Hjälp!
Här om dagen installerade jag som okunnig amatör Mandrake Linux på en gammal iMac som jag inte använder till något vettigt.
Det var en ganska spännande upplevelse att se att man klarar av det utan några särskillda förkunskaper. Det blev en del krångel och frustration för att få partitionerna av hårddisken att se ut på rätt sätt, så att installationsprogramet blev nöjt och ville fortsätta. I övrigt flöt allting på enkelt.
Kul att se sin gamla iMac:s skrivbord se så annorlunda ut! Och det följde med en hel del programvara och spel med installationen. Men som helhet verkar inte Linux kunna vara ett alternativ att använda i arbetet som det ser ut idag. Det är nog mest en nördig lek för vanliga användare.
Nu till min fråga. Kanske finns det någon kunnig människa här som vet hur jag ska bete mig för att återställa lösenord för root-nivå, eller komma runt problemet på annat sätt?
Jag angav lösenord för detta och skrev noggrant ner det, men senare under installationsprocessen ändrade jag tangentbordslayout från amerikansk till svensk, och det måste vara detta som gör att datorn inte accepterar mitt lösenord. Möjligen skulle jag kunna lösa det om någon vet vad man får för tecken på ett amerikanskt tangentbord om man skriver shift-8 och shift-9 (dvs. paranteser på ett svenskt tangentbord.)
Jag misstänker att det är de tecknen som inte sitter på samma plats på amerikanska och svenska tangentbord. Varför skulle jag nödvändigtvis krångla med dessa tecken?
Annars har jag väl varit så virrig att jag har skrivit fel, och då är väl inte mycket att göra annat än att göra om hela den drygt en timme långa installationen?
Jag hoppas verkligen att någon snäll själ här kan vara till hjälp!
Nicklas