Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

xbase 09 memory loss

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 15:43

mitt problem består i att ibland när jag slår på min jomox burk så har alla parameterlås edits försvunnit och patterns låter helt mongo. rytmprogrammerigen är dock intakt. mycket irriterande när man gjort tuningar, decay edits mm som ska passa en viss låt.

jag har en pc med m-audio audiophile usb externt ljudkort. min midikedja ser ut på följande sätt: från ljudkort -> xbase 09 -> pulse -> nordlead -> ljudkort. kör med logic platinum 5.5.0

för att kunna sparka igång logic måste jag sätta på syntharna först, sen ljudkortet och sist logic. annars blir det nåt midiknas och logic funkar ej.

kommer det in nåt midiskräp i jomoxen när jag sätter på ljudkortet eller är det logic som spökar? måste jag aktivera nåt midifilter eller dyl? eller kommer det in störningar i midikablar från strömkablar eller trafon? det märkliga är att det händer bara då och då.

sliter snart håret här så om nån har nåt tips så..

ja du kan merga \ styra ljuden på xbase med ext info!

den tar in info via CC även om den e parameterlåst, men detta gäller (tror jag) bara på den kanalen som xbase e inställd på att ta emot!
skickar du skräp midi\cc till den - så äter den det ± försöker merga så gått det går med det interna och spelar upp det hela

hur låter den utan MIDIchain?

Senast redigerat 2007-07-03 15:58

du kan tex blanda en HH med en klapp via ext midi... pg a att dom ligger på olika notnummer i dess ext.(erna) midi spec eller nåt

HH internt + klapp externt blir ett nytt ljud som exempel... kom i från problemet men ville säga det

sorry att jag e duffus kanske - men vill heller inte berätta hela sanningen alltid \ upptäckandet har sina fördelar..

Senast redigerat 2007-07-03 16:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 15:32

tjena kallback! long time..

har syntharna på midikanal 1-5 och jomoxen på tex 10. jag skickar inget från datorn på ch.10 vad jag vet, eller ?? använder bara jomoxens interna seq och styr inget externt via klaviatur.

vill ju att midikedjan funkar eftersom jag arrar i logic.

iband verkar det som jomoxen tar emot nåt när jag sätter på burkarna och vips låter alla patterns likadant ljudmässigt.

är inte så hemma på logic och environments. kanske finns nån räv här som har tips.

låter intressant att blanda int och ext då jomoxen bara har tre röster. jag provade i både midimode sm1 och sm2 (sm3 har de tydligen skippat i senaste os) men det verkar som den prioriterar ext. körde hh int och clp ext och då hördes bara clp. (hh hördes bara ibland precis när jag stannade logic)

under midimode menyn finns även bFr och btn. står inget i manualen om det vad jag kan se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 00:07

löste aldrig problemet. kör med cubase nu och det funkar fint.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 03:56

skikkade du inte en massa skit till den
-- som den lyssna på?

\\→ takk för senast förresten - gratis øl och boull
-- svårt att få skepparna att styra båtar hemåt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 19:06

inte vad jag vet men nåt skit måste den tagit emot. kanske missade nån inställning i logic.
näe, cubase sx passar mej mkt bättre.

tack själv! ja de fick nästan en fripassagerare med sig, he he..

1
Bevaka tråden