Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om en form är "upptagen"

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-05 14:28

Jag sitter och filar på en logga.. Tycker jag fått fram en ganska skön, abstrakt symbol.. Visst känns det som alla former redan finns någonstans.. Men hur tar man egentligen reda på att en form inte är FÖR lik t.ex någon annans logga?

• Medlem
  • Borås
  • 2007-07-05 15:40

man kan betala för såna tjänster men dom är rätt dyra, men du kan ju testa söka på google image efter vad de liknar, du kan oxo posta din logga på diverse företagsforum och liknande. Många mindre bolag är registrerade i endast en stad eller land så även om någon skulle ha en liknande men någon helt annanstans i världen så är de bara att fråga/kolla upp om dom är registrerade worldwide, dock får inte du registrera din logga inom samma område dvs ex worldwide eller hela sverige om de finns nån med snarlik logga i samma land.

Jag känner att jag kanske inte är rätt person att svara på detta men jag försökte iaf.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-05 16:04

Tack så mycket!

Jag lyckas inte googla fram formen..

Finns det inte någonstans ett gigantiskt logo-arkiv som man kan ögna igenom?

Eftersom formen är så enkel så är jag säker på att den finns någon stans.. Men man vill ju bara inte att den skall vara för lik ett stort företags logo eller nån förening som håller på med nått man inte vill förlika sig med etc..

Fler får gärna komma med tips och trix gällande det här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 17:02
Ursprungligen av Hallon:

Finns det inte någonstans ett gigantiskt logo-arkiv som man kan ögna igenom?
Fler får gärna komma med tips och trix gällande det här.

Hallon,

Består din logga av en tydlig bokstav, kanske denna sajt ger några träffar..

Lycka till,

- Torkel

• Medlem
  • 2007-07-05 18:08

Skumt, Hallons site har inte med Ikea. Kanske inte så heltäckande? Men kul!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-05 18:31

Det kan hända den bäste, Quark fick byta sin nya logga sen det visade sig att den var upptagen.

• Medlem
  • 2007-07-05 18:34

Det kan ju bli andra fel också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:05

När man söker formskydd på PRV så kollar dom igenom hela Europa efter liknande former kostar en slant men viktigt om man måste.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 22:51

Det är väl omöjligt att veta!!
Eller så köper du Nicolas Bourquin och Robert Klanten böcker,, Dos Logos / Los Logos men som sagt,, det är svårt om inte omöjligt att veta att ingen har en logga som kan påminna om det man tagit fram..

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-05 23:10

Tack för alla svar.

Ja, jo - jag vet det är omöjligt att veta. Men eftersom formen är ganska vanlig så tänkte jag att det kanske finns nått maffit logoarkiv som man kunde skumma igenom eller så. Synd att man inte kan googla på former

formen är typ en taggig cirkel. Någon som direkt kommer på något liknande?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:11

Som en prispuff?

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-05 23:25
Ursprungligen av Tangen:

Som en prispuff?

Inte riktigt som en prispuff.. en mycket stilig puff isf

Ja.. jag gissar att det blir till att googla loss ordentligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:19

Det finns massa sidor som har logotyp arkiv, typ best brands mfl,, men vad jag vet ingen som har den direkta sökfunktioner där man kan kolla det du söker, typ ladda upp den man gjort sedan kolla likheten med andra, luktar som en ny företags idé ..

Men kör ett google race..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:29

Borde finnas tycker man ju,, liggar i allas bästa,, What font har ju den funktionen,, så varför inte en What loggo.

• Medlem
  • Harestad
  • 2007-07-06 00:05

brandsoftheworld.com är min favvo sajt när det kommer till att leta logos.

Där finns IKEA med, både som svartvit och i färg

• Medlem
  • 2007-07-06 00:13
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-06 08:51
Ursprungligen av Baron:

Na, den är inte lik min.

Tack för alla tips om logo-sidor.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-07-06 09:06

Här får du ett par förslag till att kolla igenom. Första är bara ett symbolbibliotek.
http://www.symbols.com
http://logotypes.designer.am

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-06 09:36
Ursprungligen av Tesa:

Här får du ett par förslag till att kolla igenom. Första är bara ett symbolbibliotek.
http://www.symbols.com
http://logotypes.designer.am

symbols.com var riktigt bra. En sådan sökmotor skulle kunna bli ännu bättre om man kunde kryssa för syboler man får träff på och kunde välja "liknande".

Dock har jag inte hittat min symbol än - bådar gott

1
Bevaka tråden