Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg emx-1

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-07-26 17:24

Någon som vet om man kan sequensa externt med den maskinen?

Det kan man.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-07-26 19:17

Det gör den ju mer intressant! Hur många kanaler kan den slussa ut?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-26 19:18

Nästan så jag måste testa min ES-1 på detta.. den lär ju skicka ut lite midi hit och dit den också.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-07-26 19:26

Kan inte hjälpas men den verkar vara en fattigmans monomachine! Kolla gärna hur många kanaler din ES-1 kan skicka??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-26 19:35

Enligt manualen till ES-1:

Alla olika parter, 1-2-3-4-5-6A-6B-7A-7B-Slice-Audio in ligger på olika noter men på samma midikanal. Så den sänder alltså på en midikanal men utspritt var du vill på klaviaturet så att säga.
NRPN till och från alla rattar/parametrar.

EMX-1 är väl mer avancerad så den borde ju sända via massa kanaler osv..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-07-26 19:59

Kollade just pdf manualen. Verkar gå att ställa vilken kanal varje synth part ska ha. Trummorna delar kanal, vilken man vill. Men kan man smidigt få mute på synth delarna. Någon som har en emx?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-26 20:09

Jag har ingen EMX men den låter ju fin i upplägget!
Då borde ju ESX fungera på liknande sätt, med samplingar och allt.

Saken är ju att ES-1 är mer "primitiv" när det gäller tonhöjder. Glöm det där med klaviatur att spela på. En ratt som ställer uppspelningshastighet är det som gäller. Men det går att göra små basgångas osv med sequencern med interna ljud, bara mycket jobbigare. Externt sett så är det nog att glömma med ES-1.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-07-26 20:52

Man har ju fått span på den billiga på vendolin. Men det verkar vara nått mysko med försäljaren!! Verkar vara enligt forumet en ökänd bedragare. Han stavar tydligen värre än mig.... oxå. Och jag skriver så illa att jag funderar på att flytta till norge. Där stavar ju hela befolkningen åt he...

emx har en kanal per synthpart och en för alla trummparter. väldigt bra och lättjobbad sequencer. esx har 2 synthparter och emx har 5.

  • Medlem
  • 2007-08-18 11:06

Hejhej!

Jag har ytterligare en fråga kring Emx sequencermöjligheter.. Vore kanon om nån med en emx kan pröva för jag hittar inget i manualen om det.

Om jag spelar in knobdragningar på Emx-1:ans sequencer, kan den då skicka dessa som CC#`s till andra synthar? Emx-1 an har ju en egen cc# lista på vilken den svarar på, men kan den skicka ut dessa meddelanden från sequencern också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 12:59

Lite semi-OT kanske men det går att sequenca saker externt med Polymorphen vilket är rätt ballt. Den sequencern är ju nämligen bara för skön, det enda som är sämst är att man antingen får köra intern synth eller extern.

1
Bevaka tråden