Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underbar Bokeh!! 120-300 + SD14

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SIGMA SD14 120.0-300.0 mm @ 300 mm 1/1250 sec at f / 3,5 - ISO 100 - handhållen

Jag är såå glad! Äntligen har Lightroom 1.1 kommit och med superbra stöd för mina SD14 Raw bilder. Inte nog med det jag har införskaffat ett riktigt fett objektiv nämligen den oerhört fina 120-300 2.8 EX. Stor och tung, fast den ligger hur bra som helst i balans. Jag får dock tänka på att styrketräna lite tror jag.

Fler bilder: www.rytterfalk.com

  • Medlem
  • 2007-07-06 12:57

Ja, Sigma 120-300 är verkligen trevlig. Har testat den en gång och den ger verkligen trevliga bilder till ett rätt hyggligt pris. Passade dock inte min stil riktigt, för mycket att släpa på. Har dock ägt 70-200 som förvisso är trevligt på flera sätt men som i min mening inte riktigt har samma snygga oskärpa. Är heller inte tillräckligt skarpt och kontrastrikt vidöppet. Däremot är det snabb och tyst AF. Sålde detta vidare och skaffade mig ett Nikon 80-200 som förvisso är långsammare AF MEN ger den där extra skärpan jag var ute efter på f2.8, bra kontrast och skön "oskärpa".
Sigma har verkligen några riktigt fina objektiv och ett av de riktigt fina köpte jag nyss, Sigmas 150mm macroobjektiv. En pärla i deras line-up. Sannolikt är nog också 120-300 också en av dessa "pärlor".

Fin bild Rytterfalk. Grattis till den nya objektivet.

Ursprungligen av JvD:

Ja, Sigma 120-300 är verkligen trevlig. Har testat den en gång och den ger verkligen trevliga bilder till ett rätt hyggligt pris. Passade dock inte min stil riktigt, för mycket att släpa på. Har dock ägt 70-200 som förvisso är trevligt på flera sätt men som i min mening inte riktigt har samma snygga oskärpa. Är heller inte tillräckligt skarpt och kontrastrikt vidöppet. Däremot är det snabb och tyst AF. Sålde detta vidare och skaffade mig ett Nikon 80-200 som förvisso är långsammare AF MEN ger den där extra skärpan jag var ute efter på f2.8, bra kontrast och skön "oskärpa".
Sigma har verkligen några riktigt fina objektiv och ett av de riktigt fina köpte jag nyss, Sigmas 150mm macroobjektiv. En pärla i deras line-up. Sannolikt är nog också 120-300 också en av dessa "pärlor".

Fin bild Rytterfalk. Grattis till den nya objektivet.

Ja, mycket att släpa på är det verkligen. Man har ju ett hantag som tur är. Jag hade ett äldre 70-200 2.8 EX förut, men bytte in det mot ett nyare DG och skärpan vid 2.8 är nu betydligt bättre. (det ligger några bilder på min hemsida som visar) men det är säkert så att 80-200 är snäppet värre vad gäller skärpa.

70 2.8 är av samma generation som 150mm och ger enormt härlig studs, jag skule nog gärna ha ett 150mm men än så länge räcker 105an .

Något som förvånade mig när jag var ute idag var att närgränsen ligger på 1m. Det känns oerhört kort med tanke på hur stort objektivet är.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-06 15:44

Och - en underbar bild!

Ursprungligen av dunberg:

Och - en underbar bild!

Tack!

Jag gillar bilden, underbar! (med viss reservation för den röda lampan/reflexen i bakgrunden)

Redigerat original!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag gillar bilden, underbar! (med viss reservation för den röda lampan/reflexen i bakgrunden)

Ja, den är inte mycket att göra åt. Jag testade faktiskt att retuschera bort den, men det blev aldrig riktigt snyggt. Jag har däremot lyckats hamna hemma på min kalibrerade Lacie monitor och märkte att den behövde göras om. Så nu är det en uppdaterad version (med svart kant) som ni bör se. Den är mer korrekt. Borde vara i alla fall.

Tack för kommentaren, Åkerström!

Väldigt konstigt! Jag konverterade bilden till sRGB och la upp den, nu ser den allt för färgglad ut i Safari, testa att spara och öppna i Photoshop så ser ni, eller är det jag som gör något fel?!

Senast redigerat 2007-07-07 16:34

Hittade en bra sida om just "bokeh"

Rigtig "regnvädersläsning" ....

http://bokehtests.com/Site/Introduction.html

Återupplivar tråden och måste säga att Sigma 50 1,4 ger rätt hyfsad Bokeh också

  • Avstängd
  • 2011-12-06 14:48

När det gäller bokeh tror jag inget slår Minoltas gamla objektiv.

KM 7D med AF 100/2.8 Macro:

[ATTACH="CONFIG"]31334[/ATTACH]

  • Avstängd
  • 2011-12-06 14:49
Ursprungligen av Rytterfalk:

SIGMA SD14 120.0-300.0 mm @ 300 mm 1/1250 sec at f / 3,5 - ISO 100 - handhållen

Jag är såå glad! Äntligen har Lightroom 1.1 kommit och med superbra stöd för mina SD14 Raw bilder. Inte nog med det jag har införskaffat ett riktigt fett objektiv nämligen den oerhört fina 120-300 2.8 EX. Stor och tung, fast den ligger hur bra som helst i balans. Jag får dock tänka på att styrketräna lite tror jag.

Fler bilder: www.rytterfalk.com

Härlig bild

1
Bevaka tråden