Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få igång JACK/ALSA i Linux på gammal Powermac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har suttit och bråkat med att få igång JACK på Ubuntu på en gammal Powermac G4. Det funkade att få ljud via Rhythmbox och via aplay på kommandoraden, så det är uppenbarligen inte helt osupportat. Men när jag försöker starta JACK får jag till svar att "the audio interface doesn't support any sample rate that JACK can use" (något åt det hållet, skrev inte ned det). JACK startar om man väljer OSS-drivaren, men ger inte ifrån sig något ljud och skickar ut felmeddelanden vid start.

Så är det någon som vet om det går att få igång JACK på en gammal Powermac, eller är det ett hopplöst projekt? Jag har förutom det interna ljudkortet tillgång till ett Emagic Audiowerk8 (som inte ens verkar hittas av Ubuntu) och ett MOTU 2408 (som såvitt jag förstår inte har ALSA-drivare, så det funkar förmodligen inte).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 00:10

Testa den där grejen OS 9, jag har hört mycket gott om den

Ingen sport serrö.

Men om du hittar Ardour till OS9 får du gärna hojta till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 10:27

Ardå sadu?

• Medlem
  • 2007-07-11 10:32
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 11:05

Right! OS X-version finns ju. Vad är det för Powermac, FM? Snabbare än min 350:a iaf väl? Jaja. Ska inte sabba tråden.

Jag vet att OS X-versionen finns, men det var just att testa Ardour på Linux som var målet.

Det är en Powermac i stil med den du har, kommer inte ihåg processorhastigheten men en bit snabbare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 11:53

Jess. Jag ser faktiskt fram emot att höra om du får igång det, för jag hör ju till dem som länge har ifrågasatt linux & musikalisk funktionalitet. Rullar Ubuntu-gränssnittet hyfsat förresten? (dvs känns inte segt & släpigt?). Senast jag körde Ubuntu var på en PIII/something och det var som sirap.

Lite småsegt i vissa aspekter (dra runt fönster osv), men annars förvånansvärt "snappy". Så länge man har lite tålamod med att program tar tid att dyka upp osv iallafall.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 12:09

Ok! Skulle du säga att det rullar smidigare på maskinen än vad OS X gör? Själv kör jag 10.3 och nian på den gamla burken. Nian är självklart snabb men Xet är helt OK också iaf till enklare grejer. Blev lite segt när jag gjorde Chaka-inspirerade mixen med den

Det är något rappare att jobba med, men å andra sidan har jag inte testat att göra några tyngre saker än att surfa på den. Jag vet iofs inte hur stor skillnad det blir om man slår av allt ögongodis i OS X (Shadowkiller etc), men som surf/skrivmaskin verkar det funka bra att köra Ubuntu. Tills man blir frustrerad på alla småsaker i gränssnittet, dvs.

1
Bevaka tråden