Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac med orörlig mus-pil

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med en gammal eMac som krånglat ett tag. Trots fungerande mus reagerar inte pilen på skärmen. Dioden på musen lyser, men datorn tar inga kommandon från någon mus (har testat ett par) så som förflyttning, klick och scrollhjul. Har testat i alla USB-portar som finns. Det skumma är att datorn fortfarande går att styra från tangentbordet.

Vad kan felet vara?

Att den USB-porten är trasig är väl troligaste felet?

Har du kollat vad som står under Äpplet > Om den här datorn > Mer info > USB

Alla enheter som datorn hittar står med där. Prova att dra ur något, trycka Kommado + R (det betyder uppdatera), så ser du att grejen du drog ur försvinner.

Nu när du vet det kan du experimentera med dina två olika USB-portar och se om allt verkar fungera.

Du berättar inte om du har mera utrustning inkopplad än tangentbord och mus, men en lösning (förutsatt att en port fungerar, den andra är trasig) är att köpa en USB-hubb för 250:- på Clas Ohlson, koppla in mus och tangentbord i den och så får du både och).

Hallå! Tack för ditt snabba svar

Inget annat är inkopplat till datorns externa portar.
Datorn har tre USB-portar, tangentbordet fungerar i alla, musen fungerar inte i någon.
Hur öppnar jag "om den här datorn">"mer info..." när jag inte kommer åt musen?

Här är en bild också:

Tryck kommando + space, det ger dig ett spotlight-fönster uppe i högra hörnet på skärmen (om du har OS X 10.4), skriv systeminformation, tryck retur. Bläddra med piltangenterna genom träffarna ner till det program som heter systeminformation, tryck retur, programmet öppnas. Sedan kan du promenera med piltangenterna ner till USB.

Alternativ väg (om du har ett äldre system): Tryck kommando + TAB tills dess du är i Finder. Skriv några tecken i din hårddisks namn, min heter spiderman, så spi räcker för mig. Hårddisken markeras. Tryck kommando + O (O som i Ola eller Open).

I varje fönster i Finder kan du navigera med tab eller pilar eller skriva några tecken i namnet på objektet du letar efter och på så vis markera det. När du vill öppna, tryck Kommando + O. Du kan även trycka kommando + 1 för att få allt som ikoner, kommando + 2 för lista och kommando + 3 för kolumner.

Gör så för att gå denna väg: Program > Verktyg > Systeminformation.

Om du ha provat flera möss i alla portar och ingen mus fungerar i någon port samtidigt som tangentbordet fungerar i alla portar så låter det väldans konstigt... Möss och tangentbord är ju förbrukningsvaror, man köper normalt fler under en dators livslängd, så det är naturligt att först misstänka att de är trasiga helt enkelt. Men att fler stycken skall vara paj samtidigt... De kostar inte så mycket, kanske du skall investera i en ny? Har du provat samma möss i andra datorer så att du vet att de fungerar där?

Att dra ur och koppla in en USB-enhet med några sekunder emellan får datorn att vakna till och upptäcka enheten, vilket brukar lösa massa USB-problem, men i ditt fall verkar deta inte fungera?

Har du inget mera inkopplat än mus och tangentbord så är det inte strömbrist i USB-kedjan som gör att nya enheter inte får tillräckligt med ström.

Kanske musinställningarna blivit knas? Det finns en fil någonstans som man kan prova att slänga och starta om, det kan vara denna (den får ändrad senast om jag ändrar på saker som har med musen att göra under systeminställningar):

Hårddisk > (Din användares mapp) > Bibliotek > Preferences > com.apple.systempreferences.plist

För att slänga: Markera filen, tryck Kommado + Backspace, Backspace är knappen ovanför returtangenten som suddar bakåt) och sedan starta om.

Du har möjligtvis inte installerat mus-/tangentsbords-drivrutiner från Logitech OCH Microsoft samtidigt? Det kan ge knasiga beteenden det med, men att rycka ur och sätta i en mus identifierar den av datorn som då automatiskt skall väljer rätt rutin. Annars kanske det är läget att leta efter sådana drivrutiner (med spotlight) och slänga dem också.

Har du installerat några andra program som har med USB, möss och tangentbord att göra? Tex OSB Overdrive, mouse accelerator och annat sådant? De kan möjligtivs också vara i konflikt med varann.

Ja, det här är riktigt skumt. Innan jag läst ditt senaste svar här tänkte jag testa om det var något mjukvarufel. Jag letade rätt på en gammal Panther installationsskiva och startade från den. Vad som hände då var att det grå äpplet som kommer upp innan något system hittats visades en liten stund, och sedan flyttade sig några pixlar ner och höger. Skumt. CD/DVD-läsaren gav ifrån sig ett något avvikande regelbundet ljud och inget system laddades från skivan.

Steg 2. Vad som hände sedan, tvångsavstängning, start med musknappen nedtryckt för att få ut skivan och ladda från HDn. Det reagerar datorn på och skivan kommer ut! Tiger startas från hårddisken och nu rör sig muspilen. Jag vågar inte ens stänga CD-släden i fruktan om att felet ska återkomma.

Jag undrar om det kan vara någon komponent där inne, inte nödvändigtvis direkt kopplat till USB-portarna som bryter någon signalkedja.

Vad säger du? Fel på någon av mössen är det i alla fall inte.

Alla installationsskivor passar inte på alla datorer, man måste ha en väldans generell aka Mac OS X 10.3 eller Mac OS 10.4 skikva, eller en specifik för den modellen av datorn (en skiva som medföljer en MacBook och som det står MacBook på passar inte i en eMac för att ta ett exempel, men en skiva det bara står OS X 10.3 som såldes i låda separat från datorn passar i alla Macar som inte kräver 10.4). En CD/DVD med repor och/eller fingeravtryck eller andra mönster kan fungera så dåligt i en viss dator/CD/DVD att den inte kan läsas.

Alla program, och drivrutiner kan krascha inklusive musdrivrutiner. Jag förutsatte i mina svar att du gjort ett antal omstarter redan, men det kanske inte var så?

Jag tror inte det är CD/DVD som är problemet, det kan ha varit ett tillfälligt fel och du startade inte om datorn, vilket inte gav datorn möjlighet att rätta till det förräns du gjorde det nu?

Omstarter har jag gjort, gång efter annan.
Jo, jag vet att man inte kan köra in modell-specifika systemskivor och återställningsskivor i andra modeller. Men detta är en Panther-skiva, disc 1 av 3.

Nu ska du höra vad som hände sen. Jag körde in CD-släden med samma Panther CD i den, och då låser sig datorn. Muspilen rör sig fortfarande men datorn reagerar inte på några klick eller kommandon från tangentbordet.
Så...nu har jag åter startat datorn, hållt musknappen nere och allt fungerar normalt. Ingen skiva i denna gång. Här ligger en hund begraven någonstans, men jag kan katten inte sniffa rätt på den.

Även om jag aldrig hört talas om just detta problem, så kan ett dåligt batteri (det lilla på moderkortet) ställa till med underliga problem.

Eller när man nu ändå gissar: nollställa parameterminnet? "Zap the PRAM" brukar ju vara dunderkuren till det mesta (även om det sällan funkar). Från Apple hjälp: Stäng av datorn. Slå på datorn och tryck och håll ner tangentkombinationen Kommando-Alt-P-R. Håll tangenterna nedtryckta tills datorn startar om och startljudet hörs för andra gången.

Jo, nu när du säger det undrar jag inte om datorn klagat på att datum och tid varit felställda, typ ett år innan 1970 eller så. Ska definitivt zappa PRAMet och se vad som händer. Återkommer med resultat.

Nej, att zappa PRAM verkade inte fixa problemet. Frågan återstår om detta kan vara ett batteriproblem.
Fast lite skumt är det väl att datorn skulle frysa när man sätter in en CD/DVD bara för att batteriet är slut, eller?

På supportsidorna hos Apple hittade jag folk som hade liknande problem. Tydligen har en del serier av eMacarna haft problem med kondensatorer (capacitors), kallat capacitor plague. Man kan se att dessa buktar ut eller spricker när de pajat. De finns att studera innanför luckan på undersidan av datorn.

Detta hittade jag även på eMacen jag har problem med.
Apple har en gratis reparationsservice för de datorer som har detta problem och som följer en viss grupp serienummer, finns mer att läsa här: http://www.apple.com/support/emac/repairextensionprogram/

1
Bevaka tråden