- tanuki
- Medlem ●
- Göteborg
Hejsan!
Jag har nyligen blivit plasthusse (lånat) till en Roland JX-3P, och är hittills mäkta imponerad av dess sequencer/ackordredigerare. Dock har jag lite problem med att redigera dess parametrar, då jag inte äger en PG-200, samt att Edit-slidern verkar ha ballat ur.
Efter att ha Googlat frenetiskt i ett par veckor hittade jag på någon gammal lista, där en användare påstod att pitchhjulet går att använda som redigerare när man inte använder klaviaturet (t.ex. när sequencern spelar). Jag har dock inte lyckats bekräfta detta!
Någon som har några förslag på hur jag kan gå till väga för att leka vidare med min ögonsten, utan att behöva idiotleta tag i en PG-200 till överpris?
Värt att tillägga är att jag givetvis kan skruva upp synthesizern och försöka åtgärda problemet med slidern, men då den som sagt än så länge bara är till låns vill jag inte in och pilla i den riktigt ännu.
Tack på förhand!
Min gamla JX3P hade också problem med edit slidern. Den hoppade mellan värden och sprakade när man drog i den. Till sist var den i princip obrukbar. Felet var lätt åtgärdat med en ordentlig rengöring av slidern. Jag tror att ditt problem kan fixas så också
Om den skulle vara så sliten att den ändå muppar sig efter en rengöring kan du ju alltid byta den mot den andra slidern. Den brukar vara i bättre kondition.
Min JX3P:a drogs också med extakt samma problem som Airwolf. Värdena hoppade och slumpade fram egna värden vilket iofs var ganska cool ett tag.
Felet avhjälptes med en rengöring av slidern.
PS Tanuki, om du hittar mer om det att: "pitchhjulet går att använda som redigerare när man inte använder klaviaturet (t.ex. när sequencern spelar)" så får du gärna berätta mer.
Jag har precis plockat isär synthesizern och bytt plats på Brilliance- och Sens-slidern (redigeraren), vilket inte löse problemet. Sens-slidern fungerar utmärkt på sin nya plats vid Brilliance-värdet, vilket tyder på att det inte var några problem med slidern i sig.
Jag ska testa att plocka bort dem igen och rengöra dem noggrant, samt att gå igenom kretsarna omkring och se om det syns något problem. Återkommer när jag vet mer!
Lite OT, men ändå ontopic - VAD vågar ni rengöra era instrument med? Jag har inte hittat någon riktigt bra vätska för känsliga sliders och potar - jag vet bara att om man häller 556 i nåt kan man slänga det efter en tid.
Hur kollar jag detta enklast?
Jag ber gärna någon i Göteborgsområdet titta på den (och förhoppningsvis lyckas heala den) mot ersättning, men det kan vara intressant att försöka skaffa en hum om var problemet liggar innan dess.
Den här besten har ju ett oerhört säreget sound redan med de förprogrammerade patcharna, så det är ju nästan så att man ryser av blotta tanken av vad den klarar av om man bara kommer innanför huden på den
Jag tror fortfarande det är slidern som är problemet. Det är ett MYCKET vanligt problem på dem. Anledningen till att bytet inte hjälpte skulle helt enkelt kunna vara att båda två har suttit där lika länge och är lika skitiga. Poängen med Brillianceslidern är dock att den går direkt på filterna utan AD/DA-omvandlare så därför märker du inte det lika tydligt om du ens märker det.
Observera dock att de inte är identiska heller. Brillianceslidern har ett stopp i mitten, det har inte Editslidern.
Editslidern är av exakt samma typ som den vanligaste slidern i SH-101. Jag har lite begagnade sådana i lager. Skickar du över din adress via PM så kan jag skicka en väl rengjord och testad sådan till dig.
Editslidern är av exakt samma typ som den vanligaste slidern i SH-101. Jag har lite begagnade sådana i lager. Skickar du över din adress via PM så kan jag skicka en väl rengjord och testad sådan till dig.
Det låter alldeles underbart. Jag skickar ett PM till dig på direkten!
Hmm, dags att bumpa den här gamla tråden lite
Jag har nu lött på den nya slidern som amino så vänligt skickat mig på posten och måste tyvärr meddela att det inte löste problemet. Jag får fortfarande inga värden ändrade när jag står i edit-läge och rör på slidern.
Jag vill absolut inte ge upp på den här raringen. Någon som har några tips på hur jag kan gå vidare i min "felsökning"? Tacksam för svar!
Om inte annat är jag tacksam för tips om en kunnig hantverkare i Göteborgsområdet som kan tänka sig kasta ett öga på åbäket:-)
Jag har nu fått lite mer kött på benen och kommer att fortsätta felsökning i helgen. Här är ett utdrag ur en mailkonversation med killen som sätter ihop MIDI-kit till dessa bestar:
One important issue before we get futher: is the pitch bend also not working propertly? important to know, because the pitch bend and the sense slider exist nearly in the same circuit.
If the pitch bend is working well, then the following things can be cause the sense slider problem:
- Broken slider (but that is not the issue in your case)
- Loose contacts on the PCB around the slider, or the PCB paths of the power supply are broken. Measure the voltage on the slider, it must be 5 Volt.
- Defect resistor 100k, but this is really uncommon, because resistors do not fail very often. If you want to know this, measure the voltage on pin 2 of IC4.
- A defect multiplexer IC4 (HD14051B in the servicemanual, but it is just a ordinary 4051 cmos-device). Btw, it is better to also place a IC-socket when you replace a defect IC.
- Loose contacts or PCB paths to the selection input of the 4051, but since the pitch bend works in this case, this can not be the problem.
If the pitch bend is also not working, then, then the following things can be cause the problem:
- A defect multiplexer IC4 (HD14051B in the servicemanual, but it is just a ordinary 4051 cmos-device).
- Loose contacts or PCB paths to the selection input of the 4051.
- A defect part around the A/D comperator (the hybrid ADC) located on the mainboard. This A/D comperator is build around IC20 and IC4. Check pin 7 of IC4 and pin 7 of IC20 (with a oscilloscope, because this signal changes to fast for a ordinary multimeter), to determine where the fault could be.
Uppföljning kommer så fort jag vet mer, det är säkert någon som har nytta av den här informationen
"A defect multiplexer IC4 (HD14051B in the servicemanual, but it is just a ordinary 4051 cmos-device)."
Tycker spontant att detta låter som den mest troliga lösningen. Om du inte redan har kompletta scheman på synthen finns här:
Homepage Florian Anwander - JX3P Schematics
Jag bör tillägga att pitchhjulet fungerar "halvt". När jag transponerar uppåt så går den från 0 till +1 oktav direkt, försöker jag transponera nedåt händer ingenting. Det finns alltså inga mellanlägen, vilket det borde göra på ett konventionellt pitchhjul
Jag köper följande IC någon gång under nästa vecka och gör ett försök:
Jag ska även kontrollera signalvägarna som omnämns bland de potentiella felpunkterna.
Jag har beställt en ny sense slider från Roland och ska löda in den i helgen tänkte jag.
Blir nog lite ledsen ifall det inte är slidern som är problemet på min =P
Sweet! Nu funkar min Rolle igen! Räckte med en ny slider för mig. Me so happy!
Kul!
Sen det skrevs i den här tråden sist har jag ju också skaffat mig en JX3p som renoveringsobjekt och gjort den brukbar igen.
Har dock upptäckt ett irriterande fel på sistone...när den varit påslagen nån halvtimme börjar HPF-delen "dista" om den står i läge 0, d v s helt igenomsläppande. Ytterligare lite senare slutar den släppa igenom alls vilket gör att vissa av presetljuden blir helt tysta. Misstänker att det är nåt tjall på eller runt IC2, BA662an som ligger kopplad som HPF mellan "synthdelen" och choruset. Någon annan som haft detta problemet med sin JX3p?
Jo...har tänkt på det också, men det sitter inte så många elektrolyter kring BA662an...ska vara C1 och C2 då...
http://fa.utfs.org/diy/jx3p/schemo/hq/jx3psc14.jpg
..men de är ju så små att jag nästan tror på nåt annat fel...
Nåja, i värsta fall skiter jag i att laga helt och bara kopplar förbi HPF genom använda "poly out" tpn direkt till choruset.