Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om lösenord i Linux

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!

Här om dagen installerade jag som okunnig amatör Mandrake Linux på en gammal iMac som jag inte använder till något vettigt.

Det var en ganska spännande upplevelse att se att man klarar av det utan några särskillda förkunskaper. Det blev en del krångel och frustration för att få partitionerna av hårddisken att se ut på rätt sätt, så att installationsprogramet blev nöjt och ville fortsätta. I övrigt flöt allting på enkelt.

Kul att se sin gamla iMac:s skrivbord se så annorlunda ut! Och det följde med en hel del programvara och spel med installationen. Men som helhet verkar inte Linux kunna vara ett alternativ att använda i arbetet som det ser ut idag. Det är nog mest en nördig lek för vanliga användare.

Nu till min fråga. Kanske finns det någon kunnig människa här som vet hur jag ska bete mig för att återställa lösenord för root-nivå, eller komma runt problemet på annat sätt?

Jag angav lösenord för detta och skrev noggrant ner det, men senare under installationsprocessen ändrade jag tangentbordslayout från amerikansk till svensk, och det måste vara detta som gör att datorn inte accepterar mitt lösenord. Möjligen skulle jag kunna lösa det om någon vet vad man får för tecken på ett amerikanskt tangentbord om man skriver shift-8 och shift-9 (dvs. paranteser på ett svenskt tangentbord.)

Jag misstänker att det är de tecknen som inte sitter på samma plats på amerikanska och svenska tangentbord. Varför skulle jag nödvändigtvis krångla med dessa tecken?

Annars har jag väl varit så virrig att jag har skrivit fel, och då är väl inte mycket att göra annat än att göra om hela den drygt en timme långa installationen?

Jag hoppas verkligen att någon snäll själ här kan vara till hjälp!

Nicklas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 15:53

Testa det här: Byt tillbaka till amerikansk tangentbordslayout, ändra lösenordet till något som innehåller A-Z och 0-9, byt tillbaka till svenskt tangentbord.

Partitioneringen i Mdk är inga problem. Mdk kan göra det automatiskt.

Tack för hjälpen!
Jag har letat länge efter en inställning där jag kan byta tangentbordslayouten, men hittade ingen. Men innan jag skrev ett till inlägg lyckades jag få fram den, inte under tangentbordsinställningarna under kringutrustning, utan helt ologiskt (in mina ögon i alla fall) under handikapp.

Nu har jag testat att ändra en del där, men det finns ju en hel rad olika amerikanska layouter, så det kanske blir lite letande. Det löser sig nog.

Den automatiska partitioneringen tog ju hand om det mesta, men jag fick hela tiden ett felmeddelande om att det behövdes en 1 MB bootstrappartition, och att jag skulle skapa den med Diskdrake. Det tog min oförståndiga hjärna över en timme innan jag begrep hur jag skulle gå tillväga för att få fram en ny partition under det här steget.

shift 8 är *
shift 9 är (

på en standard amerikansk layout..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Men som helhet verkar inte Linux kunna vara ett alternativ att använda i arbetet som det ser ut idag. Det är nog mest en nördig lek för vanliga användare

Det där har du helt fel i. Men det kan vi diskutera i en annan tråd.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det där har du helt fel i. Men det kan vi diskutera i en annan tråd.

Ciryon

Jag tror egentligen inte att vi är så oense i frågan. Jag uttryckte mig kort och slarvigt när jag beskrev Linux som en lek för att undvika att bli för pratig innan jag kom till min egentliga fråga.

Vad jag menar är att många användare söker den enklaste vägen att få saker gjorda, och då är OS X och iApps det smidigaste sättet. Linux provar en del på, men jag tror att steget från att testa bara för sakens skull, till att börja använda det i någon större utsträckning är stort för många. Men Linux utvecklas hela tiden. Att jag har lyckats få igång det och har sett en del program som är värda att testa tyder säkert på att plattformen har kommit en bra bit på vägen i användarvänlighet. Att det sedan är de som kommer längre och börjar rota i saker som skulle vara för krångliga för min smak är bra för utvecklingen som helhet.

Vi kommer som sagt kanske att diskutera Linux vidare i någon annan tråd.

Nicklas

1
Bevaka tråden