Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-ID snart för mac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-24 10:33

Jag lyssnade på P1:s Vetenskapsradion IT i går kväll och hörde att bbankerna och vem det nu är håller på att utveckla elektroniskt ID även för macanvändare. Det framgick inte när det ska ske, men att utvecklingen äger rum var klart samt att Apple var inblandat på något sätt.
Kul att de för en gång skull uppmärksammar att det kan vara ett problem att allt inte finns tillgängligt i macmiljö.

Det sades också att det finns runt 250 000 macanvändare i Sverige. Var kommer den siffran ifrån, månne? Är den korrekt?

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-24 13:26

Hörde samma intervju på nätet och tolkar den inte riktigt lika positivt utan mer undvikande och svävande:

Utdrag:

Citat:

- Klarar den olika operativsystem?

- Ja, det gör den absolut.

- Klarar den Macintosh.. Linux?

- Vi har en dialog där med Apple faktiskt.. håller på med det just nu.. för att se vad vi behöver åtgärda för att den skall fungera fullt ut... det är ett arbete som är på gång här.

- Det funkar inte i dagsläget men det kommer alltså?

- Jaa, det är vissa delar som... vissa kombinationer som inte fungerar...

<snipp>
(om Linux etc)

... man försöker täcka 95-96% av alla användarna...

<snipp>

... - Vad vi har nu initialt är ju mainstream... vi försöker täcka upp det stora flertalet av kunderna... men över tiden så blir det ju en förvaltning av det här där det kommer att komma upp nya operativsystem, nya webbläsare osv och i takt med att det gör det så kommer vi att ta in dom här och försöka se till att det fungerar...

Ser man vad han säger så är ju inget säkert. vad betyder 'dialog med Apple' 'på gång' 'vissa kombinationer' etc... mycket ludd och lite gröt.

95% av användarna innebär väl att det räcker att stödja de olika Windowsversionerna eller?

Han snackar dessutom att de inriktar sig på de läsare+OS som bankerna stödjer. I stort sett alla banker stödjer Mac men ändå är det tydligen inte prioriterat så att det funkar idag.

Nåja, den som lever får se, men jag är ngt skeptisk.

Senast redigerat 2003-04-24 13:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 13:38

Jag vill ha ett implantat i hjärnan och en streckkod på armen. :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag vill ha ett implantat i hjärnan och en streckkod på armen. :eek:

OT

Man skulle ha streckkod på barnen. Då hade det varit lättare att hålla koll på dem.

"Enhet 45321567 har fått torr blöja och väntar på välling"

/OT

1
Bevaka tråden