Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En mapp går inte att radera i OS X (eller OS 9)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mapp som fått någon slags skada. Försöker jag tömma papperskorgen med mappen i OS X så får jag direkt en kernel panic. Jag bootar om i OS 9 och försöker kasta filen där men det går inte där heller. Mappen används säger OS 9. Jag testade även File Buddys Erase-meny men den säger samma sak i båda systemen - filen används.

Vad gör jag nu?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:43

Testat 'sudo rm -rf ~/.Trash' i Terminalen?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:46

Hade något liknande...
När jag provade att packa den för att se om det hjälpte så sa stuffit att det var en disk
Fick inte bort den hur jag än mixtrade med den... Det finns - om du har OSX server - något komando som kan röjja i det som förut vad resource fork men jag hade inte det komandot så om det hjälper vet jag inte...
Lägg den i en not lost and don't wanna be found mapp och ignorera den...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Lägg den i en not lost and don't wanna be found mapp och ignorera den...

Jag har också två filer som jag inte blir av med, de ligger numera undanskuffade lååångt ner i filstrukturen där jag slipper se dem

Men det är liite skumt att man inte lyckas bli av med filer ibland.. funderar på att försöka bli av med dem i single-user-mode nästa gång det nu blir av..

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 23:55

Detta har det pratats om både här och här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
Testat 'sudo rm -rf ~/.Trash' i Terminalen?

Törs inte...

Jag vill helst slippa ett nytt kernel panic. Är det inte troligt att terminalen får samma bekymmer eller hur funkar det?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 00:03

hehe.. förstår din oro.. men det är bara att hålla tummarna och se vad som händer..

om inte annat får du göra som jag gjorde med mina filer som krånglade.. d.v.s. gömma dem någonstanns..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
hehe.. förstår din oro.. men det är bara att hålla tummarna och se vad som händer..

om inte annat får du göra som jag gjorde med mina filer som krånglade.. d.v.s. gömma dem någonstanns..

Mappen försvann inte och terminalen säger:

.../Desktop/KASTAS: is a directory

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 00:18

Vad skrev du för kommando?

sudo rm -rf filnamn

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
Vad skrev du för kommando?

sudo rm -rf filnamn

Det fattades ett f där... nu skrev jag rf men får meddelande:

Directory not empty

Filen anvŠnds sŠger du. Vilket program anvŠnder filen? Kolla det, stŠng (eller dšda) programmet och fšrsšk tšmma papperskorgen. Du testar vilket program som anvŠnder filen med:

% fstat ~/.Trash/*

Fungerar inte det sŒ kan du testa fšljande:

% sudo chflags -R nouchg ~/.Trash
% sudo rm -rf ~/.Trash

//Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
Filen anv?nds s?ger du. Vilket program anv?nder filen?

Jag ska testa men jag har som sagt redan bootat om en gång i OS 9 så inget program borde ju använda mapparna, för det är mappar det handlar om, inte filer.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Directory not empty

Skumt, -r ska ta bort kataloger med. Funkar hos mig..

Det gav samma resultat:

rm: /Users/anders/.Trash: Directory not empty

Den där fstat gav förresten:

USER CMD PID FD INUM MODE SZ|DV R/W MOUNT NAME

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Den där fstat gav förresten:

USER CMD PID FD INUM MODE SZ|DV R/W MOUNT NAME

... vilket barar är rubriker, d.v.s. det var inget som var igång.

//Mikael

Prova att ändra skapare och filtyp med FileBuddy till en textfil och se om det gör någon skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 07:40

*ler igenkännande*
Göm och glöm är mitt förslag...
Terminaljoxande - gav inget
Getinfojoxande och filändelsejoxande - gav inget
Vet att jag kunde till och med kopiera filen och slänga kopian, men orginalet var illgriskört...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 13:56

Funkar det inte att i terminalen skriva:
rm -R *filnamn* ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av snuffzan
Funkar det inte att i terminalen skriva:
rm -R *filnamn* ?

Jag körde både rm -r och rm -rf igår men ingenting hände mer än att terminalen gav ett felmeddelande.

Jag ska testa att ändra filtyp när jag kommer hem.

Körde Drive 10 på disken för att bli av med samma problem. Drive 10 hittade ett antal saker att reparera och sedan funkade det bra att ta bort skräpet. Drive 10 är dock inte snabb. Det tog minst en timme att köra igenom disken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 16:36

Om du har Stuffit Deluxe, försök dra mappen över "Secure Delete". Kanske det hjälper.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-25 16:39

Pominner om den sk "Fil from hell" jag hade en gång i OS 9.
Den gick inte att ta bort på något sätt. Det enda som hjälpte det var en formattering.

Norton Utilities 7 körd från CD fixade problemet. Har precis tömt papperskorgen och inget kernel panic.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-25 23:15

Nåt som garanterat funkar är att göra som jag:
sudo rm -rf / /sökväg/till/mapp
(OBS! Funkar men rekommenderas absolut inte!)
Det är alltså så här man inte ska göra men så här det kan bli när man börjar bli lite förbannad. Den som är lite uppmärksam noterar en / för mycket vilket betyder ungefär ta bort allt från och med root...
Gissa om jag fick några timmars jobb efter detta... :rolleyes:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-26 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Norton Utilities 7 körd från CD fixade problemet. Har precis tömt papperskorgen och inget kernel panic.

Den fil jag hade i 9:an den klarade inte Norton då (minns inte om det var en version 5 eller 6).
Filen i sig störde mig inte i vanliga fall. Problemet var när man ville köra en Norton Disk Doctor eller Optimering. Då fastnade Norton just på den filen och så kom den inte längre.

1
Bevaka tråden