Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ProTools på MacBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook med Intelprocessor, och jag kör PT LE 7.1.1 med Mbox 2.

Jag är ny på det här och jag var inte beredd på att det skulle dyka upp så många problem hela tiden.

Jag ska beskriva några a mina problem:

PT stängs oväntat av.

När jag använder mig av en synthplugg (remedy) som jag styr via en MIDI-key som jag kör in i datorn via USB (alltså inte via Mboxen) så pallar den inte spela in alla signaler som jag spelar (?).

Ibland börjar det knastra i ljudet när jag kört PT ett tag. Och ja, jag har ändrat buffert size..

Är det datorn som inte pallar (vilket den borde enligt digidesign) eller vad är problemet??

Börjar bli less.. Finns det någon vänlig själ som orkar hjälpa??

Tacksam/mattias

Körs allting i Intel-läge? Det kan du se i aktivitetshanteraren.

Hur mycket internminne har du på din dator? Hur full är hårddisken?

7.1.1 verkar vara senaste uppdateringen av just ProTools LE:
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=54&itemid=22945

Kanske värt att lägga $49 på en 7.3 uppdatering?
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151&itemid=4964

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-19 10:25

Vilken version av OS X kör du? Pro Tools har bara "validerats" eller vad det heter för 10.4.9 än så länge, och endast om du laddar ner uppdateringen själv, alltså inte via programuppdateraren.

Prova att byta usb uttag för mboxen. Och hämta hem senaste cs-uppdateringen för din version. 7.3 har mycket nytt smaskigt men du ska inte behöva uppdatera för att slippa problemen tycker jag.

Kolla även igenom allmän troubleshooting på DUC för att felsöka lite mer.
http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat=&Number=313423&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&fpart=1#313423

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 11:05
Ursprungligen av mattiasbolin:

PT stängs oväntat av.

När jag använder mig av en synthplugg (remedy) som jag styr via en MIDI-key som jag kör in i datorn via USB (alltså inte via Mboxen) så pallar den inte spela in alla signaler som jag spelar (?).

Ibland börjar det knastra i ljudet när jag kört PT ett tag. Och ja, jag har ändrat buffert size..

Att PT oväntat stängs av kan bero på att du kanske spelar in på den interna disken? Det går ofta att göra det, men PT stöder officiellt inte att man spelar in på systemdisken i datorn. Vad jag märkt rent empiriskt är att det funkar på stationära men ofta inte på bärbara. Lösningen är att använda en extern firewire/USB2-disk för dina projekt.

Vad gäller problemet med MIDI-keyboardet så låter det som att det inte får tillräckligt med ström? Det är en annan grej med bärbara datorer, det går oftast inte att driva flera saker via USB-sladden utan du måste ha en extern transformator att driva din MIDI-key med.

Knastret låter som problemet som blev om man körde med 10.4.9 innan Apple fixade till den, eller om man kör 10.4.10. Prova att tanka ner en "Combo Update" från Apple till 10.4.9 och se om det löser det problemet.

Om du redan spelar in på en extern disk, matar ditt keyboard med extern transformator och kör 10.4.8 och din PT-version är Intel, då är det riktigt märkligt...

ok

Hej tack för eran hjälp!

Jag kör Mac os x 10.4.10, funderar på attköpa en extern hårddisk och prova med det.

Nån som vet vad combo updater är för nåt? bör man köra det fast man redan har Mac os x 10.4.10?

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-21 08:07

Du ska inte köra 10.4.10 enligt Digi, den är inte testad och godkänd ännu.
Jag spelar ofta in på den interna hårddisken (två spår) och det brukar funka utmärkt. Dock hade jag allsköns konstiga problem med 7.3.1, när jag backade til 7.1.1 har det funkat jättestabilt med min Mbox 1.

Angående synten är det inte så att du försöker spela fler än 5 toner samtidigt? Remedy har väl bara stöd för fem röster åt gången.

aha

Då förstår jag, men vad ska man göra då om man kör 10.4.10 då? Finns det inget att göra??

Har du provat att installera om allt?

Nej, faktiskt inte.. kanske vore en idé..

Om du inte kan "nedgradera” till 10.4.9 så är det kanske enda lösningen.

Är det möjligt att nedgradera?? Hur gör man då??

Ber om ursäkt för dumma frågorO:-)

1
Bevaka tråden