Hej!
De större bankerna i Sverige (FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Östgöta Enskilda Bank och Skandiabanken) har gemensamt lanserat en tjänst som heter BankID. Nordea har valt en annan variant och SEB kommer troligtvis att ansluta sig till detta system. BankID gör det möjligt att via Internet singera dokument, t ex deklarationen (går redan), anmäla vård av sjukt barn (går redan) samt t ex skriva på låneansökan online. Det fungerar så att man laddar ner ett certifikat på sin dator ifrån sin internetbank.
Jag har upptäckt att detta inte fungerar för Mac-användare. Jag har fått som svar att det skall vara problem med "live-connect" och att Mac inte kan hantera "signerade Applets", d v s att operativsystemet inte tillåter vissa filändringar från en java-plugin (säger inte mig så mycket).
Kan problemet ligga i MacOS? Jag vet att det fungerar för både Windows och Linux. Det fungerar för Mac i Virtual PC läge, men vem vill köra någonting annat än Mac? Inte jag!
Vet ni vad det kan tänkas vara? Problemet är oberoende av vilken internetbank man använder. Om ni känner till detta fenomen, kommer en ändring att ske i och med "Panther", eller innan dess?
Det känns ganska viktigt att en sådan tjänst fungerar för Mac. Ryktesvägen har jag hört att enbart FöreningsSparbanken har över 15 000 nedladdade certifikat på bara tre veckor!
MVH
theBanker