Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple USB Modem MA034

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som använder detta modem?
Som kan tala om för mig om det stödjer svensk nummerpresentation?

På Apples svenska sida står detta:

Citat:

Stöder nummerpresentation, aktivering vid inkommande samtal, telefonsvar (V.253), modempaus

Edit:
Jag har nu prövat modemet, det stödjer svensk nummerpresentation.

AT&FE0S0=0+VCID=1

AT&F
OK
ATE1
OK
ATI1
Apple Version 1.5.6
ATI2
OK
ATI3
Motorola SM56 USB 1.5.6
ATI4
Apple USB Modem
ATI5
A5
ATI6
46
ATI7
Motorola SM56 USB Fax Modem
ATI8
LAST DISCONNECT: ATH RECEIVED
ATI9
Sweden
ATI10
Firmware version 2.2

Senast redigerat 2007-07-25 13:11
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-19 20:36

Jag vill minnas att det har kommit en mellanpryl som ansluter mellan USB-modemet och datorn som gör att man kan på Caller-ID att fungera i andra länder (som inte kör med USA:s metod). Vi i Sverige tex kör ju med telefonnumret skickat som DTMF innan första ringsignalen (USA kör den på något annat sätt mellan signal 1 och 2). Någon här på 99.se har också skrivit den artikel om detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-19 20:41
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-19 09:02

Detta med nummerpresentation i Apples USB-modem måste vara en översättningsmiss (eller kanske en idé om att man nog bara tänker använda modemet då man är utomlands).

Att betala dyrt för Phlink när man redan köpt ett modem för 500 spänn känns surt (phlink är fint, men jag behöver inte så himla mycket funktionalitet).

Är det nån som vet hur man kontaktar webmastern för de svenska apple-store-sidorna så att de rättar denna felaktighet. Det räcker att de blåst mig (och troligen några till)...

Edit:
Eller - det kanske finns nån där ute som fått modemet att fungera?

  • Medlem
  • 2008-02-19 13:21

Ola hade ju fått det att funka?

Kul att du fick till det, Ola!

Finns det något program som tar vara på caller ID numret så att det dyker upp på skärmen när det ringer? Eventuellt kunde programmet kolla mot Adressboken och plocka fram namnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 14:15
Ursprungligen av The Real Viking:

Finns det något program som tar vara på caller ID numret så att det dyker upp på skärmen när det ringer? Eventuellt kunde programmet kolla mot Adressboken och plocka fram namnet.

Sök & du skall finna…;)

Exempelvis:

Silica

CIDTrackerX

ShowCallerID

- Torkel

Senast redigerat 2008-02-19 14:26
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-19 14:16

Jag vet inte om Ola verkligen fått det att funka. Om jag killar modemet på magen med samma AT-kommandon så säger den samma sak. Det bevisar inte att det fungerar...

Om jag försöker ringa in till den så får jag bara meddelandet "RING" i terminalen, inte någon text som talar om vem som ringer....

Apimac har en applikation för Caller ID som man kan använda för att testa sitt modem (http://www.apimac.com/forums/showthread.php?t=5414 - läs även punkt 4 i meddelandet).

Som sagt - jag misstänker en översättningsmiss - men jag skulle uppskatta om jag blev överbevisad...

1
Bevaka tråden