Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa fler Auxkanaler?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan av någon skön anledning bara använda 2 Auxkanaler i Logic 7 Pro.

Hur skapar jag fler? Måste jag typ glida in i environment som jag undvikit så väl?

Mvh
Micke

Du kan göra det i environment, men det är möjligt att det också går att göra i Audio Setup Wizard eller vad den nu heter. Nås via Logic-menyn hursomhelst. Jag brukar göra sådant i environment, även om det inte just brukar vara AUX-spår! Environment är finfint när man kommer in i det. i Environmentfönstret kan man ju lägga upp kanalerna hur man vill, rent "geografiskt" och på så sätt bygga sig en egen mixer (till skillnad från i mixerfönstret.) Exempelvis kan man ju lägga upp 16 kanaler, sedan 8 bussar och sedan 16 kanaler till efter varandra, och sedan göra likadant under dessa. På så sätt får man plats med massor med kanaler och bussar/outs på en stor skärm optimalt.

Jag har aldrig förstått mig på Environment, i mitt environment fönster finns ingenting just nu man måste lägga upp det själv på nå vänster eller hur är det? och hur gör man det?

Ett tack ska du även ha!

om det inte finns "nånting" i ditt environment skulle det inte låta nånting. Kolla till vänster, du har flera "lager".

Ja nu ser jag! Men hur skapar jag fler Auxkanaler?

Så här skapar du nya Aux channels i Logic:

1. Gå in i Environment (Windows/Environment)

2. l dropdown menyn nedanför verktygen i Environment fönstret, välj "Audio".

Du ser där alla Audio skapade objekt du förnärvarande kan komma åt i Logic.

3. Gå till New-menyn ovanför dina verktyg, välj "Audio Object".

Du ser nu nya objektet skapat till höger om alla dina befintliga audiokanaler i Environment.

4. Dubbelklicka detta objekt så det visas som en riktig kanal och se till att det är valt (ljusgrått).

5. I panelen till vänster i Environment, klicka på lilla pilen där det står "Audio Object" för att se alla parametrar för det nya skapade objektet.

6. Gå till "Channel-parametern" och välj Aux/Aux sista numret.
Välj sista Aux kanalen eftersom de andra förmodligen redan är skapade och kan vara använda. De som redan finns visas också i bold i menyn.

7. Döp din nya Aux kanal till vad du vill genom att ändra "Audio Object" texten i parameter panelen till höger om den lilla pilen. Skriv t.ex "EXS 24 out 3-4".

8. Stäng ner Environment fönstret.

Så här kommer du åt din nya Aux kanal:

Alternativ 1

1. I Arrange window, skapa en nytt spår med menyn Track/Create Multiple...

2. Klicka och håll musknappen på det nya spåret och välj "Audio Aux/EXS 24 out 3-4".

Spåret kommer nu också att synas i Window/Track Mixer

Alternativ 2
1. För att se att din nya Aux kanal finns kan du gå till Window/Track Mixer. Du kommer först bara se de kanaler som du förnärvarande använder i Arrange window.

2. Klicka på "Global" i panelen till vänster för att se alla tillgängliga objekt. Klicka på Aux knappen i samma panel för att bara se tillgängliga Aux kanaler.

3. Dubbelklicka på den nya skapade Aux kanalen "EXS 24 out 3-4" för att använda den i Arrange window och Track mixer.

4. Klicka bort "Global". Den nya Aux kanalen kommer synas i Track Mixer och Arrange window eftersom den nu används som ett spår/kanal.

Använda ett multi channel instrument med Aux kanal:

1. Skapa ett spår med ett multi channel instrument, t.ex EXS 24 samplern

2. Gå till Window/Track Mixer och din nya Aux kanal.

3. På Aux kanalen, klicka och håll nere I/O knappen, välj de utgångar från EXS 24 som Aux kanalen ska ta hand om. T.ex EXS 24 3-4.

Det här funkar på samma sätt med andra multichannel instrument också.

Killergull - Vet ej hur jag ska kunna tacka dej, men jag är oerhört tacksam för ditt vackra inlägg! Nu går det inte att misslyckas!

Om jag någosin kan hjälpa dig med något, just PM me!

Mvh
Micke

1
Bevaka tråden