Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple.com genom tiderna

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sajten Thought Different har ett underbart interaktivt arkiv av Apples hemsida från 1997 och framåt. Bilderna i sig är ingen nyhet (de är förstås från Internet Archive), men Thought Different presenterar det snygg med Cover Flow-teknik och framförallt med kommentarer och historiska fakta.

Det absolut mest slående är hur Apples hemsida såg ut före hösten 1997, innan Think Different-designen kom.

Om den gamla designen:

The earliest homepage found shows how radical the new design was. In 1997 this style (and still is) was a standard layout for a page. Cluttered with text and information and graphically not too pleasing on the eye.

Inte så rolig. För de som inte varit med så länge känns nog denna hemsida helt olik allt de känner till om Apple.

Om den nya designen:

Apple's new home page design was radically different when it was introduced in '97. It cleared all the text from the page and relied on a simple main image, with 3/4 subtopics. The success of this design is exemplified by the fact that their current site works on exaclty the same principles.

Snacka om hållbar design, i tio års tid har den varit mer eller mindre intakt i grundupplägget.

Det är kul att titta tillbaka på några av de större historiska händelserna:

1998: Första iMacen lanseras. Jobs är tillbaka på allvar och vid sin sida Jonathan Ives.

1999: iMac. It comes in colors. Användningen av genomskinlig plast i olika färger exploderar i designvärlden.

2000: iBook ("dasslock") lanseras.

2000: Apple gör trådlöst nätverk enkelt med AirPort. Ni kommer ihåg rockringen, va?

2000: Den legendariska Cuben. Aldrig har en dator älskats så mycket och sålt så dåligt samtidigt.

2001: PowerBook G4 med titanium-designen. Designen står sig än idag, i stor sett.

2001: En iMac med blommor och det klassiska och kontroversiella orden "Rip. Mix. Burn." Blommorna får nog ses som ett snesteg trots allt.

2001: Mac OS X föds. Jag har kvar originalkartongen, köpt på världpremiärdagen. Men jag använde det aldrig.

2001: Den vita iBooken Apples mest lyckade dator hittills enligt mig.

2001: Apple öppnar egna affärer. Kritikerna är många, men konceptet har varit otroligt framgångsrikt.

2001: iPod lanseras. Världen är sig inte lik därefter.

2002: iMac G4 med radikalt ny design och platt skärm.

2002: Apple gör sin första bladserver: Xserve.

2002: Mac OS X 10.2 Jaguar lanseras. Den första verkligt användbara versionen av Mac OS X. Jag switchar från OS 9.

2003: iTunes Music Store lanseras. Musikvärlden är sig inte lik därefter.

2003: PowerMac G5 lanseras. För första gången är en Mac den snabbaste datorn.

2003: "Hell froze over." - Apple släpper iTunes för Windows. Windowsvärlden är sig inte lik därefter.

2004: iPod får ett mindre syskon i glada färger; iPod mini.

2004: AirPort Express lanseras. Essensen av Apples hela väsen i en liten vit plastklump.

2004: Apple lanserar mastodontskärmen Cinema Display HD i 30 tum.

2004: 100 miljoner låtar sålda på iTMS. Folk är beredda att betala för sig trots allt.

2004: iMac G5 lanseras med ny design. Nu är iMacen det den alltid försökt vara: En skärm kort och gott.

2005: Apple gör en helomvändning: Mac mini lanseras.

2005: En skärmlös iPod: iPod shuffle lanseras. Inte ens jag trodde på den här innan.

2005: Mac OS X Tiger haussas inför lanseringen. Den hittills mest långlivade versionen av Mac OS X.

2005: Apple tar podcasting till sitt hjärta i ett lysande samarbete mellan iTunes och iPod.

2005: Apple gör det otänkbara: Mighty Mouse med högerklick. Tyvärr ingen höjdarmus, IMHO.

2005: Apple lanserar den sanslöst läckra iPod nano. ...och dödar samtidigt en ytterst framgångsrik produkt: iPod mini. "Kill your darlings" som bara Apple kan.

2005: iPod får videouppspelning och Apple börjar sälja musikvideor och tv-program.

2006: Apples första Intelbaserade datorer: MacBook Pro och iMac. Antagligen det viktigaste som hänt Apple hårdvarumässigt på väldigt många år.

2006: Apple säljer 1 miljard låtar på iTMS. Apple är nu en stor aktör inom musikbranschen, främst tack vare trögtänkta skivbolag med huvudet i sanden.

2006: iPod Hi-Fi lanseras. Kanske Apples knäppaste kringprodukt hittills.

2006: MacBook Pro växer till 17 tum.

2006: Den framgångsrika "I'm a Mac..."-kampanjen startar. "The PC Guy" vinner allas hjärtan.

2006: iBook går i graven när MacBook lanseras. Även i svart för den som vill betala extra.

2006: Mac Pro lanseras och Intel-övergången är klar. PowerMac-epoken är över. Hela Power-epoken faktiskt.

2006: iPod nano goes iPod mini.

2006: Långfilmer börjar säljas för första gången. iTunes Music Store blir kort och gott iTunes Store.

2007: The first 30 years were just the beginning. Welcome to 2007. Med iPhone i bakfickan kan man inte annat än ge dem rätt.

2007: iPhone lanseras. Mobilvärlden är sig inte lik därefter.

2007: AppleTV börjar säljas. Men någon revolution i vardagsrummet är den inte. Ännu.

2007: Mac Pro får 8 processorkärnor.

2007: Leopard visas upp på WWDC och apple.com får ny design. Aqua-menyn kändes rätt trött vid det här laget.

2007: Världens med uphaussade produktlansering: iPhone. Aldrig har en produkt räknats ut så många gånger innan den ens lanserats. Men den blev, förstås, en succé.

Senast redigerat 2007-07-20 10:03
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-20 03:02

Hahaha! Sista sidan efter iPhone höjde pulsen. När kom Alu-iMacen? Hur kunde jag missa det?, tänkte jag.:)

Ursprungligen av Homy:

Hahaha! Sista sidan efter iPhone höjde pulsen. När kom Alu-iMacen? Hur kunde jag missa det?, tänkte jag.:)

Ha ha, ja, den var lite lurig, jag hoppade till lite först

• Medlem
  • Munkedal
  • 2007-07-20 23:17
Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, ja, den var lite lurig, jag hoppade till lite först

Ja det var den, var tvungen att gå till apple.com och kolla.

Tack för en mycket bra presentation Adrian B.

11.500 inlägg Adrian!

Ursprungligen av Björnström:

11.500 inlägg Adrian!

Helt sjukt egentligen Vill inte tänka på hur mycket tid jag lagt ner totalt, speciellt som vissa inlägg är rätt ambitiösa (som det ovan, t.ex., som tog alldeles för lång till att sammanställa).

Ursprungligen av Adrian B:

Helt sjukt egentligen Vill inte tänka på hur mycket tid jag lagt ner totalt, speciellt som vissa inlägg är rätt ambitiösa (som det ovan, t.ex., som tog alldeles för lång till att sammanställa).

Kolla med Björnström om det går att införa en personlig donera via Paypal-knapp här på forumet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kolla med Björnström om det går att införa en personlig donera via Paypal-knapp här på forumet.

Now we're talking!

Alltid lika kul att se hur det var förr.

För den som är intresserad så finns det även en lista med apple.com genom tiderna på Flickr. http://www.flickr.com/photos/kernelpanic/sets/283374/

Ursprungligen av ztaafen:

För den som är intresserad så finns det även en lista med apple.com genom tiderna på Flickr. http://www.flickr.com/photos/kernelpanic/sets/283374/

Ah, kul! Dom hade lite bilder som inte fanns med på Thought Different. Är det verkligen sant att apple.com hackades 1997? Ytterst roligt, hade ingen aning om det. (Kommentarerna till bilden pekar på att det faktiskt var sant.)

1
Bevaka tråden