Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammankoppla flera Mac mini'sar... är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-31 19:01

Hej,

jag har funderat mycket på att köpa en "Mac Book Pro", eftersom jag har nytta av att kunna vara mobil med datorn, men har inte listat ut om man kan köra
med 2st, skärmar till denna. Jag sitter idag på 2st. 20" tummare som jag är nöjd med.
Finns denna möjlighet ???
Detta är första frågan??

Sedan kom jag att tänka på Mac mini (den skulle kunna vara enkel att ta med sig om man
skulle behöva) men eftersom jag sysslar med musikproduktion, räcker inte en Mac mini prestandmässigt sett, men skulle man kunna sammankoppla en eller flera så skulle
detta vara ett alternativ, och man kan dessutom köra 2st. skärmar. Samt att man sparar
lite pengar att ha till annat!

Så fråga nr2 är om man kan sammankoppla 2 eller flera "Mac mini" så att de jobbar i ett
Master - Slav förhållande, med ett operativ installerat, eller så att det iallafall verkar som att man bara har en dator?

/Johan

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-31 19:15

Tror det finns expresscard altenativt USB-donglar som skapar möjlighet för en extra extern skärm. Kan dock inte hjälpa dig med namn...

OS X har en inbyggt klusterprogramvara som heter Xgrid, men för att kunna utnyttja flera maskiners processorer krävs att programmet du använder har stöd för Xgrid. Ett flertal program inom video-marknaden har det, men ingen koll på musikmarknaden.

Det finns program(http://synergy2.sourceforge.net/) för att utnyttja två datorer men ha gemensam mus/tangentbord precis som om man hade 2st skärmar till en dator.

• Medlem
  • 2007-07-31 19:54

Ok, då skall jag titta vidare på den där USB dongeln, tack för svaret!

Jag skulle ställa frågan på 99.se/mac/ för att få svar från några tiotusentals macanvändare. Ska jag flytta tråden?

Ursprungligen av nilon:

Så fråga nr2 är om man kan sammankoppla 2 eller flera "Mac mini" så att de jobbar i ett Master - Slav förhållande, med ett operativ installerat, eller så att det iallafall verkar som att man bara har en dator?

Ja och nej.

I Logic Pro kan du lägga ut effekterna på olika datorer om du kopplar ihop flera macar, och sedan finns det lösningar som JACK, Apple AUNetSend/Receive, Wormhole mfl om du vill skicka ljud via nätverket i realtid. Det finns inbyggt stöd för MIDI via nätverket i OS X, så det går hyggligt bra att tex låta en maskin köra de tyngsta pluggarna.

Men åtminstone i Logic stöds bara de inbyggda pluggarna, och nätverkslatency och realtidsljud är inte riktigt vänner, dessutom går det åt en del overhead för nätverkskommunikationen.

Så det går att få bättre prestanda om du har flera datorer, men det kräver en del bök och förvänta dig inga underverk. Långt i från att slå ihop flera datorer till en kraftfull cpufarm i vilket fall som helst.

• Medlem
  • Haninge
  • 2007-08-01 11:29
Ursprungligen av nilon:

jag har funderat mycket på att köpa en "Mac Book Pro", eftersom jag har nytta av att kunna vara mobil med datorn, men har inte listat ut om man kan köra
med 2st, skärmar till denna. Jag sitter idag på 2st. 20" tummare som jag är nöjd med.

Provade en gång att koppla två VGA skärmar till min MBP men fick bara bild på en. Det verkar som att man bara kan ha en extern skärm på MBP. Men då får man ju två st, den inbyggda och externa. Men det är ju inte samma storlek på den inbyggda och en av dina 20".

1
Bevaka tråden