Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manual och editor till Casio VZ8M?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-07-06 15:57

Hej 99an,

Vet någon vart man kan hitta manualen till Casio VZ8M? Har bara lyckats få tag på en på tyska och min tyska är minst sagt ringrostig. Undrar också om det finns någon schysst editor som funkar med den? Min cz-1000 ska åka så jag tänkte att vz8m skulle axla PD-rollen numera.

Mvh// indigo

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 16:48

Den rollen kan den inte axla, då de har helt olika sound och syntesmetoder. CZ-serien låter mer lofi och fejkat analog. Alternativt mjukt bitkrossad FM. VZ-serien låter mer DX-spretigt, har en botten också men av annan karaktär. VZ låter mycket bättre i mångt och mycket men den kan ändå inte återskapa en del sköna läten som CZ kunde göra.

Ryktet, eller skrönan, säger att hela CZ-teamet på 8 man fick höra kritik och insåg att de misslyckats med MIDI-specifikationen och på japanskt manér bugade och tackade för sitt och sedan hade Casio inga synt-utvecklare längre. Fram tills VZ, som tyvärr floppade rejält. Den kom i helt fel tid och lät oerhört trist och tunt jämfört med D-50 och M1 som var på synttoppen just då.

Manualen är ganska kass, så den är ingen större förlust att vara utan. Men den verkar finnas här.

Men jag håller med PF, CZ och VZ låter väldigt olika.

EDIT: saddox hann före. Det finns en bok som heter Power Play VZ som har lite mer användbar information och trick man kan göra, men den verkar vara svår att få tag på. Jag vet att jag sett den som PDF på nätet, men kan inte hitta den igen.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-07-06 18:05

tackar för länkarna.

Men bygger inte båda på Phase distortion? Inte suttit allt för mycket med vz8m för att ha tänkt att de inte låter så lika, tycker dock att den är mycket mjukare än dx-syntharna. Fast jag bör väll sitta lite mer innan jag får yttra mig

Inte den specifika vz8m manualen? kan tänka mig att det skiljer en del i interfacet mellan vz-1 och vz8m.

Nu kan jag inte testa varken editorn eler synthen då jag jobbar på en annan ort några veckor till men funkar editorn till XP tro? stod: (including 3.11, 95 and 98 - I don't know about NT. If you try it, please let me know). Om inte går det att köra atarieditorn via emulator?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-06 18:15

Det skiljer sig nog en del i interfacet men inte så mycket tror jag, eller så gör det det.
Det är dock samma "ljudmotor", bara man förstår den så är mycket lärt.

Hmm.. gamla editorer. Kör på modulen jag har(VZ-10m) så jag har aldrig testat nån editor, det är jag för slö för.

CZ är Phase Distortion, VZ är Interactive Phase Distortion.

Samma grundläggande syntesmetod, men rätt olika ändå. I praktiken är skillnaden fler operatorer per röst (8 istället för 2) med fler kopplingsmöjligheter, andra vågformer (sinus + olika sågtänder istället för CZ:s mer varierade vågformer), större modulationsmöjligheter (LFO-destinationer, velocity, aftertouch, realtidskontroll över vissa saker) och jag tror att envelopes är annorlunda (annan kurva?) i VZ.

PF:s sammanfattning är rätt bra, CZ är mer som en muterad analogsynt i ljudkaraktären, medan VZ påminner mer om DX7.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 23:05

Förstår inte det där om "samma ljudmotor", tycker de bägge är radikalt olika i sitt upplägg. Men VZ kan göra 8 oscillatorer per röst om man vill, blir väldigt läckert med sågtänder när man stämmer dem olika. Gick att göra hyfsade pads på det sättet faktiskt. CZ är dock enklare att programmera och roligare egentligen. Den har exempelvis några parametrar som på sätt och vis påminner om ett analogfilters frekvens respektive resonans.

Ursprungligen av PF:

Förstår inte det där om "samma ljudmotor", tycker de bägge är radikalt olika i sitt upplägg.

Jag tror mest att det är vågformerna och "bättre" upplösning i VZ-serien som gör skillnad jämfört med CZ, själva grundmetoden är densamma. (Lite som en Korg Triton jämfört med en M1. Eller FS1r jämfört med DX100.)

Citat:

Men VZ kan göra 8 oscillatorer per röst om man vill, blir väldigt läckert med sågtänder när man stämmer dem olika. Gick att göra hyfsade pads på det sättet faktiskt.

Det håller jag helt med om! 8 sågtänder staplade på varandra kan göra rätt imponerande ljud, även om man gärna vill ha lite modulationseffekter på om man vill ha rörelse i ljudet, VZ:orna har ju rätt blygsamt med LFO-möjligheter. Orglar klarar den bra också. (Sen brukade mina ljud mest urarta till trasiga digitalismer, men det har förmodligen andra orsaker. )

Citat:

CZ är dock enklare att programmera och roligare egentligen. Den har exempelvis några parametrar som på sätt och vis påminner om ett analogfilters frekvens respektive resonans.

Det håller jag också helt med om.

Jag har minnen från CZ-101 att den kunde kläcka ur sig skummare ringmodljud och lät grynigare än VZ:ans mer kliniskt rena ljud. Tittar man på VZ-serien så ser väl VZ-1 ocH VZ-10 mer lättediterad ut (?) än VZ-8 som har fördelen att ta lite plats - fast den är ganska djup, ca 30 cm. Någon som vet hur choruset i dom större CZ låter?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-07 14:33

Här kommer en bild på arkitekturen på ljudet i VZ-maskinerna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-07 00:16

VZ-10m, VZ-1 och VZ-8m har nästan samma ljudmotor.
CZ-serien är annorlunda.

Skulle jag inte jag ha druckit buffelgräsvodka skulle jag scannat in och visat upplägget över VZ-modellen. De som vill ha.. pm:a mig imorgon, förvänta sent svar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-07 00:19

Ah, du menar så då är jag med dig helt och hållet. Alla VZ-syntar har samma ljudmotor ja, de är sysexkompatibla osv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-07 03:09

PF: korrektomundo!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-07-07 14:36

tackar

Om man vill ha en editor så rekommenderar jag att köra STeem eller valfri annan atari ste-emulator (eller the real thing)... det finns ett par editorer till amiga som är mycket mycket bättre än de som finns till PC (gäller både VZ och CZ för övrigt)

Det intressantaste sättet att få chorus med en VZ tycker jag nog är att helt enkelt mata på och panorera nästan identiska två patches med varandra. Oscillatorer och timbralitet finns det ju gott om

Om ngn ville ha powerplay-boken som PDF så har jag den btw

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-08 22:01

Powerplay-boken ja.. nästan glömt den. Den finns på länken ovan, mycket bra läsning.
Har den på en annan burk, gett mången fin läsning.

1
Bevaka tråden