Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SH-101, sequencern kontra gatelängder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-15 14:50

Sitter och testar den nyinköpta SH-101:an, och en sak gör mig konfunderad. Hur fungerar det egentligen med gate/trig av den från externa prylar?

Problemet som jag har är att det verkar som om det inte går att spela raka 16-delar på den, allt blir åttondelar istället. Enda sättet att få 16-delar är att ställa ENV-switchen i LFO-läge, då verkar den trigga som jag vill. Står den i Gate+Trig eller Trig-läget så verkar inte enveloperna triggas om riktigt. Måste jag då även köra in trigg till den på gate in?

Har läst i användarmanualen, men inte blivit något klokare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-15 15:00

Så du har en sån också nu Vad händer om du sänker tempot? Det är inte så att gaten måste vara av en viss tid för att den ska kuna trigga om enveloperna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 20:16

Prova att skicka en 32-puls klocka istället och programmera en "rest" mellan de toner du vill omtrigga envelopesen på och dubbla de du inte vill det hos. Sequenzern klarar ju fler än 16 steg, så var inte så lat nu!

  • Medlem
  • 2007-07-15 23:55

makari: Japp, nu har jag en sådan. Också.

mush: Jo, det har jag gjort, men det blir så trist bara. Jag vill ju köra triggarna från 606:an, normalsynkad mot övriga saker. Inte köra dubbla hastigheten på den. Det går dock säkert att lösa från maskintrumman, men det känns verkligen fel att göra så. Men, du menar att den faktiskt fungerar så, och det inte är något att göra åt det? Som jag ser det så borde det räcka att splitta triggarna från 606:an, och köra på både klocka in samt vanlig gate-signal.

ouff, triggar jag kan aldrig hålla reda på vilka som ska ha upp eller ner, jord eller kortslutning så jag får prova mig fram när jag kopplar om här. jag har en pro4 där man kan ändra volt, range polaritet o alltihop. ja det hjälpte väl inte här, va mest en reflektion

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-17 01:25
Ursprungligen av jgb:

Sitter och testar den nyinköpta SH-101:an, och en sak gör mig konfunderad. Hur fungerar det egentligen med gate/trig av den från externa prylar?

Problemet som jag har är att det verkar som om det inte går att spela raka 16-delar på den, allt blir åttondelar istället. Enda sättet att få 16-delar är att ställa ENV-switchen i LFO-läge, då verkar den trigga som jag vill. Står den i Gate+Trig eller Trig-läget så verkar inte enveloperna triggas om riktigt. Måste jag då även köra in trigg till den på gate in?

Har läst i användarmanualen, men inte blivit något klokare.

Underligt!

Kollar i schemat nu ,och trigen går direkt till ENV om du matar signalen inpå trig gate jacket.
Så där ska det inte finnas nånting som begränsar, men å andra sidan så har jag inte hajja riktigt
vad du vill göra?

  • Medlem
  • 2007-07-17 09:50

Heualia: Ah, jag var nog rätt otydlig här, och jag som trodde jag var tydlig.

Jag vill köra sequencern triggad utifrån, och trigga om enveloper för varje steg. Nu stegar jag sequencern med "ext clk in", därför min fråga om jag borde splitta inkommande triggar till att köra både "ext clk in" samt "gate in" för att få det jag är ute efter.

Blir mer och mer övertygad om att det är så man får göra.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-07-17 10:03

jbg: iså fall måste du nog köra gate också.

körde trigg mot min dr110 [accent trigg]
och då var det bara att man snällt fick ratta
på egen hand om man ville fixa lite längre decay etc.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 00:27

Hmmmmm!
Nu har jag skall väll sägas ochså haft två SH101 och kan inte åminna mig
att jag skulle haft nått sådant problem som du har! Det jag gjorde var att mata en gate signal
från Midi/Cv interfacet till CLK sen vare bara tuta å köra!

Kollar i schemat igen!

Så länge som CLK in jacket inte har en signal utifrån clockar LFO CPU sekvensern/ARP.
CPU driver sen DAC som extraherar en trig som sen matas in i lite logik som i sin tur matar
ENV.

Dvs vad som händer om du matar CLK och Gate med separata trig signaler är
tex att du kan köra sekvensen not värden fortare eller saktare än du triggar ENV.
kan ju ge en massa kuliga tripletter och quadruttlar i tonhöjder, psuevdo eko
fallande not regn etc!
Om du trycker in en signal i CLK in jacket så händer samma sak bara att LFO blir fri kopplad.
CPU lyssnar bara till vad som den matas med så du borde inte ha några problem alls.

CLK funkar på det viset att den tar vad den får, kör du 16dels noter så matar den ut 16 delar
trig till ENV **så-vida-du-inte-har-tryckt-in-HOLD-och-REST-takter-i-sekvenser-minnet det vill säga!

  • Medlem
  • 2007-07-18 11:49

Problemet är löst... och gissa vad det var? Inget problem med SH-101:an, utan det var externt. Jag triggade från 606:an, som körde på batterier. Måste ha varit rätt trötta batterier, för det blev inte bra triggar förrän man lade på accent!

Felsökte det hela genom att mata in fullt med 16-delstriggar på 606:an. Den stegade på vartannat steg, förutom på slutet där det blev 16-delar! Mystiskt, ingen direkt förklaring. Av någon anledning så vred jag instrumentväljarratten till accent, och där var mönstret som matchade vad som faktiskt triggades!

Så, med mina sunkiga batterier som satt i så krävdes det accent på triggarna för att det skulle stegas. Stoppade i trafo, då var allt som det skulle. Behövdes inga accenter där inte.

Sådan är den analoga vardagen, med batterier och allt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 19:43
Ursprungligen av jgb:

Problemet är löst... och gissa vad det var? Inget problem med SH-101:an, utan det var externt. Jag triggade från 606:an, som körde på batterier. Måste ha varit rätt trötta batterier, för det blev inte bra triggar förrän man lade på accent! Sådan är den analoga vardagen, med batterier och allt.

Hehe!
Du tycker inte att du borde kanske skämmas lite?

underbart!

  • Medlem
  • 2007-07-18 21:51

Skämmas? Pfft! Inte då. Inte när jag till slut kom på vad det var.

1
Bevaka tråden