Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple i Gallerian (Sthlm)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som vart och kollat Apples lilla showroom-pryl i Gallerian?

6 iMacar, Två Cinemas, en av varje 'Book.

och massor av iLife-vepor och ställ..

och totalt sönder-klickade system, allt är inställt kors och tvärs, skrivborden fulla med nerladdat skräp etc etc..

konstigt att dom låter datorer stå och gå med administratörs-användaren inloggad.. och stackars datorer.. bara att slänga bort sen..

Och, varför I HELA FRIDEN köra internet explorer, och powerpoint etc.. varför inte köra apples egna program all the way? Safari, Appleworks, Keynote! och för att markera att office finns, lite broshyrer och sånt... inte så genomtänkt tycker jag.

men BRA att dom visar sig lite på street-level såattsäja dårå.

Ingen som sett? ingen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 19:54

Allt kommer att bli vandaliserat inom ett par timmar i vanlig ordning när kreti och pleti kommer dit. Det är inte så man säljer datorer. Apple måste ha butiker i egen regi så att man får total kontroll.

Vi var där idag (jag, Glemme, Mats, Albert och Jurgen B) och gjorde ett litet reportage. Tyvärr (?) slutade reportaget på Sturehof så det blir inte några bilder förrän imorgon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 20:48

Office måste visas. Office ÄR det 99% av världen använder. Därför antar jag Apple valt att visa Office. Folk som kommer dit vet inte ens om att Office finns för mac. På den nivån ligger det.

Det är i stort sätt omöjligt att hålla alla maskiner rena från skräp, tyvärr. Men det är lite sant som du säger. Dock fungerar dessa ganska bra enligt min mening. Vissa maskiner kunde vara "uppfräshade" med lite extra mninne och så förståss, men detta är nog demoburkar som åter land och rikte runt.

Överlag ett bra konspet tycker jag. Alla jag pratat med i stort sätt går därifrån med en mycket mer positiv inställning till Macen. Det är ganska lite "prestanda snack" och mycket mer "funktions snack". Folk undrar om Office, Internet Expolorer och Mail finns. "Ja det finns och det här smarta mp3-programmet iTunes" "Oj".

Prio 1 är att få det fungera med resten av datorvärlden, prio 2 är att få det vara bättre och enklare...

Visa att Office "och det vanliga för en PC" finns - och lägg till Keynote, iLife m.m. säger jag. Iditoiskt att BARA kör Apple-program. På tok för inskränkt i sin egna värld. Det fungerar inte. Folk vill ex. veta om det kan jobba med excel-blad hemma från jobbet. Ja, utan problem. På den nivån ligger det som sagt. Att sedan visa "men du kan ju också?" och köra en presentation i Keynote och jämföra med PowerPoint.

håller med dig erik.dv, visst är office viktigt, men internet explorer är inte viktigt.

apple har ju själva nästan egen "täckning" av de flesta områderna i mjukvaruväg..

och, tycker jag, borde man använda sig av de sakerna som finns på http://www.apple.com/macosx/ , det är klockrena "sells" för osx. nu är ju enda fronten mot "konsument"-konsumenterna iLife, vilket känns lite lekstuga faktist! osx är ingen lekstuga, det är ju helt sjukt grymt hightech-lab. (men ändå enkelanvänt och jadajada)

sen tycker jag att apple borde visa upp för "konsument"-konsumenterna, lite Shake och FCP4 och styla lite med proffsanvändare.. sånt tycker iallfall jag är grymt.. "jag klipper mina hemvideos med samma dator som fixar gollum" lixom.

känns lite som apple nästan döljer sin proffs-sida för pöbeln. synd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 21:40

Lite kanske? står man dock på Gallerian visar man i regel inte Final Cut Pro 4 och en okomprimerade DigitBeta redigering. 95 av 100 beskökare vet nog inte ens vad en digibetabandare är...

Men jag håller med. Ett klockrent event var förra våren då iMac TFT lanserades. Då fanns massa iPrylar och en G4 för "pro" användare. Det var bra. Det nuvarande eventet är dock riktat på "iLife" dvs konsument lek och lär.

Det intressanta med MacOS idag är just det att jag kan börja prata med en tillsynes vanlig svensson om en iMac. "Vad fint det ser ut" säger han. Jag visar iMovie, iTunies och Keynote. "Oj, det där såg mycket enklare ut på min PC". Okej så han har PC - jag går över till att visa Office. "Jasså? Det hade jag ingen aning om!" Efter tio minuters demo får jag reda på att han jobbar som unix-utvecklare. Need I say more - han var såld

Produkterna finns - det handlar om att nå ut till folk. iLife känns lyckat tycker jag. Det ger en klart possitiv bild av Apples maskiner - främst konsument/prosument inriktat. Vi kör ex. demo av Final Cut Express vilket är BRA.

Internet Explorer är inte så viktigt för den som kan nått. Safari ÄR mycket mycket snabbare på de sidor den hanterar. Men än en gång... 95 av 100 besökare vet inte vad safari är - de vet vad Internet Explorer är. Det är något de känner igen vilket ger en tryggare känsla.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 21:58

Tycker bara lite perspektiv behövs så jag vill bara påpeka att 99% inte använder Office. 1/3 av världen har inte råd med ett program som kostar lika mkt som en årslön i en stor del av världen. Bojkotta .doc använd vanligt ASCII. Eller eran värld kanske bara är västvärlden?

Och för att inte admin inte ska klaga på att denna diskussion ej hör hemma här så kan jag lägga till att jag såg Apple-grejen i Gallerian och tycker Apple gör rätt som försöker styra pöbeln bort från prestanda-stressen och påpeka enkelheten med musik/video/bilder + mac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-26 21:59

Eller varför inte köra openoffice på X11 och gimp för att visa på möjligheterna att kapa bort Microsoft ur sin dator?

jag tycker bara att iLife är bra på visa enkelheten med digitalfoto/dv/dvd/mp3, men os X är ju mer och bättre än så.

Microsoft brukar ju lova brett och hålla tunt, jag tycker apple lovar tunt men levererar brett.

föresten, fyfan vad jag längtar till måndag! whiiiiie!

AUTOMATTI:

"sen tycker jag att apple borde visa upp för "konsument"-konsumenterna, lite Shake och FCP4 och styla lite med proffsanvändare.. sånt tycker iallfall jag är grymt.. "jag klipper mina hemvideos med samma dator som fixar gollum" lixom.

känns lite som apple nästan döljer sin proffs-sida för pöbeln. synd."

Vad menar du med att "jag klipper mina hemvideos med samma dator som fixar gollum" och att "apple nästan döljer sin proffs-sida för pöbeln"? Kör du Linux?

WETA Digital kör i alla fall Maya och Shake under Linux samt under IRIX och Windows. WETA Digital har bara OS X för utvärdering som alternativ plattform..

ehum.. nej jag kör inte linux, utan unix men man kan ju inte borse från att powerböckerna syns lite här och var i - enligt mig - rätt proffsiga och highend-samanhang... och DET är nått man borde skryta MER med. inte berätta det lite tyst på hotnews-tickern

utan säja typ: KOLLA! DEN HÄR DATORN = DEN DATORN SOM [klipp in nått grymt] KÖR OCH DOM HAR GJORT [klipp in nått grymt]

om du tittar på LOTR 1, extramaterialskivan, så sitter dom ju med en powerbook och fixar, när dom pysslar med en gollum-scen...

tex, så kör ju compac med Formel1-grejen, HP kör med massa annat hightech.. apple skulle väll kunna visa fetare grejer än bara lite imovie och itunes?

Jag såg utställningen när den var i Täby Centrum. Jättesnyggt.

1
Bevaka tråden