Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer från windows

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag går in i windows med botcamp kan jag inte komma åt filer i mac partitionen är det möjligt och hur gör jag.

ps. Jag har Nfts 60 gb partition

Har inte använt Bootcamp på jättelänge då jag inte ville välja mellan Mac OS och Win. Jag använder VMWare Fusion och då går det att dela mappar mellan Mac OS och Win. Det har andra fördelar också: Win är "bara" ett eget fönster och då behöver jag inte starta om hela datorn om jag vill göra nåt i Mac OS, och man kan kopiera och klistra in mellan Mac OS och Win.

Det kanske var inte ett direkt svar på din fråga, men om du som jag använder Win vid sidan om och inte istället av Mac OS då kan de några hundralappar man lägger ner på Fusion löna sig. Det är smidigt och för mig var det absolut värt det. Fusion känner igen Bootcamp partitionen, so det borde inte vara problem. Man behöver aktivera Win på nytt, dock.

Det finns diskussioner om Fusion vs Parallel's Desktop som handlar om grafiken och gaming - värt att kolla in om man tänker inskaffa en virtualiserngsprogram.

Du kommer inte åt mac-partitionen eftersom den är formaterad med filformatet HFS+ vilket Windows inte kan läsa. Det finns dock 3:e partsprogram som löser det. Heter Macdrive och kostar pengar. Sen finns det nåt som är gratis också men det minns jag inte namnet på. Det är dock inte lika stabilt som Macdrive.

Annars finns det som QuickEye säger alternativet att använda program som låter dig installera och köra Windows samtidigt som Mac OS X. Det funkar riktigt bra men är inget egentligt alternativ om man vill spela moderna spel.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-03 10:15
Ursprungligen av Rickard A:

Du kommer inte åt mac-partitionen eftersom den är formaterad med filformatet HFS+ vilket Windows inte kan läsa. Det finns dock 3:e partsprogram som löser det. Heter Macdrive och kostar pengar. Sen finns det nåt som är gratis också men det minns jag inte namnet på. Det är dock inte lika stabilt som Macdrive.

Annars finns det som QuickEye säger alternativet att använda program som låter dig installera och köra Windows samtidigt som Mac OS X. Det funkar riktigt bra men är inget egentligt alternativ om man vill spela moderna spel.

Sitter på samma problem. Jag har dock valt att formatera Win-partitionen i FAT (<32 GB). Är det kört att komma åt OSX-partionen för min del också?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-03 10:22

Windows, oavsett format på partitionen kan inte läsa Mac (HFS+) partitionen.

Mac OSX kan däremot läsa NTFS & FAT32 och den kan skriva till FAT32 dock ej NTFS.

Om du installerar MacDrive i Windows kan du läsa Mac partitioner inifrån Windows, men detta är endast lämpligt för att flytta filer, inte ha program installerade på.

Det bästa om du vill flytta filer emellan är att ha en extra disk(usb-minne som är formaterat som FAT32 och lägga filerna på den.

1
Bevaka tråden