Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb skrivare i nätverk med win NT

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-27 22:55

Jag har en Epson stylus photo 1290 som är kopplad med usb till en pc med windows nt. Jag vill kunna skriva ut på denna från min mac med OS 10.2 igenom nätverket.

Hur ska jag gå tillväga. Mellan macar så kan man ju sätta på skrivardelning och det funkar.....men hur gör jag när en winburk är inblandad.:confused:

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 23:32

I princip så här:

Dela ut skrivaren på NT-burken. Ge gärna utdelningen ett enkelt namn utan mellanslag och dumheter. Se till att din egen användare på NT-burken får skriva ut. Har du ingen användare; slå på gästaccess för utskrifter.

På OSX-burken; Ta upp terminalen. Skriv:

sudo ln -s `which smbspool` /usr/libexec/cups/backend/smb

<retur>

Starta om maskinen. Efter omstart; öppna Utskriftskontrollen. Alt + klicka på "Lägg till". Välj Avancerat/Windows Samba Printer.
Skriv något namn på skrivaren, fyll i "Enhet URI" med:

smb://<user>:<pass>@<workgroup/domain>/<server>/<sharename>

tex.
smb://nisse:ihult@SE_GOT_OFFICE/GBGNTS01/EP1290
eller
smb://192.168.1.12/EP1290

Vidare trixande gör du i en webbläsare på denna adress:

http://127.0.0.1:631

Räcker denna information?

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 10:36

Man tackar. Det ska nog gå att få det o funka. Ska pilla lite senare. Ska man gör på samma vis om man har en dator med XP installerat?

/Erik

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 14:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Man tackar. Det ska nog gå att få det o funka. Ska pilla lite senare. Ska man gör på samma vis om man har en dator med XP installerat?

/Erik

Japp!

1
Bevaka tråden