Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, min MacBook mountar inte min Canon EOS.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-06 10:25

Någon som har haft problemet att deras EOS, eller liknande, inte har blivit mountad av er Mac? Usbsladden är på plats, kameran håller sig vaken för den fattar detsamma, i os x kan jag läsa i system profiler att den också vet att det är en EOS på andra sidan sladden. Men den mountar den inte. Några förslag? Jag är evigt tacksam för all hjälp.

Har samma problem med min ixus 70 och jobbets 400D. Har inte grottat i det mer eftersom jag ändå använder en kortläsare för det mesta. Men en lösning hade ju varit bra

Min 350d mountar inte heller. Men startar jag programmet Image capture så kan jag dra över alla bilder i det. Prova.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 12:31

Ja, vad jag förstår så ska dom inte mounta öht i OS X. Däremot så går det bra att plocka hem bilderna via iPhoto, Graphicconverter etc. GC har tex en preview som låter dig peka ut vilka som du vill ladda ned på disken.

Det är möjligt att man har valt att presentera kamerorna annorlunda i Windows-världen.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-06 14:13

Kolla vilken inställning ni har på filöverföringen. Det finns PTP eller <annat> att välja mellan. Min EOS 1D MkII mountar ua. (ja, egentligen är det väl själva minnet som mountas)

Ursprungligen av Jeppe_E:

Min EOS 1D MkII mountar ua. (ja, egentligen är det väl själva minnet som mountas)

Kanske bara de dyrare modellerna som har denna finess då? (Funderar själv på en 5D.)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-06 15:39

Har själv inte haft några som helst problem med min EOS 20D. Den mountas och iPhoto hoppar igång automatiskt.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 17:11

OK, vad menar ni egentligen med mounta? Först fick jag intrycket av att det var det gamla vanliga och att det betydde att den dök upp i Finder. Men sedan verkar det bara handla om att den ska generera ett event till OS X så att iPhoto kickar igång. Vad pratar vi om egentligen?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2007-07-07 00:10

20D (och dom flesta andra Canon kameror) mountas inte som en enhet. Man måste använda bildinläsaren eller iPhoto för att prata med den.

• Medlem
  • 2007-07-07 13:12

Köp en kortläsare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 01:51

Jag pratar om att den inte dyker upp i Finder. Jag använder Aperture, vilken har tagit hem filerna från minneskortet på kameran felfritt fram tills nyss. Nu syns inte kameran (eller dess minneskort då) någonstans. Irriterande, och lotto.

Canon kör med någon sorts hemkokt kan-själv-protokoll för de flesta av sina kameror, i stället för att använda sig av USB Mass Storage. Precis lika ologiskt som det låter, och det innebär tyvärr att de kamerorna inte dyker upp i Finder. Lägg en hundring på en billig kortläsare så är problemet ur världen...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 11:29

Det fungerade innan, och sen slutade det bara att fungera. Det kan väl inte stämma?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 00:07
Ursprungligen av session:

Det fungerade innan, och sen slutade det bara att fungera. Det kan väl inte stämma?

kom det efter uppgradering till 10.4.10? Ett känt problem att de fixar som ingick i 10.4.10 för att mounta usb-enheter tydligen strular till det med vissa USB-diskar/minneskort mm. Har inte kollat det senaste, men för några dagar sedan var den lösning som fanns på olika diskussionsforum att återgå till 10.4.9. Eller smidigare: med hjälp av Pacifist och 10.4.9 combo-uppdateringen installera de .kext som har med usb-masslagringsenheter att göra.

Själv fick jag problem med ett 2Gb memory stick pro kort i en extern läsare. Testade både läsaren och kortet på en Windows-burk, inget fel där. Märkligt nog fungerade mitt 512Mb kort i samma läsare under 10.4.10. Efter installation av .kext-filer från 10.4.9 lfunkade 2Gb kortet igen.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2007-07-10 11:55

nej det har aldrig funkat att mounta en Canon-kamera som en enhet i OSX

1
Bevaka tråden