Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Masterklaviatur

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sälja min PC2:a och behöver en ny masterklav hemma. 88 helvägda tangenter och några interna ljud är krav.

I övrigt behöver jag bara MIDI (alt. USB).

Viktigast av allt är att den är HYSTERISKT billig. Är intresserade av alla tips, för/emot, osv. på alla instrument mellan 1.000 - 7.000:-

Ge mig många förslag nu! // Peppe

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-22 09:56

Det går ju att hitta några 88-tan masterklaviatur till det priset.
Frågan är bara vilket krav du har på ljuddelen?
För 1000-7000 kr hittar du förmodligen endast lite äldre maserklaver med rätt utdaterat ljuddel.

Några förslag:
Ensoniq TS-12 - skön klaviatur om den inte är sönderspelad, hyffsat fräsch ljuddel, bra med masterkeyboardfunktioner. Fö rätt kul även som "synth" med TransWave och samplingsminne.

Kurzweil PC88 - bra tröghet i tangenterna (en av mina absoluta favoriter), pianoljud som alltid håller i en mix, hyffsad bra inbyggda ljud för att ha så många år på nacken. Inte lika toppen när det gäller masterkeyboardfunktioner.

Korg T1 - bra "träiga" tangenter. Monsterstor och tung. Ljuddelen = T3 (M1). Dvs. inte så mycket att hänga i granen. Masterkeyboardfunktionerna har jag ingen aning om...

Finns säkerligen många fler.
Av ovanstående skulle jag personligen valt en fräsch TS-12 just för att det går att leka lite med...

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-22 10:12

Här finns en PC88 MX på vendolin för 4900kr.
Är bara tangenterna ok är det ett bra pris.
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60005&annonceid=5118242

(Hade själv en sådan och köpte till MX-kort för typ 7000kr. Tror det satt ett 8MB minne med fasta samlingar på det. Gick inte att ändra en parameter på ljuden. Men bra ljud var det..då.
Köpte PC88:an i nysick (kartongen hade blivit öppnad men skyddsplasten var kvar) av nån snubbe som hette Bobby Ljunggren...)

Hittade även Alesis QS8 på vendolin:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5108926
Den är bra.

Fint med tips! Jo PC88 har jag själv haft, och det är ju en klassiker så ja, kanske...

Alesis QS8.2, hur är den då? Är det inte "Johans" som ligger ute?

Ska ta å forska vidare, jag bugar för tipsen

Visst är det min QS8.2... Du får den väldigt billigt! Ett flak bärs och en bussgodsbiljett?

Kanske ska precisera att de interna ljuden är mest som "lekljud" och inte alls någonting avgörande. Jag behöver en master, till hemstudion. Kommer enbart att jobba med pluggar, så internljuden är mest för övning osv.

Ser inget fel med att den skulle låta bra men det är sekundärt.

Ja just det... CASIO går fetbort.

...Vad hände med PC2'an då som Du nyss tjackade?...
...Svalnade den eller föreligger ekonomiska vobblingar?...

Tycker att den är för jobbig att ha med på gig (rätt krånglig och o-lajvig) men den låter bra! Och den är för "dyr" för att bara vara en master hemmavid... Två tummar upp för instrumentet, men jag trivs mycket bättre med S80:n och VK-7 live. Och som sagt, hemmavid ställer jag inga massiva krav på syntarna.

1
Bevaka tråden