Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacSupport kan inte ansluta till 99mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Magnus Krantz på MacSupport har berättat att han inte kan nå 99mac.com - han kan inte ens pinga ip-numret som 99mac använder!

Däremot kan han surfa på alla andra vanliga websiter.

Låter ju väldigt mysko - någon som kan hitta på en anledning??

Kan ha nå andra webbsidor som också ligger hos oss?

http://www.immitt.com/
http://batman.immitt.net/

Jag tänkte först att DNS-strulet igår ställt till problem för honom men ping av IP-numret borde ju gå förbi det. Spärrar av portnummer stämmer inte heller då webb fungerar på andra ställen.

Teori 1:
Den delen av internet är inte nåbar för honom just nu, något tekniskt problem alltså i nätverket utanför hans lokaler, fram till våra på webhotellet.

Teori 2:
De kanske har en brandvägg som man kan spärra domäner med (Netnanny, Cybersitter eller vad de heter) och eventuellt har någon lagt in en spärr där.

Teori 3:
Han har några exotiska inställningar för TCP/IP av med kanske en hostsfil, lokal DNS eller något annat, eller längre bort i en brandvägg.

Berätta mera vad som provats.

/Ola

Senast redigerat 2003-04-24 15:57

Nog kan jag hitta på en anledning alltid, men det hjälper nog inte dig.

Vi har stött på samma problem när det gäller fagerhult.se och fagerhult.com. Några enstaka av våra kunder kommer inte åt våra domäner. Mycket irriterande när det händer eftersom vi, efter att bett dem testa mot våra IP-nummer, inte har mycket att säga.

Vi skyller kategoriskt på att deras leverantör har problem med sin DNS-server.

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 15:12

...uppstår problemet hos alla användare, eller endast hos enstaka på de "drabbade" företagen/MacSupport??

Teorier:

1. Routerproblem hos kund/operatör...
2. Brandvägg hos kund...
3. Sbs...

-Torkel

Eftersom det inte ens går att pinga ip-numret så är det inte ett DNS-problem (vilket annars hade varit en enkel förklaring).

Jag väntar svar om vilken internetleverantör dom använder och om felet gäller samtliga datorer på MacSupport.

• Oregistrerad
  • 2003-04-24 15:15

Ni får väl inte låta servern lägga "banned" på vissa IP
Fast den borde ju svara på ping...

Jag kan tillägga att felet är åtminstonde semi-permanent, det har varit så här i minst 14 dagar.

Nu är jag här!!!
Lade till en dns i inställningarna (195.129.12.114, 195.129.12.115) så fungerade det!

Verkar vara något dns-relaterat, koleger som inte heller hade den inlagd kan inte heller ansluta, de som hade den inlagd kan...

Men visst borde jag kunnat pinga ändå?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 15:36

Magnus,

Inte nödvändigtvis...

Ping kan vara avstängt på hosten, eller i någon brandvägg "på vägen".
-Torkel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Nu är jag här!!!
Lade till en dns i inställningarna (195.129.12.114, 195.129.12.115) så fungerade det!

Verkar vara något dns-relaterat, koleger som inte heller hade den inlagd kan inte heller ansluta, de som hade den inlagd kan...

Men visst borde jag kunnat pinga ändå?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Magnus,

Inte nödvändigtvis...

Ping kan vara avstängt på hosten, eller i någon brandvägg "på vägen".
-Torkel

Ok, förklarar ju saken...

1
Bevaka tråden