i din hemmamapp.
* Hoppa ut i terminalen och skriv "sudo dselect" och välj Select i menyn. Tryck enter för att gå förbi hjälpen och leta rätt på paketet som heter "bundle-kde-ssl". Tryck + för att markera att den ska läggas till. Tryck på enter för att acceptera att diverse paket kommer läggas till och enter igen för att gå tillbaka till huvudmenyn.
* Välj nu Install och Fink kommer själv hämta allt som behövs och installera. Hela KDE bas paketet ligger på över 130 MB, men tänk på att det innehåller väldigt mycket program, inkl. komplett Office paket.
* För att testa KDE, öppna en ny terminal och skriv "kicker". Det tar lite tid att starta igång "KDE-motorn", men när den väl är igång går det snabbare.
Det finns säkert vissa saker som kan gå snett beroende på hur era inställningar för terminalen och liknande ser ut. Får du upp skräptecken eller fungerar inte navigationen i dselect? Prova byt teckenuppsättning i terminal preferences.
Fråga annars här om det dyker upp nåt skumt fel.
Ciryon
antar att allt utom "source /sw/bin/init.csh" till .cshrc ska göras i x11 och inte terminal.app?
Skrevs ursprungligen av Buckner
antar att allt utom "source /sw/bin/init.csh" till .cshrc ska göras i x11 och inte terminal.app?
Allt körs i terminal.app, men du ska ha X11 startat i bakgrunden.
Det kan behövas en rad i din ~/.cshrc fil som ser ut så här:
setenv DISPLAY 'localhost:0.0'
Den raden fixar att program du startar i terminal.app verkligen kommer upp i X11.
Ciryon
Efter att ha snackat med Sundevall på iChat visade det sig att (i alla fall för vissa) måste man göra detta för att uppdatera listan med paket:
* Ersätt innehållet i filen /sw/etc/apt/sources.list med raden:
deb http://us.dl.sourceforge.net/fink/direct_download 10.2/release main crypto
Se till att det hamnar på EN rad, ingen radbrytning som vissa editors vill lägga in.
Uppdatera sedan i huvudmenyn i dselect.
Ciryon
Vad ska jag göra om föjande visas?
You have an existing X11 installation in /usr/X11R6 and /etc/X11.
This package refuses to overwrite these. Remove them, then tell Fink to
install xfree86-base again. (The package won't be recompiled.) If you want
to keep your X11 installation, install system-xfree86 resp. system-xtools
instead to make this known to Fink's package system.
Skrevs ursprungligen av Jonas Lundin
Vad ska jag göra om föjande visas?
You have an existing X11 installation in /usr/X11R6 and /etc/X11.
This package refuses to overwrite these. Remove them, then tell Fink to
install xfree86-base again. (The package won't be recompiled.) If you want
to keep your X11 installation, install system-xfree86 resp. system-xtools
instead to make this known to Fink's package system.
fink install system-xfree86
Skrevs ursprungligen av loobiac
Hur gör man för att installera en KDE applikation som inte finns med i Fink?
Tex något som man hittar här på
http://apps.kde.com
Många (men inte alla) KDE program finns i Fink, men är märkta "testing". De är inte tillräckligt stabila för att få vara med i huvudlistningen.
Information om hur man ställer in Fink att använda testpaketen (unstable) finns i Fink's FAQ.
Man kan också hämta källkoden till programmet och kompilera själv. Då måste man ha Apple's Developer Tools installerade. Oftast är det så enkelt som att packa upp och köra ./configure; make; sudo make install
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Andersson
Finns det möjlighet att göra en offline installation? T.ex. om jag har KDE på en cd eller iPod.
Det ska inte vara några problem. Det finns en fil som heter /sw/etc/apt/sources.list och där kan du välja varifrån filerna hämtas. Titta runt på filerna och hämta det du vill ha.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Jonas Lundin
Tackar! Det gjorde susen. Utforskar just nu KDE för första gången. Det ser onekligen trevligt ut. Spännande.
Tips: du kan flytta panelen (KDE's motsvarighet till Dock) till vilken del av skärmen som helst så den inte stör vanliga Dockan. Du kan välja auto-hide, storlek och annat också. Mycket praktiskt.
Ciryon
hittar inte bundle-kde.ssl i listan (inte heller system-xfree86)
under
All packages
Up to date installed packages
Up-to-date Unclassified packages
Up-to-date Unclassified packages in section bootstrap
bara 6-8 andra saker
skriver jag "fink list kde"
hittar jag dock
" bundle-kde-ssl 3.1-16 KDE convenience package: KDE 3.1 (SSL support)
"
hmm
kan ju få den med "Sudo apt-get bundle-kde-ssl" men hur är det med system-xfree86 då?
Kde fungerar bra, enda anledningen till att jag installerat det hela är för att kunna köra Konqueror, eller någon liknande filhanterare. Vilket fungerar bra...
Men ett problem återstår... filer med å ä ö fungerar
inte. Vad göra? Hittar ingen inställning i X11 eller KDE som ser ut att ha med saker att göra...
Gissar på att jag måste in och fippla i nån farlig konfigurationsfil... eller?
Skrevs ursprungligen av loobiac
Kde fungerar bra, enda anledningen till att jag installerat det hela är för att kunna köra Konqueror, eller någon liknande filhanterare. Vilket fungerar bra...
Men ett problem återstår... filer med å ä ö fungerar
inte. Vad göra? Hittar ingen inställning i X11 eller KDE som ser ut att ha med saker att göra...
Gissar på att jag måste in och fippla i nån farlig konfigurationsfil... eller?
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "keyboard"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc104"
Option "XkbLayout" "se"
EndSection
XF86Config...
Skrevs ursprungligen av Buckner
hittar inte bundle-kde.ssl i listan (inte heller system-xfree86)
under
All packages
Up to date installed packages
Up-to-date Unclassified packages
Up-to-date Unclassified packages in section bootstrap
bara 6-8 andra saker
skriver jag "fink list kde"
hittar jag dock
" bundle-kde-ssl 3.1-16 KDE convenience package: KDE 3.1 (SSL support)
"
hmm
kan ju få den med "Sudo apt-get bundle-kde-ssl" men hur är det med system-xfree86 då?
* Ersätt innehållet i filen /sw/etc/apt/sources.list med raden:
deb http://us.dl.sourceforge.net/fink/direct_download 10.2/release main crypto
Se till att det hamnar på EN rad, ingen radbrytning som vissa editors vill lägga in.
Uppdatera sedan i huvudmenyn i dselect.
Ciryon
Installerade OpenOffice dirket på Apples X11. Fungerar kanon.
Borde man inte kunna installera kOffice och andra applikationer direkt på Apples X11. Det räcker väl med den fönsterhanterare som följer med? Vad ger KDE om man inte vill ha ett nytt "skrivbord"?