Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Q:s gungande basgång

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick till ett rätt gött ljud på min Q rack. Jag har ägnat aftonen åt att krana upp den lite. Den är inte så tokig trots allt. Men den kräver en hel del för att visa sin rätta sida. Jag letar främst efter musikaliskt spelbara ljud istället för oväsen. Vad som helt kan göra oväsen, men allt kan inte bli spelbart. Min första tanke var att göra ett Minimoog-inspirerat ljud, men Q har nog ett lite för vasst filter för detta. Så jag rattade vidare och fick fram ett riktigt fint och klassiskt basljud som från någon "typisk" analogsynt. Jag pillade runt på rattarna och spelade in resultatet.
LFO 2 tonhöjdsmodulerar lååååångsamt OSC1, 2 och 3 för att simulera tre icke helt perfekt stämda oscillatorer. Jag tycker att det låter hyffsat fetigt. Vill man ha extra majonäs finns möjligheten att ställa ljudet i DUAL-läge med lite lagom snedstämning, men det blir nästan för bra.

===>Q

Igår lyckades jag till och med få till en rätt hyffsas pad på den. Just pads har jag haft svårt för att få fram eftersom den oftast låter stelt och kallt. För det mesta slutar det med att jag tycker att det mest låter som en General MIDI-dragspel. På min JP-8000 räcker det med ett par tre drag i spakarna så har man en fluffig och mjuk pad. Q:n kräver mycket mera jobb. Skall se om jag hinner lägga upp fler ljudexempel under morgondagen.

  • Medlem
  • 2007-07-08 06:06

När filtret ligger på låter det som bäst men när cutoffen höjs så tappar den tryck av någon anledning och låter tydligt som snedställda oscillatorer med hög separation. Lite märkligt men inte dåligt. Får ta och skruva lite på TI:n framöver och se om det låter likadant där. I vilket fall så är det ett skönt basljud. Å trummorna låter som 19 Nu behöver du ju bara melodin.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-07-08 13:00

fint ljud. tänker på kraftwerk dock...

och efter lite mer lyssning så blev jag sugen på waldorfsyntar
de verkar väldigt kompetenta.

Senast redigerat 2007-07-08 13:15
1
Bevaka tråden