Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst reglerbar "MIDI-controller" möjlig idag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla kloka 99:or.

Har en liten fundering och fråga...

Om jag låt säga hade en Promix 01 eller likn. mixer med MIDI.

Finns det helt enkelt en separat låda som kan ta emot IR eller FM och skicka/reglera controller-MIDI till en Promix 01 och få reglar och diverse assignbara funktioner att röra på sig?

M-Audio Midair?

Sen finns det ett par andra trådlösa MIDI-sensorer (Arduino och liknande), men det är inte riktigt vad du är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 18:25

I Max/MSP kan du enkelt konvertera inkommande data från olika saker till MIDI. Har inte testat med IR men det borde nog funka. En annan variant är att skaffa en trådlös usb-kontroller av något slag, som stödjer HID-standarden. Den går ju också att bygga om som man vill om det skulle behövas. HID-mojänger går också lätt att konvertera till MIDI-data i Max (eller PD etc). Ett annat alternativ är att använda WiFi mellan 2 datorer och skicka data med OSC-protokollet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 21:23

Kenton har sådana lådor sedan ett tag:

http://www.kentonuk.com/kenton/wireless_midi.shtml

Jag var kanske lite otydlig i första inlägget så jag förtydligar mina kriterier något nedan.

Inget i den trådlösa MIDI-controllerkedjan bör vara mjukvarubaserad och beroende av en PC/Mac, dvs en enkelt designad IR/Radio fjärr som går igenon en enkelt assignbar hårdvaruburk som skickar väl valda controllermeddelanden till Promix 01:an.

Typ en M-Audio Midair plus valfri midikontroller, tex en Behringer BCF2000?

Kom inte fram några riktigt klockrena lösningar. Vill inte direkt ge upp tanken åt min käre vän där han kan sitta med sin fjärr i sin favoritfåtölj och styra sin ProMix01trådlöst som reglar diverse system i & utanför huset.

Senast redigerat 2007-08-09 10:21

Finns inte så mycke mer än så. Tranzport är en smidig radiobaserad kontrollyta, men den kräver en pc. Kan för övrigt rekommendera den varmt till alla som är trötta på att använda tangentbordet.

1
Bevaka tråden