Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu ett syntköp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-09 23:25

Efter flera år med midi-klaviatur funderar jag nu på att skaffa mig en "riktig" synt med
bra ljud och inställningsmöjligheter. Men jag har noll koll på vad det finns på marknaden.
För 7 år sen var jag riktigt sugen på en Kurzweil 2500 med fullstora tangenter. Nyligen såg jag en till salu för 10 000. Finns det något liknande synt nu med ungefär samma funktioner och möjligheter för inte ett allt för högt pris?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 11:52

En Kurzweil 2500 för 10 lax? Hehu! Har för mig att de brukar gå för runt 2500:-, iofs är det inte vägda tangenter då.. Eller det kanske var K2000 som kostar så?

http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5078433 Här har du en för 6000:- pruta ner den till 3500:- så är det väl OK?

Sen kommer de klassiska frågor: Vad ska du med synthen till? En liknande synth med samma funktioner - ? Det blir kanske en korg wavestation? När jag tänker Kurzweil så tänker jag evolverande ambient digitalpadda. Finns massa spex på marknanden - kolla vendolin och blocket och vintagesynth.com osv så får du kanske lite kött på benen..?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-10 12:16

Ok tack. Jo 10 papp lät lite mkt. Hur som helst så söker jag en synt med vägda tangenter, inbyggd sequenser, bra ljud och lätt att fylla med nya ljud.

Dum fråga, men vad tusan är "vägda tangenter"? Är det trätanenter eller är det motståndet i dem som man avser? Jag har hållit på med syntar i 18 år men har uppenbarligen en del grunder kvar att lära.

Pijon... vad vill du kunna göra med synten? Det blir lättare att tipsa om vi vet det. En Yamaha EX-5 är nog inget dåligt köp. Kostar som en påse jordnötter och kan det mesta, typ läsa insamplingar, lire lite "analog" VA-syntes, fixa lite FM-ljud samt sköta sequencerjobbet åt dig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-10 14:18

Jag har ingen aning vilken term det är som gäller för fullstora tangenter med ordentligt motstånd i dom.
Ja vad är det jag vill göra med synten? Jag vill att det ska vara en lättjobbad inspirationskälla som har bra ljud och bra möjligheter till att fylla den med nya samplingar. Sequenserdelen är inte så viktig, ser den mer som en bonus.

Just nu kör jag med en dator och ett Fatar Studiologic midi-klaviatur, men det känns alldeles för segjobbat. Tar alldeles för lång tid att switcha mellan olika ljud och setups. Så jag vill ha en lite mera "live"-känsla. En rack-monterad skulle också kunna funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 14:27

Det låter som om du är ute efter någon av de nya Yamaha Motif XS-prylarna snarare, 10.000 är ju en bra grundplåt iaf

  • Oregistrerad
  • 2007-07-10 20:38

Zthee: Du tänker på K2000 (som även de brukar vara något dyrare än 2 lök). Ett rimligt pris för en helt oexpanderad K2500 är ca. 6-7000:-

Alternativ till en K2500 är faktiskt inte helt snutet ur näven. är man "bara" ute efter en workstation finns ju Fantom, Motif, Triton, men grejen med Kurzweil är ju deras magnifika syntmotor. Är det en rejäl synt man är ute efter så finns ju andra sidan Nord Modular, lillebrorsan k2000 ( som har en identisk syntdel ) mfl., men det finns inte många som kombinerar en sjujäkla synt med en riktigt bra klaviatur, sequencer realistiska pianon mm. Tycker inte att Wavestation riktigt går att jämföra med heller. Det är också en mycket kompetent synt, men K2000 serien har långt mycket bredare ljudpalett, även om jag tycker de excellerar på komplexa electronica oljud ala Autechre.
Om du tycker det är kul att programmera synt och kan tänka dig att lägga ner tid på att lära dig en komplex maskin ska du definitivt köpa en K2500, om du däremot mer ute efter att spela är nog en Motif ett bättre köp.

1
Bevaka tråden