Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda SVTs Play i OSX?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 19:33

Jag vet inte om detta faller under rätt rubrik, men hur 17 får jag SVTs Play funktion att fungera i OSX (där man kan se program man missat). Jag har Flip4Mac men det funkar ändå inte. Real player funkar inte heller. Försökt både med Firefox och Safari, men tyvärr...

Jag tittar på Stora Maskiner med min son på svt. Använder Real Player.
Prova att installera om Real.

Fattar inte att de fortfarande använder denna produkt på SVT. FLV for the win!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag tittar på Stora Maskiner med min son på svt.

Tittar ofta på SVT Play, men denna serie har jag helt missat. Min son på 16 månader kommer att älska den Tack för tipset!

Skall genast ladda... *host* TITTA på dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 14:06

Hur gör ni? får ni det bara att fungera?! orsättvist

jag har ett problem som verkar bli vanligare och vanligare.

SVT play är en underbar portal och fungerar klockrent när jag använder tjejens laptop med XP på.

Försöker jag köra samma material på min powerbook G4 1,5ghz 12" så händer följande:

Ställer in att köra i realplayer (senaste uppdateringen) i Safari 3
Tittar jag på avsnittet så fungerar det ok i kanske 3-5min sedan fryser sig Safari och Realplayer och efter kanske 5min badboll så stänger båda programen av sig.

Väljer jag att köra extern spelare så dyker safari direkt och realplayer spelar klippet i kanske tre minuter, sedan vill den buffra, då dyker badbollon upp och realplayer klappar ihop.

Ställer in att köra windows mediaplayer (senaste versionen från microsoft) i Safari 3
Väljer jag att titta på klippet i browsern så hänger bilden med i 1-3min sedan får jag svart bild och bara ljud. kan dock lyssna på hela klippet om jag vill det.

Försöker jag att köra WMP som extern spelare så dyker både Safari och WMP direkt och avslutar sig utan att säga någonting.

Får precis samma problem om jag kör med Firefox med antingen Realplayer eller WMP bara det allt det krashar mycket tidigare.

Bor i Litauen och det är ett av få sätt att få äta en hel del dokumentärer och annat.

Flip4mac verkar ju kosta pengar och det har jag ingen lust med.

Uppkopplingen är 4mbps ner oc 1mbps ut, vilket uppenbarligen räcker strålande för windowsmaskinen som jag kör på i samma nätverk (trådlöst)

Någon som har några tips på vad man kan ta sig till, funkar ju så bra annars att ligga med trådlösa tvålen i sängen och koppla datorn till tv:n vips så har man SVT även i Litauen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 20:03

FLV? Världen går mot H.264!

I varje fall hoppas vi det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 20:07

Nu får jag följande fel när jag försöker med Real Player: Requested File not found.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 20:32
Ursprungligen av Jafu:

Nu får jag följande fel när jag försöker med Real Player: Requested File not found.

Fick det också förut. Nu sitter jag och tittar på rapport genom QuickTime vilket funkar. Kopiera länken och öppna den i QuickTime (om du har flip4mac installerat).

Nu var det ett tag sen jag körde det men har för mig att det gick trögt även om det fungerade för mig att köra QT - Flip4Mac. Jag har för mig att jag klickade på externspelare och plockade ut den URL:n och öppnade den i VLC. Då fungerade buffringen bättre och jag kunde stega fram i programmet vilket jag inte kunde med F4M.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 21:29

Hur kopierar man en länk i VLC? Ser bara att man kan öppna en fil.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-11 15:32

Jafu: Välj "Öppna fil" och klistra in URL som sökväg.

Flip4Mac ska vara gratis. Iaf för uppspelning.
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx

SVT Play funkar finfint för mig på min MacBook. Detta direkt i Play-modulen med Real Player som spelare. Helbild genom höger-klick och "full screen".
Kan tipsa om att - för er som missat - Kanal 5 har fått upp en del prylar och detta med en (för Mac) schysst videospelare.

Kanske nån inställning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 14:51

ah my bad, googlade inte så noga på flip 4 mac :), får testa det ikväll.

Enda inställningarna jag har gjort är att ställa in spelarna för min bandbredd.

kan det vara så att osx versionerna av WMP och RP är mycket "kännsligare" vad gäller bandbreddsinställningar?

Testade även att kika på andra avenyn eller vad det heter men där kan jag förstå att kanske inte bandbredden räcker till (i det nya högupplösta formatet som erbjuds för os-x:are). brukar inte få mer än 1,5mbps ner om jag drar från den Västra sidan av Östersjön

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 15:24

Windows Media Player för Mac lades ner för flera år sedan och har inte uppdaterats på många många år. Det ska man inte använda.

Installera uppspelningsprogram?

Jag är helt nybliven Mac-användare som försöker få igång uppspelning på Svt.se. Jag kan hämta hem både Real Player och Windows Media Player men jag kan inte installera. Min MacBook ber mig välja program att öppna med men inget verkar fungera. Hur gör jag?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 12:31

Det fungerar dugligt för mig med real player. Och inte alls med wmv.

Problemet är att ofta skiter dom i att lägga upp real player, så att man får file not found. Ibland kommer det upp senare, ibland kan det fungera om man testar typ 5 ggr.

I allmänhet tycks mac & linuxanvändare vara lågt prioriterade hos Svt. Svagt av ett public serviceföretag tycker jag.

Återigen;
Flip4Mac uppdateras kontinuerligt och gör det möjligt att spela wmv-filer i Quicktime Player. Jag har exempelvis haft problem med TV4:s spelare men valde att i Flip4Macs inställningar (i Systeminställningar) välja att spela i extern spelare (QT Player med andra ord) och då funkade det.

Jag har sällan problem med SVT längre.

Självklart uppstod problem i detta nu, testade säsongens första kobraavsnitt. (Ny ej kompatibel Audio Codec i Real Player-formatet.) Funkade dock att (med Flip4Mac installerat) att klicka inställningar överst i Plays fönster och välja direktlänken till wmv-filen (som då öppnas och spelar i QT Player).

Mycket går att lösa. Men visst är det mer trixigt än det behöver vara, för att instämma i föregående inlägg.

Ha en trevlig dag!

1
Bevaka tråden