Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Älska gamla synthar, hata CV/Gate!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-22 21:31

Tjohopp vad fint MIDI är! Jag försöker kontrollera mina gamlingar, men de vill inte riktigt snacka...Axxen tar gladeligen emot och spelar, men det låter som om det ligger en LFO på VCA:n i turbofart, alla ljud låter ringklocka helt enkelt. Skumt.

CS-5 vill ju ha V/Hz och det ska ju Little MCV fixa, men av någon anledning vill de inte tala samma språk. Om jag sätter LMCV i V/Hz läge är den inte ens i närheten, det skiljer bara någon ton mellan varje oktav, i V/oct läge (som CS-5:an inte ska ha) blir det lite bättre men funkar så klart inte.

100f har inte ens CV/Gate in utan någon superspecial Kawaigrej med kombinerad CV/Gate, CV:t ska vara 4-15v växelström och inverterat, alltså lägtsta ton är högsta spänning. Riktigt skumt. Just nu bygger jag en liten krets så att den i alla fall ska kunna ta emot vanligt CV/Gate. Får se hur det går...

Kanske ska börja med det där Reason eller nåt...eller lära mig spela ordentligt

Det finn ju dock rätt många gammla bra analoga synthar som har midi. Oberheim OB8, Xpander, Matrix 12, Roland Jupiter 6, Prophet T8, Prophet 600, Prophet 5 Rev 3.3 (vissa) bara för att nämna några. Sen finns det ju en del nyproducerade analoga synthar som har midi, Moog Voy, LP, DSI Evolver, Studio Electronics SE-1, ATC1, Omega 2-8 mm Så jag avråder dig nog till att börja med Reason och råder dig i stället att sälja dina befintliga maskiner och köpa lite andra synthar, om du aner att CV/Gate är jobbigt

Ps. Håller fullständigt med dig på CV/Gate frågan, jobbigt. :|

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-22 23:15

Det låter som att antingen offset eller skalningen på CV-signalen är tokig. Står det i manualen hur man justerar dessa på MCV?

  • Medlem
  • 2007-07-22 23:19

Frågan är om det är MCV eller syntarna som behöver justeras? Fram med multimetern!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-22 23:53

CV/Gate är fantastiskt. Jag kör det hela tiden.

I Reason då.

Men det är ju som att svära i kyrkan för vissa...

Jag försökte börja använda midi för några år sen men det var så jävla jobbigt och värdelöst med alla CC, midikanale´r och annan skit så jag återgick till mina kompisar CV, Gate, Trig, S-Trig och Sync24!
Det funkar utmärkt så länge man dresserar sina små elektroner och ser till att ha ordentlig pli på dom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-23 18:20
Ursprungligen av dar303:

Jag försökte börja använda midi för några år sen men det var så jävla jobbigt och värdelöst med alla CC, midikanale´r och annan skit så jag återgick till mina kompisar CV, Gate, Trig, S-Trig och Sync24!
Det funkar utmärkt så länge man dresserar sina små elektroner och ser till att ha ordentlig pli på dom.

Ah, you have revealed yourself mr. Clarke!

Har precis inhandlat ett Kenton Pro 2 så jag har bestämt mig för att gilla CV/midi.
Är trots allt mer van vid midi och all den smidighet det bjussar på.

meh! CVjaxen ska man trycka in audio i...klart det inte funkar annars! ;]

1
Bevaka tråden