Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittade en Mac Portable i soprummet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I tjänsten (hemtjänsten) hittade jag en Mac Portable i ett soprum i Majorna i Göteborg. Tänkte direkt "Wow, samlarobjekt!" Tyvärr fanns det ingen strömadapter, så entusiasmen sjönk några grader. Finns det någon annan adapter som kan driva en Portable? Någon som har lite erfarenhet?

Hittade även ett par slaktade IBM Aptiva och en Toshiba 2300 (samma modell som var den första hemma hos mig i slutet av 80-talet!).

Från http://www.lowendmac.com

Citat:

You can use a PowerBook 100-series AC adapter to run the Portable without the internal lead-acid battery. However, you will lose PRAM settings if you unplug the power (date, time, cache size, etc.)

Sååå... är det någon som sitter med en gammal adapter som passar? Jag kan säkert cykla till soprummet imorgon och rädda den här gamla reliken annars.

Hm, om jag inte minns fel så är det samma laddre till de tidigare Powerböckerna. Har en Portable och en PB 140, och det är samma laddare.

Räkna dock inte med att få igång den, för är batteriet dött (vilket det för det mesta är på dem) så kan du inte starta den. Den kan nämligen inte köras på enbart nätsladd (!).

Skulle du vilja sälja den så är jag intresserad. Allt gammal Apple du (och andra) hittar (eller har) är jag intresserad av. Bara så att du (och ni andra) vet det.

Jag tycker absolut att du ska rädda den. Om inte annat så är den faktiskt väldigt snygg, om man är en nörd som jag, vill säga.

Ursprungligen av ztaafen:

Hm, om jag inte minns fel så är det samma laddre till de tidigare Powerböckerna. Har en Portable och en PB 140, och det är samma laddare.

Räkna dock inte med att få igång den, för är batteriet dött (vilket det för det mesta är på dem) så kan du inte starta den. Den kan nämligen inte köras på enbart nätsladd (!).

Skulle du vilja sälja den så är jag intresserad. Allt gammal Apple du (och andra) hittar (eller har) är jag intresserad av. Bara så att du (och ni andra) vet det.

Jag tycker absolut att du ska rädda den. Om inte annat så är den faktiskt väldigt snygg, om man är en nörd som jag, vill säga.

Ah.

Får nog låta det hela vara dessvärre. Icke fungerande vintage-prylar är svåra att motivera för mig just nu.

Sorligt, det är en fin liten dator.

Men, som sagt, så är jag intresserad av att köpa den.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-22 12:42

Man kan däremot göra som jag, ta ett strömaggregat och koppla in direkt i batteripolerna inne i burken. Då startar den direkt

Såpass? Skulle du kunna göra en lite mer införlig guide på hur man går till väga?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-22 14:04

Det var typ 3år sen jag gjorde det senaste med min Portable. men jag ska försöka minnas.
Skaffa ett labb aggregat eller liknande. Ta ur batteriet ur Portablen. Koppla in strömmen på dom metall kontakterna. Dra på ganska bra med ampere, typ 1A eller mer. Dra upp volten till samma styrka om står på batteriet, tror det var 9 eller 12V.
Du kanske måste ha ett 9V batteri oxå som backup batteri. Finns kontakter för det.
Sen ska den boota.
Om du är osäker på amperen så kan man börja lågt och sen gå upp tills man hittat en lämplig nivå. Om det är för lågt så startar den inte eller får andra fel.

Lycka till.

Det borde inte vara några större problem att byta ut batteriet - Portable kör väl på ett 6 V (eller var det 12 V?) kapslat blysyrabatteri, och såna finns ju i alla upptänkliga dimensioner. Hittar man ett som passar borde det bara vara att tuta och köra.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-22 19:48

Det är bara att testa och köra.

Batteri fanns hos Elfa för några år sedan

Det fanns ett Batteri fanns hos Elfa för några år sedan som passade

Har AcAdapter till Portable & PB 1x0 + 9 v

Har även Apple Orginal väska till Apple Portable

Anders

1
Bevaka tråden