Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reservera skärmutrymme

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-27 22:03

Kan man göra som "the dock" gör? - Att reservera skärmutrymme så att om du maximerar ett fönster så hamnar det inte över eller under den ytan som du har reserverat. Jag kanske uttrycker mig lite luddigt, men någon kanske förstår?

/arvid

Det här är en ren chansning men jag säger nog nej på den frågan. Anledningen är att om sådan funktionalitet fanns så borde man sett ett sådant program som tar nytta av det men något sådant har iallafall jag inte sett eller hört talas om.

Däremot är det en funktion som jag tycker behövs. Det är underbart i windows att ha fönster maximerade och icq (miranda förståss) längs kanten. Det gör iofs så att drag-and-drop inte kan utnyttjas lika smidigt men man kan ju dra över startmeny-ikonen till programmet för att få det till förgrunden osv.

Jag tycker det är skumt att ingen exprimenterat mer med detta, hur program organiseras utrymmesmässigt på skärmen. Jag skulle vilja se att man liksom sätter upp ett ramar och hur dessa växer och krymper och sedan sätter vilka program som ska öppnas var. Då skulle man slippa att fönster hamnar där man inte vill ha dem och så skulle man givetvis kunna göra uppsättningar av sådana rutnät optimerat för olika ändamål tex. slösurfning där man har två browser sektioner bredvid eller under varandra och icq till höger (förutsätter en rejäl skärm) eller utveckling där man kan ha en ide i en panel, en terminal i en annan, en browser med output på en tredje och en browser med api-dokumentationen i den fjärde.

Dockan tycker jag är ytterst jobbig eftersom den reserverar plats i höjdled men lämnar en massa plats outnyttjad horisontellt (man kan iofs fylla den så att den tar upp hela bredden men det känns inte rätt på något sätt).

1
Bevaka tråden