Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 12:07

Ett liknande dilemma gäller Postens system eSäkerhet som är den "andra" nationella standarden för certifikathantering, eDeklarationunderskrifter, etc. Posten nämner inte ett ord om andra operativ än Windows (surprise, surprise)!!

Pågår det överhuvudtaget någon dialog mellan Apple och Posten med partners ??

För om det inte kommer att gå att köra Postens system på MacOS, Linux etc så kommer vi tyvärr att få uppleva många nya windozers i Svedala.

Postens specar:

Citat:

Systemkrav

• PC med Intel 486-processor eller senare
    Windows 95/98/2000/ME/NT/XP...

Mer info från Posten

• Medlem
  • 2003-04-23 23:43

Dom pratade om det här på P1/vetenskapsradion IT idag... finns att ladda ner på sr.se/p1

Dom gick ganska hårt åt dom system som inte funkar på Mac eller Linux... Nästan som Sverker.....

Flyttar till Allmänt om Mac. I Apple Svarar skapar vi trådar med era frågor som vi har skickat till Apple.

Då frågar sig vän av ordning varför Apple aldrig svarar. Det gör du rätt i. Vi försöker få Apple att förstå att 99mac ska flyttas högre upp på deras prioritetslista.

Nästa gång hotar jag med att vi byter namn till 99pc.

/c

Men BankID fungerar fortfarande inte på Mac inte på någon bank.
Jag fick följande i ett mail från Föreningssparbaken idag:

Hej!
Det finns ett problem med kopplingen mellan programmet java och
webbläsaren för Mac OS. Detta gör att vår java-klient inte kan skicka
information, tex en inloggning, tillbaka till servern där man vill
logga in.
Bankernas ID-tjänst arbetar tillsammans med Apple och IBM för att
hitta en väg att lösa problemet men i nuläget har vi ingen färdig
lösning och därför heller inte något datum då det kan vara klart.
Arbetet med att hitta en lösning för detta problem fortsätter så att
alla involverade bankers kunder skall kunna hämta ut ett BankID.

Med vänliga hälsningar

FöreningsSparbanken via Internet

Kan också i sammanhanget nämna att jag har fått information om att posten kommer med packsoft för mac aldeles snart. Det skall enligt uppgift "bara" saknas lite intärnutbildning på posten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-23 23:36

Sådant här borde ju vara PRIO 1 för Apple att ta tag i. Fungerar ex. banker med Mac så är det ju självklart att folk lämnar plattformen! Antingen att Apple fixar detta eller att de fixar någon "Windows Virtual Machine" i OS:et som kan göra sådanan här småsaker (om det är nu är det... )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-25 21:29

Jo, själv har jag Föreningssparbanken som ALLTID fungerat för mig (OS9 och OSX). No problem. Fattar inte att ALLA banker kan köra samma vettiga system.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-14 18:13

Jag skickade samma fråga till Apple här för över 6 månader sen. Fortfarande inget svar.

Apropå e-deklaration så har jag varit i kontakt med RSV och de säger att stöd för Mac finns med i deras upphandlingsspecifikation men ingen kunde leverera detta. Förhoppningsvis kommer ett plattformsoberoende lösning från SEB/Nordea som komplement till att använda BankID. Nordea har avtal med RSV men har ännu inte levererat sin tjänst.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-14 21:45

Bara att hoppas på Nordea då. E-postgiro bygger ju på dosa+kort så om det är samma system de tänker använda så finns det ju gott hopp.

Uppdatering: Gick in och kollade på RSV:s sida och det funkar med Nordea nu. Dock är det inte lösning med dosa+kort så det verkar kört med Mac.

Hittade också nedanstående sida där det står hur man ändrar i ett BankIDcertifikat för Windows för att det skall funka med Linux. Verkar som om samma fix borde funka med Mac OS X. Jag testade med Safari inställd som WinExplorer6 men Java-appen kände inte igen certifikatet efter ändring. Tror att det kanske beror på att jag zipade certifikatet med Stuffit. Ngn terminalkunnig som kan testa? Vore ju guld om man kunde köra med Safari... det verkade inte vara några problem att köra Java-appen.

http://susning.nu/BankID

Senast redigerat 2003-04-14 22:32
  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 13:58

Jag har en av ovan nämnda banker och det funkar i OS X:rolleyes: så att det skulle vara problemet tror jag inte på.

Snarare att de som kör projektet inte vet något om Mac (att det sedan inte fanns med i spec'en är ju en miss av dom som spec'at systemet). Men så går det när ekonomer ska lösa världsproblemen:p

Bankerna har nog kompetens för OS X men ville väl komma igång med Windows först (och det tänket känns ju igen:mad:)

BankID & Mac

Hej!

De större bankerna i Sverige (FöreningsSparbanken, Handelsbanken, Östgöta Enskilda Bank och Skandiabanken) har gemensamt lanserat en tjänst som heter BankID. Nordea har valt en annan variant och SEB kommer troligtvis att ansluta sig till detta system. BankID gör det möjligt att via Internet singera dokument, t ex deklarationen (går redan), anmäla vård av sjukt barn (går redan) samt t ex skriva på låneansökan online. Det fungerar så att man laddar ner ett certifikat på sin dator ifrån sin internetbank.

Jag har upptäckt att detta inte fungerar för Mac-användare. Jag har fått som svar att det skall vara problem med "live-connect" och att Mac inte kan hantera "signerade Applets", d v s att operativsystemet inte tillåter vissa filändringar från en java-plugin (säger inte mig så mycket).

Kan problemet ligga i MacOS? Jag vet att det fungerar för både Windows och Linux. Det fungerar för Mac i Virtual PC läge, men vem vill köra någonting annat än Mac? Inte jag!

Vet ni vad det kan tänkas vara? Problemet är oberoende av vilken internetbank man använder. Om ni känner till detta fenomen, kommer en ändring att ske i och med "Panther", eller innan dess?

Det känns ganska viktigt att en sådan tjänst fungerar för Mac. Ryktesvägen har jag hört att enbart FöreningsSparbanken har över 15 000 nedladdade certifikat på bara tre veckor!

MVH
theBanker

Hej igen!

Jag skrev lite fel i min text ovan. Det tyder på att SEB kommer att gå med i tjänsten BankID. De har tydligen varit med i projektet tidigare. Nordea har däremot (ensamt) valt en annan lösning som bygger på postgirots system (numera ägt av Nordea).

MVH
TheBanker

• Medlem
  • 2003-04-26 03:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av nicke30
Men BankID fungerar fortfarande inte påHej!
Det finns ett problem med kopplingen mellan programmet java och
webbläsaren för Mac OS. Detta gör att vår java-klient inte kan skicka
information, tex en inloggning, tillbaka till servern där man vill
logga in.

Eeeeh, det låter som det är en medveten säkerhetsåtgärd... Ett Java Applet skall ju förbövelen inte kunna skicka tillbaka känslig information..

Tack för tipset Föreningssparbanken.. nu fick jag ett uppslag hur man kan hacka era bankkonton.....

1
Bevaka tråden