Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Mac:s egna ljudkort, vad behövs?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Väldigt basic, kopplar in två monitorer och ett midiklaviatur. Behöver således två ut för monitorerna och ett midiinterface gissar jag.
Är detta en dålig lösning och vad behöver jag?
Blir resultatet sämre än med ett externt ljudkort.
Hur fungerar USB i förhållande till firewire?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-03 12:44

Ljudkvalitén på macarnas inbyggda är rätt duglig, och klarar även av hygglig latency. Sämre än ett riktigt externt? Ja. Men ska du mest köra med mjukvarusyntar hemma så klarar du dig rätt bra med det till en början.

Midiklav lär du köra via USB, de flesta midiklaven nu för tiden har USB så det är allt som oftast bara att plugga in och köra.

Vad du behöver i sladdväg är kanske en splitkabel, beroende på vilken kontakt dina monitorer har. Vanligtvis kör ju mindre monitorer med tele eller rca, så du behöver en splitkabel från stereo minitele (utgången på macen) som splittar till två tele eller rca.

Aha, jag trodde att USB var undermåligt midi och Latency upp i taket men de kanske är snabbare nu med 2.0.....
Om man säger så här, är det vettigt att köpa:
http://www.thomann.de/thoiw5_maudio_usb_audiophile_audiointerface_prodinfo.html
Firewire 410 är lite för dyrt.

Eller kan man lika gärna köra då det interna

Det där med kopplingen för monitorerna var jag inne på men fick lite merklarhet..

Ursprungligen av Tridnod:

Aha, jag trodde att USB var undermåligt midi och Latency upp i taket men de kanske är snabbare nu med 2.0.....

Det fungerar utmärkt även med USB 1.1, MIDI är inte någon höghastighetsstandard direkt. Det är till och med så att de allra flesta klaviaturer med USB-anslutning har en inbyggd USB->MIDI-adapter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-03 13:04

USB-midi har fungerat bra rätt länge, även med USB1.
USB-ljudkort kan däremot vara lite ostabila ibland, även om det fungerar rätt bra nu för tiden (USB2 fungerar ypperligt).

Så summan av detta, vinner jag något på att köpa kortet jag länkade till eller är det likvärdigt att köra direkt i USB:n och koppla monitorerna enligt aretes förslag på macen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-04 16:22

För midins skull så spelar det ingen roll om du kör midi via externt ljudkort eller kör USB. Jag skulle t o m rekommendera att köra via USB, är helt enkelt smidigare.

Med externt ljudkort så får du fler kanaler, och kanske lite bättre ljudkvalitet (spelar bara roll om du ska spela in egentligen). Jag skulle faktiskt rekommendera att du börjar med att köra med interna ljudkortet, om du känner att det fungerar dåligt så kan du köpa ett ljudkort sen. Om du kört lite med interna så har du antagligen fått lite mer koll på vad du egentligen vill ha i ett ljudkort sen också.

Man tackar. Sparade en tusing där tills vidare i alla fall....

1
Bevaka tråden