Det känns som att PPC970 har hypats stenhårt eftersom det är en 64-bitarsprocessor, men att inga vanliga dödliga kommer ha nytta av den.
Mja, jag har mer sätt det som en ny plattform att hoppa till - likt övergången från G3 till G4:a. 64-bitars processor ja, dock med full 32-bit kompabilitet. Detta är bara en del som gör denna processor intressant.
1) Stöd för en ordentlig buss (900 Mhz)
2) Stöd för mycket minne (1 TB)
3) Stöd för ordenlitgt mycket mer throughput (6 GB/s)
4) Snabbare per Mhz (tror jag)
5) Högre klockfrekvens
6) Strömsnålare (tror jag)
7) Potensiell kandidant till en öppen Linux-plattform vilket i längden ger billigare processorer
8) Fortfarande Altivec-stöd
9) Fortfarande SMP-stöd
10) Rel. liten processor
11) 64-bit propp med 32-bit kompabilitet
12) Kräver inte specialskrivna program som ex. Itanuim 1 och 2 gör.
Diskar idag är inte en enorm begränsning. På PC-sidan har du idag, i regel, bättre prestanda än på Mac-sidan. Processorn <-> bussen har en troughput på c:a 3.4 GB/s, Macen ligger idag på ynkliga 1.3 GB/s tror jag. PPC970 skulle 5-dubbla denna siffra.
Tunga breäkningar i realtid så som ljud och bild applikationer (Logic, Final Cut och Doom III) behöver ständig throughput - till CPU, Minne och GPU. Hårddisken kommer in då och då, men den vill man i så hög grad som möjligt slippa (därav MASSOR AV MINNE i burken).
INTEL ligger redan idag på 800Mhz bussar på deras top-of-the-line maskiner. Apple MÅSTE komma dit också. iMacen kommer inte få en PPC970 första året tror jag inte, men xServe och PowerMac-linjen får det.
Vad jag förstått så är en PPC970 på 1.8 Ghz likvärdig de AMD/Intel har idag (dvs Pentium4 3.06 Ghz etc.). AMD har ju sin 64-bit propp på ingång som också verkar vara rel. lik PPC970 på prestandafronten. G4:an ligger en ganska bra bit efter här (varför tror du vi sitter med dubbelproppar över allt ).
Jag tror alla kan ha nytta av PPC970 med allt vad den kan ge till Mac-plattformen. Kanske att vi då kan ligga på "frontlinjen" av prestanda igen?