Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Luriga trick för att blåsa liv i trötta syntar

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kawai K1 saknar filter och har ett allmänt ganska statiskt ljud. Kan man ändå göra något roligt med den?

Den har ju ett antal vågformer som heter "Omnibus" som är rätt märkliga, de är egentligen loopade vågformer som är sammansatta av några ljud i sekvens. En vågform kan exempelvis vara "panflöjt"-"cymbal"-"badkarsklong"-"tillbaks till panflöjt" osv. Jag har själv aldrig listat ut vad man skulle ha dem till (de ändrar ju förstås hastighet också beroende på pitch)

MEN-

Om man stämmer upp en dylik vågform vansinnigt mycket, hänger inte elektronik + D/A med längre, och man får märkliga ljud med vikningsdistortion och loopen i sig alstrar också hörbara frekvenser. Genom att modulera tonhöjden (eller bara hålla en ton och vispa med joysticken/vrida på pitchhjulet) får man en del rätt märkliga kluckande och glitchiga ljud att sampla av!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 15:27

Coolt! Det måste jag hem och prova!

Tack för tipset.

Några trick jag praktiserat på just K1:

Lägg 4 likartade vågformer på ett ljud, och fördröj dom med multipla av tiden (tex. 0, 100, 200, 300 ms). Ger lite trevlig sample-and-hold-filter-känsla.

Ha två vågformer som svarar olika mycket på pitchbend i samma ljud, så kan man dra "isär" dom på trevligt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 15:46

Det som är trevligast med K1:an är ljud #239. White Noise Loop. Den brusar på ganska bra.

Bra tips där också PeterH, måste jag också prova.

Jag har varit jättedålig på att försöka lära mig programmera min K1:a. Det känns ju som om den borde kunna göra några spexia ljud..

jag brukade transponera upp 96 halvtoner och liknande när jag sequencade k1an, så att vilket ljud som helst lät som ringmodulation ungefär.

Addera sedan en pedal och ni kan väsnas riktigt ordentligt ... ett par nya knep här också. Vi brukar faktiskt ha två Kawaier på scen ... En K1 och en K4. De kan mycket mer än man tror

Sedan är det kul att vara lite anti superdupersynth

oj, visste in att k1:an hade "loop jam"-liknande funktion

Jag väntar på ljudexempel.

Sealed's Deep Synthesis har en del luriga trick för gamla syntar, framförallt Casio CZ-serien, men också en del av Yamahas syntar och ett par andra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-12 23:19

Samma sak med ESQ1, vrid up DCOerna högt i fekvens så visslar de och rasslar
med all sorts intermodulation. Kul det där med CZ och dubbla vågformer, synd att
de inte var möjliga att nå från frontpanelen. K4 har ochså dessa K1 wavestation
typ loopade vågformer.

Gamla multieffekter för elgitarr, där man kan seriekoppla en drös typ flanger/dist/eko/pitch kan ju skrämma upp den mest harmlösa keyboarden?

Tydligen ska Moogs 12-stegsphaserpedal vara fantastisk för just detta. Jag sitter själv och väger på om den är värd alla pengar eller inte...

Alla slags modulationseffekter brukar funka bra för att liva upp syntar. Roland visste vad de gjorde när de petade in chorus i Juno-serien.

De flesta gamla digitalsyntar och samplers beter sig kul när man pitchar om saker eller använder extremt korta loopar (i samplers alltså).

Min gamla JX8P hade en rolig sak för sig innan den dog helt. Dataslidern flippade ur och kunde bara åstadkomma 0 eller 99 men jag upptäckte att om man knackade försiktigt med fingret precis intill så hamnade den på något slumpmässigt värde. Om man dessutom höll en parameterknapp intryckt så buggade den ur helt och hittade på parametrar som inte fanns. Det blev alldeles tokigt för det mesta men ibland uppstod ljud som jag inte trodde kunde komma från en sådan synth.

Waldorf har fattat galoppen med sina slumpgeneratorer. Alla synthar borde ha en sådan!

Ursprungligen av sawtooth:

Waldorf har fattat galoppen med sina slumpgeneratorer. Alla synthar borde ha en sådan!

WORD! Brukar använda just den funktionen på Pulsen när jag har tråkigt, räddar den mest trista av dagar. Har Waldorf den funkisen på samtliga synthar förresten?

Ursprungligen av slakker:

WORD! Brukar använda just den funktionen på Pulsen när jag har tråkigt, räddar den mest trista av dagar. Har Waldorf den funkisen på samtliga synthar förresten?

Alla mina Waldorfar (Pulse, Q, XT) har den. Min absoluta favoritknapp.

Ursprungligen av sawtooth:

Min gamla JX8P hade en rolig sak för sig innan den dog helt. Dataslidern flippade ur och kunde bara åstadkomma 0 eller 99 men jag upptäckte att om man knackade försiktigt med fingret precis intill så hamnade den på något slumpmässigt värde. Om man dessutom höll en parameterknapp intryckt så buggade den ur helt och hittade på parametrar som inte fanns. Det blev alldeles tokigt för det mesta men ibland uppstod ljud som jag inte trodde kunde komma från en sådan synth.

Waldorf har fattat galoppen med sina slumpgeneratorer. Alla synthar borde ha en sådan!

Något liknande går att göra på Yamaha DX7 om man sätter i rom-modulen lite slarvigt.
I stort sett slumpade ljud men de bygger lite på det preset man väljer.

Janolof

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-15 00:39

joejoe:
Det där skall du verkligen intre göra om du vill ha en fungerande DX7 och rom kort!
Vill det sig illa kan du blåsa sönder det hela. Fast å andra sidan så fins det ju en
del DX7 att ta av så att säga!

Senast redigerat 2007-07-18 19:47

Slumpen regerar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 14:09

Min Casio CZ-101 fungerade rätt bra som slumpgenerator när batterierna började ta slut! Det blev en hel del intressanta ljud med ogiltiga parametervärden!

De har det på Microwave XT och Q i alla fall. Och det är en rätt kul funktion!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 15:01

Jag säger bara

PLUS

Slumpiga grejor!

Whoah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 17:07

Jag brukar göra en multisampling av ett gäng analogsyntar och sidan klippa ut en vågformcykel och köra in i PEK:en. Kan låta rätt kul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 17:18

På ESQ-1 (och säkert andra synthar med ett gäng LFOer) göra fuskarpeggios genom att låta ett par fyrkantsLFOer styra tonhöjden. Med rätt inbördes förhållande på LFOfrekvenserna så kan man få till rätt avancerade mönster. Varje oscillator jag visserligen bara två modulationingångar men LFOern kan ju modulera varandra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 19:44

Appropå ESQ1, man kan göra det omvända ochså, slå på RM och ställ ner ena DCO frekvens
välldigt lågt så får du typ delay/eko om du kör sågtand eller dylika. Man gör detta igenom att
modulera med en KBD på max och OCT satt lägst, etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-19 00:59

Uppdrag:

Jag vill att ni som har monofoniska syntar med CV & midistyrning multitrackar dem och gör kompletta låtar bara med den enda synten. Det är lärorikt för er och roligt för oss andra att lyssna på. Ackord: Spela in tre-fyra spår med olika toner. Trumljud - fixas med synten självt. Någon här gjorde en Yazoo-cover som lät väldigt nice bara med Pro One, den låten får gärna länkas... och mer sånt! Att multitracka och effektplugg-pålägga på gamla analoga monofoniska syntar är verkligen att blåsa nytt, fräscht liv i dem. Den som inte har någon monofonisk synt men ändå vill testa uppdraget, använd din polyfoniska synt på monofoniskt vis alternativt gör en låt bara med en enda mjukvarusynt & en röst per ljud, valfritt antal pålägg & effekter. T ex enbart Synth1, enbart Pro-52, etc.

1
Bevaka tråden