- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Som några kanske läst från den här tråden -> http://www.99.se/syntar-sant/219498-gissa-synthen-he-he.html så håller jag på att bygga en SLMS. Allt sitter på plats men den funkar inte 100%, då pre-filter är allt väldigt lågt samt att ENV + LFO verkar det vara något fel med. Filtret oscillerar och tjuter på som #"&&€# hur som helst, så den biten är OK!
Bjuder på lite bilder iaf :
Återkommer med ljudklipp och annat längre fram
Snyggt, men det ser ut som en jäkla röra balnd kablarna men det är så det ska se ut
Dubbel- och trippelkolla så alla komponenter verkligen sitter där de ska och har rätt värden. Jag talar av egen erfarenhet, jag har en viss vana att ta fel motståndsvärde, 560kΩ istället för 56kΩ och 100Ω istället för 100kΩ. Har säkert hänt 3-4 gånger. Rätt sällan som det faktiskt varit nån komponent som varit trasig, ofta har det berot på min egen klantighet istället...
Ja, kablarna är en jävla röra. Jag har märkt upp dem. Men eftersom det är första gången så har jag gjort några generalfel som jag inte kommer göra om
Jo - det är det jag är rädd att jag har gjort. Satt 47KΩ istället för 4.7MΩ osv. Så jag kommer få gå över det imorgon och på måndag. Samt kolla kallödningarna. Jag har även varit så ambitös att jag satt krympslang över alla lödpunkterna på pottarna - vilket resulterat till det blir ett jäkla meck för att se vilka det är som är dåliga.. Men det fixar sig!
snyggs zthee! du ska racka den (19") vaa?
om du inte har en låda så har jag en svart ALU med trafo + handtag fram...om du e intresserad...
eller om nån annan behöver 2HE så går det bra att PMa
- finnes en täckplåt på ovansidan, fronten byter man ju ändå
Jag byggde in min i en sån där Project EGO geigermätaregrej. Satan vilket trassel det är ingen ordning alls och den funkar inte alls som den ska. Beror nog mest på att jag byggde den över 3 kvällar. Sjukt låg nivå samt helt ologisk... men den gör bra noise...och är snygg
Men, mäter ni inte motstånden innan ni löder in dom?!
Det underlättar, även för tränade ögomn är det lätt att förväxla ett rött och ett orange band.
Jorå, det gör jag. Jag mäter och märker upp sen lägger jag i lådor. Men även om man försöker minimera risken så gör man fel ändå..
Har suttit och felsökt min lilla synth nu. Verkar som om båda OSC funkar strålande! (har dock vänt på sladdarna på frontpanelen, så medurs så dyker den i ton ist för tvärtom) samt filtret är bra! Det som det är fel på är LFO och ENV. Förmodligen har jag klantat mig på frontpanelen. Man får väl ta det lungt och försiktigt. Skulle dock underlätta om jag hade ett oscilloskop tror jag
Jag brukar mäta, och lägga upp i fina lådor. Blir enklare när man ska montera sen.
Men det är pga slapphet... sen sätter jag alla motstånd åt samma håll på kretskortet.. dvs så man har värdestrecken på samma sida på alla. Lättare att läsa av om man nu behöver det.
Blah. Plockade precis isär en av SPDT-switcharna och upptäckte att plasten i den smält och sålunda täckte över ena polen + gjorde att de andra två inte kom i kontakt med varandra. Toppen! Så går det när man köper billiga switchar (samt har lite för hög värme på lödkolven). Då har man lärt sig något nytt idag igen! Sen är nog LF442:an trasig. Kanske dags att ta en sväng förbi ELFA. Då Labbis har sommarstängt.
Hehu!
Nu har jag felsökt och mipplat och hållt på. Det verkar som den funkar hyffast nu - det återstående problemet är kallödningar som behövs fixas (främst på pottarna på frontpanelen - synthen ändrar ton om man vinklar panelen fram och tillbaka ).
Hur som helst - det blöder igenom filterdelen något enormt! Och jag undrar om det är någon som kanske kan hjälpa mig att snabbt titta på schemat och se potentiella punkter jag ska titta på?
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/SOUNDLABMINISYNTH/synthkit_vcf_vca_001.gif
Så ser det ut.
Kan det må hända vara R49 som spökar?
Hjolp!
Blöder vad menar du?
Att cuttoff inte går ner i frekvens ordentligt?
Dålig signal GND är en välldi bra grund för läckande saker.
Inte helt vanlig design av kontrollen av frekvens och amplitud ser jag nu,
lite småfarlig ochså minsta gnuttning mot +/- eller GND så är OTA'n rökt.
Lite små sniket att inte ha en proper ström styrning!:tveksam:
Nej, även om jag har filtret i botten och allt annat i botten så har jag fortfarande signal ut. Så ljuden från osc. låter hur jag än gör - så någonstans så blöder det igenom..
Förmodligen är det som du säger att det är GND som strular + kallödningar. Så jag borde gå över allt med lupp och se hur det ser ut. Problemet är att eftersom jag är grön på allt sånt här har jag svårt att skilja en halvdålig lödning från en bra lödning (de som är riktiga kallödningar är ju inte särskilt svåra att se, de blir ju helt fnasiga - men de som har lite matt yta i sig och mestadels blank yta då? Jag vet att de ska vara helt blankt och fint - men på vissa punkter får man inte bara till det ibland :-/ ).
Görglar man lite (med munvatten) så får man fram:
http://www.epemag.com/solderfaq/pictures.htm
http://www3.telus.net/chemelec/Soldering/Solder-2.jpg
http://www.eed.usv.ro/misc/mirrors/cc/solder.htm#Watts
http://www.ee.ryerson.ca:8080/~jkoch/soldering/soldering.jpg
Tack för länkarna! Men jag har plöjt igenom och läst tutorials och hållt på - det känns som om det är övning ger färdighet som gäller. Men ändå så borde det vara bra med någon som pekade med hela handen och sa: Gör om gör rätt. Vissa saker kan man inte läsa sig till...
Ive read more than a hundred books
Seen lödning mentioned many thousand times
But despite all the places Ive looked
Its still no clearer its just not enough
Im still no nearer the meaning of lödning
Noted down all my observations
Spent an evening watching television
Still I couldnt say with precision
Know its a feeling and it comes from above
But whats the meaning, the meaning of lödning
The meaning of lödning
Tell me the meaning of lödning
Panelen är fint med många färger, hur har du skapat det?
Jag har skrivit ut på självhäftande papper och bara smäckat på den på en aluplåt jag köpt på Clas Ohlson. Den borde egentligen lackas med någon form av papperslack, men när jag borrade hålen i panelen så blev allt så snett att man får skämmas (kolla bara på placering på PWM-potten i bilden i första inlägget, hej hå! Den sitter ju långt upp i vänstra krysset för att prata fotbollsspråk) - så det är bara till att göra om det.
Egentligen borde jag rita en panel i FPD och skicka iväg till någon som kan fräsa ihop det. Men det blir en senare fråga - när jag väl får allt att fungera som det ska.
Felsökte den igår igen - lödde om all jord på frontpanelen - den brummar mindre. Men den låter fortfarande även om jag har Initial Gain potten i botten. Måste nog se över typ allt en gång till. Det är kul att det går frammåt hur som helst. Men jag antar att det skulle underlätta om jag visste vad jag höll på med.
Hela processen gör mig lite nervös inför det här med x0xb0x:andet. Då den förmodligen är en hel drös mer komplicerad än det här. Iofs så kommer jag då har vettiga komponenter samt bra kretskort. Men ett oscilloskop samt ett labbagg. vore inte fel i den vevan! (Och en lyxigare multimeter).
Jag tror att x0xb0xandet kommer att gå bra, det är nästan inga sladdar att löda, allt är välstrukturerat och instruktionerna tydliga och lättfattliga. Se bara till att kontrollmäta alla resistorer innan du sätter dit dem, använd socklar till de integrerade kretsarna och kolla både en och två gånger att polära komponenter sitter åt rätt håll!
Det är bra att man inte behöver löda sladdar. För sladdar är det värsta som finns. Verkligen! Sladdsalladen i mini-synthen ger mig bara en dålig känsla i magen när jag försöker rota runt i hela ekipaget.
Socklar för IC - check!
Sortera och mäta motstånd - check!
Polära komponenter - check!
Det är bara att göra som med Paian - den fick jag ju ihop och den fungerar ganska bra tycker jag. (Den låter som en vocoder - enda felet är att jag får jordbrumm så fort jag håller i microfonen).
Sen tycker jag Limor kan maila mig idag! Jag har pengar på kontot och en brinnande lust att löda!
Det är bra att man inte behöver löda sladdar. För sladdar är det värsta som finns. Verkligen! Sladdsalladen i mini-synthen ger mig bara en dålig känsla i magen när jag försöker rota runt i hela ekipaget.
Socklar för IC - check!
Sortera och mäta motstånd - check!
Polära komponenter - check!
Det är bara att göra som med Paian - den fick jag ju ihop och den fungerar ganska bra tycker jag. (Den låter som en vocoder - enda felet är att jag får jordbrumm så fort jag håller i microfonen).
Sen tycker jag Limor kan maila mig idag! Jag har pengar på kontot och en brinnande lust att löda!
Buntband!
Jag har precis byggt ihop min SLMS. Allt verkar fungera som det är tänkt, men det är lite det som är det tråkiga - den är ganska trist helt enkelt. Det enda jag är lite fundersam på är filtret i bandpass läget - mitt verkar mera vara högpass + att oscillatorsynken inte fungerar som den brukar, den påverkar vågformen på osc 2 - men den låser inte riktigt.....
Om man vill ha en rolig analogsynt för billig penning är SH-1000 fasen så mycket roligare, hehe
Hoppas jag har pengar när min tur på x0xb0x listan kommer denna gång då
Om man vill ha en rolig analogsynt för billig penning är SH-1000 fasen så mycket roligare, hehe
Ja, verkligen. Men för min del så bygger jag inte en SLMS för att den ska låta bra utan för att det är kul att bygga - tvivlar på att jag kommer få någon användning för den faktiskt :-/ Men den har varit bra uppvärming och jag har lärt mig mycket. Den kommer förfölja mig genom hela min D.I.Y.-karriär under namnet: Mitt sorgebarn.
(Sen har den ju bara kostat en bråkdel av vad man får pröjsa på beg.marknaden för en SH-1000 idag, så ser man det till ljud per krona så har den ju faktiskt varit värd pengarna - för den tjuter som fan och det är ju alltid värt något )