Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bryggor???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 21:45

Hej.

Vad är en brygga när det gäller nätverk?
En kollega till mig har bredbandsbolaget som operatör och senaste 2 veckorna har airporten utan anledning kopplat ner det hela. Varje gång den kopplat ner måste han ringa till bbb och dom får fart på det hela igen, hjälper inte med airportomstart eller något. Jag har idag uppdaterat den till senaste firmware för den airporten, den silvergråa.
Bredbandsbolaget skyller naturligtvis på airporten men erkänner samtidigt att dom gjort om något. Och skyller nu på att airporten skapar bryggor vilket jag inte kunde argumentera varken för eller emot då jag inte har en aning om vad dom menar.......

Martin

Med en brygga brukar man mena en maskin som sitter som en router men inte har några egna ip'n, dvs en transparant brygga (ja, just de, brygga:) ) som inte syns i nätet, men är de de dom menar så har dom nog fel, får inte basstationen de externa ip't och delar ut privata ip'n till clienterna?

En brygga länkar samman (eller delar upp, hur man nu ser det) två olika typer av nätverk. En Airport-basstation kan ju länka samman ett trådlöst och ett fast nätverk. En nätverksbrygga kan vara en enhet avsedd för just detta, som en Airport, eller en mjukvara som installeras på en dator. Äckligt pedagogisk jag känna mig, ja?

• Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:15

Men innebär detta att dom har rätt eller fel?
Skapar airporten egna "bryggor"?

Annars var det pedagogiskt, men fattar ändå inte om bbb drar en vals bara för att det är en appleprodukt eller om det stämmer :).

Martin

Airporten kan om man ber den brygga mellan WLAN och ethernet. Det borde man nog låta bli om man har den kopplad mot bredbandsbolaget. Bara att kryssa ur rutan i konfigurationen om den är ikryssad...

• Oregistrerad
  • 2003-04-25 05:55

OK, Men detta är ju den första airporten. Den silvergrå eller grafitgrå kallas den kanske.
Den har väl inte dubbla ethernetportar, enbart den till bredbandsmodem.
Eller minns jag fel............?
Men spelar kanske ingen roll, det blir kanske bryggor ändå??

Får kolla inställningarna när jag är där nästa gång. Men är nästan hundra på att den bara har en ethernetport.

Martin

Den har bara en ethernet-port, men kan ändå agera brygga mellan det fasta och trådlösa nätet. Kolla i inställningarna för basstationen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Med en brygga brukar man mena en maskin som sitter som en router men inte har några egna ip'n, dvs en transparant brygga (ja, just de, brygga:) ) som inte syns i nätet, men är de de dom menar så har dom nog fel, får inte basstationen de externa ip't och delar ut privata ip'n till clienterna?

Ett lite annat sätt att förklara det hela på är att en brygga är som en switch, fast med bara två portar. Eller så kan man säga att en switch är en brygga, fast med flera portar... vilket som

Bryggor används inte så ofta idag (iaf inte i nya nätverksinstallationer), men de användes ofta förut när switchar var dyra. Då körde man i stället med hubbar, men har man ett helt jättenätverk som enbart är ihopbyggt med hubbar kommer nätet att bli extremt pratigt. En hubb skickar ju nämligen ut varje inkommande paket till samtliga anslutna datorer, vare sig de ska ha paketet eller inte. För att minska pratigheten satte man därför bryggor mellan hubbarna, så att all intern trafik på hubb A inte störde trafiken på hubb B. Så det är som Mattias A säger - de liksom både länkar samman och delar upp, beroende på hur man ser på saken...

• Medlem
  • 2003-04-25 09:35

Någon annan som har problem med Airport (Extreme basstation) och Bredbandsbolaget som leverantör?

Får snart BBB och är därför intresserad.

1
Bevaka tråden