Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha FB01 - Värt pengarna

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har varit lite sugen på att införskaffa en yamaha fb01 (4 op fm synth). Jag undrar om priset är rimligt (450:-). Är det nån som har haft en och finns det någon editor?

Ljudmässigt så låter de ganska lika de polyfoniska ringsignalerna i en lite äldre mobiltelefon, synthesen är densamma. Jag har haft en, och visst fyller den sin funktion för lite enklare ljud. Om skicket är mycket gott, frakt, manual och originalkartonger ingår så kan det vara ett hyggligt köp men inte mer.

450 e ok pris, inget klipp men ok. Stråkar kan du bara glömma att denna kan härma, man ryser nästan när man hör dem, men basar är den jävligt grym på.
http://erikhall.mine.nu/~ronny/voister_litz/vl.htm
Kolla de gamla låtarna:
02 - Cry In Vain.mp3 - klockorna i början av låten + breakbasarna vid 1:28
05 - War Inside (cd-version).mp3 - dubbelbasen som panorerar i bakgrunden
06 - The Laugh I Once Had (new).mp3 - basen som går under sången
13 - Precious Princess.mp3 - alla basar + metalblipp som panoreras

Jag tänkte ha den som ljudleksak att skruva fram konstigt onaturliga ljud på, vad kan annars en synth med FM synthes användas till, efter som jag redan har en sampler så vill jag ha en riktig synth också. Hitta den i reabacken på 4sound i visby

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-28 23:55

Vissa synthar är som kryddor i köket.
Det är sällan man använder dem men ibland är de ett måste.

Ska du skruva ljud på den så måste du ha en editor, det är en presetburk nämligen. Kolla först så du har en fungerande editor innan du handlar. Fabriksljuden är tämligen ointressanta.

Om jag vore du skulle jag satsa på en TX7 i stället, ungefär samma prisklass men med betydligt fler möjligheter.

Jo men jag kan inte xcode, vet nån om det finns en färdig editor till mac os x?

Tycker att FB-01 är trevligare än TX7. Den har ett mycket vassare ljud och bättre timing. Kan få rätt bra DX100-bas ur en FB-01.. och det följer med några hundra färdiga ljud, så det är bara att plocka nåt man tycker om. En rätt mångsidig modul om man vill ha FM-ljud.

Men en fråga återstår, Finns det en riktig editor till Mac Os X eller måste man köra Atariemulator?

1
Bevaka tråden