Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDV? Mini-DV? MP2?!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 18:43

Hej, vänner. Min gamla mini-dv-kamera är på väg att ge upp och jag behöver köpa en ny - snarast (ungarna växer!)
Jag är inne på en HDV-variant (http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=HDR-HC7E&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&imageType=Main&category=HDD+HDV) och vill beställa den typ nu, att köra ännu en vanlig mini-dv-kamera när framtiden knackar på dörren känns korkat.
Men: innebär de nya formaten och ljudvarianterna problem med mac? Jag kör en två och ett halvt år gammal PB (alltså inte Intel, om det gör någon skillnad) och vill veta vad som händer med MP2-ljud och sånt?
Vet du? Hjälp! Och allt annat som jag inte har tänkt på.
Trevlig kväll!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-30 23:42

HDV bygger på MPEG2 vilket är detsamma som körs på dagens DVD-spelare bl.a. Genom att köra med ett MPEG2-format klarar HDV av att få ner HD formatet till samma storlek per sekund som vanlig DV (3.6 MB/s). Skillnaden blir dock att formatet är lite kinkigt vid efterbearbetning och extremt krävande för datorn.

Vad har du för dator mer exakt?

Apple kräver tror jag minst en 1Ghz G4 med 1GB ram för HD redigering - jag skulle personligen inte sitta med mindre än en Dual G5 / Intel maskin.

1
Bevaka tråden