- Ewigland
- Medlem ●
- Uppsala
Nåväl, kanske en något flummig benämning, men jag letar efter en synth. Gör främst expermintell electronica i stil med Efterklang, Oval, Erik Levander, Alva Noto etc. Ibland låter jag dock basgångarna gå tunga och ettriga tillsammans en trummaskin, hur som helst så letar jag efter en synth som kan passa min behov. Kör för tillfället med en micro korg, några klockspel, gitarrer, munspel och en drös effekter.
Har varit sugen på Yamaha an1x ett bra tag och är mycket intresserad av den då den verkar passa mina behov. Har sökt lite på det här forumet, harmony central etc. och den verkar ju vara populär. Det är naturligtvis begagnat som gäller och då den finns för mellan 2000-3500 så passar den bra in i min prisklass.
Undrar helt enkelt om någon har något annat förslag? Det är som sagt mellan 2000-3500 som gäller.
Ni är även välkomna att dissa An1x, men förklara i så fall varför.
Tack på förhand
Marcus
Du vill ha en Clavia Nord Modular. Med lite flyt kan du nog hitta en oexpanderad rackmodell för lite drygt 3.5k.
Om du inte vet vad det är för en manick så kan man kort beskriva den som den näst mest flexibla hårdvarusynthen någonsin. Det är en VA-baserad modulsynth som låter dig skapa praktiskt taget vilken konfiguration som helst. Den kräver en hel del tekniskt kunnande men genom att analysera några av de 10000-tals patcher som finns på nätet hajar du galoppen rätt kvickt så du själv kan börja skräddarsy dina "synthar". Man bygger i en datoreditor och sedan sparar man ned sin patch i synthen och kan stänga av datorn.
En annan variant, som kanske är ännu bättre, är att skaffa en Micro Modular (NM's lillasyster, samma ljudmotor och möjligheter, men monotimbral och stor som en VHS-kassett) samt en flexibel sampler typ Emu e6400. Det borde också gå att hitta för sammanlagt 3.5k.
Det är inget direkt fel på AN1X, men du kan göra mycket mer experimentella och avancerade ljud med en modulsynth. NM/MM klarar också FM-syntes, vilket är vanligt i "genren".
Med artisterna du nämner tänker jag sampling, Max/MSP, FM, granulärsyntes och mjukvara överlag snarare än gamla VA-syntar. Så det är vad jag skulle kika på om det är den sortens elektroniska musik det handlar om.
Max/MSP och Reaktor klarar båda den här sortens ljud med glans, och dessutom mer därtill (båda är modulärsyntar, så det går att göra i princip vad som helt). Max/MSP är större inom knasterelectronica och Reaktor bättre på vanliga syntljud, men båda kan till 80-9%% göra precis samma sak som konkurrenten, skillnaden beror snarare på användarna än programmen i sig.
Ableton Live är ett annat alternativ om du vill jobba med loopar och samplingar - det går att göra mycket mer än man tror, speciellt om man blandar in pluggar. Sen finns det massa annan mjukvara (Audiomulch är poppis i vissa kretsar tex), inklusive stora mängder gratispluggar för mer eller mindre obskyra effekter. Ett tag fick man inte göra experimentell elektronisk musik utan att använda DestroyFX Buffer Override, tex.
Men måste det vara hårdvara är sawtooths tips kanon. Jag skulle nog välja en livesampler typ Boss SP-x0x eller Korg Kaosspad före en Emu e6400, mest för liveloopningsbitarna och vissa av effekterna, men en stor Emu-sampler kan definitivt mer. Står du ut med menyjagande kan du nog hitta symfonier av knaster i dem. (Jag suktade tex efter möjligheten av svepa looppunkter med LFO:er på tiden när en fullmatad sampler kostade upp mot 100.000kr, men nu går det och mycket mer att göra med gratismjukvara, som Pure Data.)
Ensoniq ASR-10 och EPS-16 är också klassiker inom genren, speciellt med extraeffekterna till, men kanske lite väl gamla och skakiga idag.
Börja med att inte alls köpa något nytt utan programmera sk*ten ur din MicroKorg i stället. Den kan göra en herrans massa klanger så börja så, så har du lärt dig syntarnas grunder sedan och kan gå vidare till mer komplexa maskiner.
Jag vill höra dig skruva in:
1. Baskagge.
2. Percussion.
3. Hihats.
4. Virvlar.
5. Skum bas.
6. En trasig trumpet.
7. Ljudet av en ubåt.
8. Ljudet av en stridsvagn.
9. Ljudet av ett flygplan.
Allt går! Just do it!
Multitracka sedan en låt med alla dessa ingredienser.
PF: det ligger en hel del i det du skriver, men om du kan få en Microkorg att låta som en uppklippt och granuläriserad sampling så är jag beredd att lägga ner det här med musik.
Jag vill börja med att tacka för alla svar, alltid lika kul med snabb respons.
Till sawtooth: Tack för ett informativt svar. Ska definitivt läsa på om det du tipsade och sätta mig in i de olika förslagen du gav. Av någon anledning känner jag mig för tillfället en aning avog till racksynthar, inte för att jag har något emot dem, men jag har fått för mig att jag ska skaffa mig några fler "vanliga" först. Ska naturligtvis fundera över det.
Till false messiah: Mjukvarusynthar använder jag mig inte av då jag inte gillar att sitta med dem digitalt. Använder dock som sagt VST-effekter och sådant. Jag har både Reason och Ableton Live, men jag använder inte Reason av nämnda anledning, jag är dock väl medveten om programmets kompetens, blir kanske något för framtiden. Det är väl mest det att jag njuter så mycket av att få ratta för hand.
Ska ta en titt på dina förslag, återkommer med frågor när jag hittar något. Kaoss-paden känner jag till, den verkar vara väldigt spännande. Dock känns det som sagt som om jag just nu vill lägga mina pengar på en ren synth.
PF: Jag har faktiskt klämt ut en hel del ur den, bland annat regn, tåg och vind. Det är en riktigt fin manick, men jag behöver komplettera. Har haft den i snart två år nu och den är mig fortfarande lika kär.
Gillar man inte upplägget med att bygga moduler i datorn till sin Nord Modular så bör du kolla upp Waldorf Q. Det är förmodligen en av de mest komplexa syntar som finns. Den är inte bara en VA-synt, den låter überdigitalt om man så vill. Grejen med Q är att man kan göra väldigt simpla ljud på ett överskådligt sätt. Sedan kan man ge sig in i modilationsmatrisen och modulera saker med saker man inte ens trodde var modulerbara. Den kräver sin man att programmera, men du verkar ha lite koll på sånt så jag tror att du kan hantera den. En riktigt ball och otroligt användbar funktion är slumpfunktionen för ljud. Tryck på två knappar så slumpar Q ihop ett (o)ljud åt dig. Skitskoj!!!
Jag ser Q som en perfekt kompromiss mellan en vanlig VA-synt och en modulärt uppbyggd synt som Nord Modular.
Waldorf har även sin Microwave XT. Den låter lite mer speciellt då det är en wavetable-synt. Man kan göra otroligt avancerade ljud med den också men den briljerar på elaka och vassa digitalklanger. Men den kan låta som en smekning också om man inte sveper ned allt för hårt i vågformstabellerna.
Real Parakeet har en poäng där. Framförallt Q. Det är en finfin electronicasynth. Bland allt annat den erbjuder så finns en kool sequencer inbyggd. Och som Parakeet nämnde: en slumpgenerator! Det blir helt whacko ljud i 8 fall av 10, men på ett bra sätt. Ha en sampler redo och knasterfesten är ett faktum.
Tyvärr är både Q och XT racksynthar i sina överkomligaste former och jag tror inte att någon av dem kommer ned så lågt som 3.5k i pris. Jag skulle i alla fall aldrig sälja någon av mina för det priset.
Jag skall iväg nu, men när jag kommer hem senare i eftermiddag skall jag försöka spela in lite slumpljud från både Q och Microwave.
Det finns en Q på vendolin för 1234 kr. http://vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5128704
Är det något som saknas eller varför är den så billig?
Enkel fråga, till en racksynth behövs väl ett midi-klaviatur? Får väl köpa en billig anslagskänslig keyboard i så fall.
Ewigland: Det där är bara ett lockpris. "Bud och bytesförslag välkomna (helst nåt byte med dsp-kort eller liknande)." står det senare i annonsen.
Sant..
Finns en på musikmarkanden för 2800. Förvisso en gammal annons, men den verkar ju inte vara omöjlig att finna för runt 3000 iaf.
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=53517
Läs lite här så kanske du blir klokare?
Q: http://www.soundonsound.com/sos/dec99/articles/waldorfq.htm
Micro Q: http://www.soundonsound.com/sos/feb01/articles/waldorf.asp
En Micro Q är inte fel det!
Har gått igenom de olika förslagen nu. Känner mig väldigt sugen på en Nord Modular. Blir nog en sådan när några löner har droppat in. Undrar dock fortfarande om racksynthar, man kan koppla in ett vanligt midi-klaviatur precis som vanligt?
Japp, det går finfint. Givet att de har midi in, men det har alla förutom några få rena analogsyntar. Nordmodular i rackversion har definitivt midi in.
Tacktack.
Då blir det nog en sådan, alternativt en micro modular om pengarna inte räcker. Måste ta mig en rejäl funderare över om jag vill sitta och jobba med mjukvara då jag egentligen inte tycker om det. Det verkar ju dock som att den kan ge så otroligt mycket..
Just det, går det att höja och sänka oktaverna digitalt, ungefär som på microkorgen?
Jorå. Det går fint att växla oktaver. Det finns t.o.m. en dedikerad knapp för det.
Och NM är så fenomenalt fiffigt konstruerad att du inte behöver ha en dator i närheten. Den är helt självständig om man så vill. Men det är att rekommendera, det gör syntetisörens liv både lättare och roligare. Det kluriga är att hålla reda på vilken ratt som går till vad eftersom de 18 rattarna är helt fritt konfigurerbara. Det är en god idé att använda datoreditorn till en början, så du begriper vad som händer i patcharna. Eftersom den är helt modulär är ingen patch den andra lik.
Jag har vissa bestämda rattar: 1, 2 och 3 går alltid till cutoff, resonans och filterenvelopemängd. 7, 10, 13 och 16 till amplitudenvelope. 8, 11, 14 och 17 till filterenvelope. 18 till master volume. I de fall sådana parametrar finns i patchen. 6, 9, 12 och15 går till diverse: typ vågform, korsmodulering, FM etc.
Det är en helt otroligt användbar maskin. Men du ska veta att den inte är helt lätt att hantera. Den kräver lika mycket som den ger. Fast om du är nyfiken och ljudintresserad så är det bara positivt eftersom den tvingar dig att tänka till och inbjuder till att testa oortodoxa idéer.
Jag rekommenderar varmt att spara en slant till och skippa Micron eftersom den inte har de fiffiga rattarna. För det löjligt låga priset de går för nu kan jag inte föreställa mig en mer kompetent synth. Jag köpte min när den kom för 18 kilokronor (tror jag) och tycker fortfarande att den är värd vartenda öre. Sedan den kom in i min värld har den varit med på alla låtar vi släppt och på drygt 200 spelningar. Den är perfekt för livebruk i och med att den är synth, effektenhet, vocoder, sequencer, trummaskin och allt möjligt i en och samma sexiga, lilla röda låda.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att den saknar minnesbaserade effekter (reverb, delay, sampling). Det finns trix för att simulera båda effekterna men det är mer esoteriskt än praktiskt användbart.
Jag tror också att NM är ett bra val. sawtooth är på pricken angående gränssnitt och begriplighet, med tillägget att det förmodligen är den begripligaste modulärsynten som finns på marknaden, vilket dock fortfarande innebär att det handlar om en modulärsynt vilket i sig har en viss tröskel. Men alla patchar och guider som finns gör det betydligt lättare (och det finns gott om nordmodularister här, så det finns folk att fråga). Clavias editor finns att ladda ner, så kan man testa gränssnittet för datorsidan av den.
Men jag tycker absolut att du ska titta närmare på Ableton Live om du nu har det - det går att göra massa saker med samplingar och effekter i det, och är ett bra komplement till Nord Modularen som saknar den biten. En bra kontroller (jag använder rattarna på min NM Key) hjälper en att slippa undan musen. Jag associerar som sagt artisterna du nämner med sampling i hög grad, så vill man låta som dem är det nästan omöjligt att härma det på annat sätt.
Som den analogtaliban jag är så måste jag ju rekommendera att du skaffar dig ett riktigt modularsystem för att komplettera d*gitalsyntharna!
Antingen bygger du själv, t.ex Music from outer space-moduler/minisynth ( http://www.musicfromouterspace.com/ ) eller så köper du ett begagnat doepfersystem (www.doepfer.de)
Det ser mycket coolare ut på scen och du får genast högre status bland övriga electronicamänniskor och nördar! Kom upp till Norberg nästa helg och testa lite synthar vettja! ( www.norbergfestival.com )
Kan vara lite svårt att få in en hårdvarumodular om budgeten är 2000-3500kr dock...
Absolut inte! För 3500 kan man få en mindre beggad doepfer eller bygga sig säkert 10-12 moduler!
Jag har nog aldrig sett en Doepfer-modular för 3500kr på begagnatmarknaden, och tex deras minisystem (som folk brukar sälja ibland) är ju väldigt begränsat om man inte har planer på att köpa till minst lika mycket moduler till.
Då kommer man oerhört mycket längre med en Nord Modular, speciellt om man vill åt digitalare ljud. Och åtminstone Oval är nog så nära definitionen av ett digitalt band man kan komma (repade cdskivor osv), och varje gång jag sett Alva Noto har han använt laptop med (gissningsvis) Max/MSP.
Sen struntar jag personligen i om man imponerar på analogtalibanerna i publiken eller ej, för min del spelar musiken större roll. Och hur "electronica" är det att använda teknik med 30-50 år på nacken?
Men vi får väl ta en analog vs digital IDM-deathmatch på Norberg. (hm, borde bygga patchar)
2-3,5.... micromodular (1500) och waldorf pulse (ca 2000kr)
novation nova desktop, verkar skev och kul!
nordrack1 är nog bra.
raveolution+electribe em1 + delejpedal?
Själv skulle jag sälja microkorven och lägga alla pengar på en monomachine...
Jag tror ändå att en Q kan vara något om du vill slippa datorn. En mer komplex synt utan att den är modulär får du leta efter. Jag slängde ihop några ljudexempel. Trummorna är en Roland JV-1080 och en Roland R-8m, så de behöver du inte bry dig om. Resten är min Q rack. Det är ganska enkla ljud utan en massa obegripliga modulationer till höger och vänster.
Q1
Q2
En Q rack ligger på runt 4000 spänn. Men lite tur hittar du en inom ramarna för din budget.