Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka SQ-10 med midi?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-03 16:46

Ja, min semester har nu börjat, så det är dax att se över utrustningen lite...

Kopplade in sq-10'n och lekte loss lite. Min fråga är, som rubriken säger, går det att temposynka den rackaren med min övriga (midi)utrustning utan att lägga ut en massa stålar? Har ju Din-synk ut på min drumstation, men det hjälper ju föga.

En TR-626 eller TR-707 kanske vore en lösning? De är hyffsat billiga och de har midi kontakter samt en trigg out.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-08-03 17:18

sedärja! vilken tur att ingen ville köpa min 626 häromveckan

tips: analoga sequencers som vill ha cv-klocka (jag vet inte hur just sq-10 funkar) kan man skicka audiobuppar till från sin data för att styra (om man har ett par ljudkort-utgångar över alltså)

om man spelar in och trimmar en trig-puls och sen skickar den till sin analogsequencer (i mitt fall analogue solutions oberkorn mk ii) så kan man både (som normalt) klocka den med 16-delar eller med crazy rytmmönster. och så kan man använda en till utgång på ljudkortet för att trigga "reset to 1" på varje etta i takten (för att den inte ska tappa bort sig när man stoppar och startar) eller hitta på patternlängdscrazyness med den...

man kan såklart även skicka triggar från data direkt till cv-triggade enveloper...

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-06 09:47

Det här blev lite krångligt för en man med min elkunskapskaliber Finns det någon Kentonlåda som fixar biffen månne?

• Medlem
  • 2007-09-06 09:48

Inte testat med att använda MS-20 som triggmakare?

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-06 09:55

Jo, men jag får det ändå inte att funka rikigt bra... finns det någon regel hur ljudpulsen man skickar ska se ut? Och på vilka slag i en takt ska de sitta? Rackarn ändrar tempo när jag kör taktljudet genom MS20, men inte till det tempo jag vill... har provat att sätta det på ettan i 1/8, 1/16 och 1/32.. men inget vill ju synka bra..

• Medlem
  • 2007-09-06 10:01

Hur har du kopplat? Jag skulle göra ungefär såhär:
Rimshot -> ms-20 som genererar trig -> trigpuls in i step-ingången på sq-10 (längst nere till vänster)..

En rimshot på de ställen där du vill att sequencern skall stega fram.

Det där med att ändra tempo förstod jag inte riktigt.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-06 10:09

Ahaa.... nu ramlade myntaset ner
MS20 har jag kopplat rätt... men jag tjongade ut till Clock sync på SQ-10.
... nu vill jag hem från kontoret.
Tack janne!

Denna lilla synkbox för ynka 60 åjro funkar klockrent för mig. http://www.engineersatwork.nl/catalog/product_info.php/products_id/545

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-06 10:30
Ursprungligen av segerfalk:

Denna lilla synkbox för ynka 60 åjro funkar klockrent för mig. http://www.engineersatwork.nl/catalog/product_info.php/products_id/545

Den däe såg ju smidig ut minsann.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-06 22:06
Ursprungligen av odlarn:

Det där lät ju jävligt ok, trots att jag inte hörde inte tillstymmelse till nåt Boss delay

Nais

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-08 08:52

He he,, det ligger faktiskt ett och gnager i bakgrunden Dock är det inte din gamla halvrackare, utan min helrackare.

• Medlem
  • 2007-09-08 09:52

Skönt att du fick snurr på det. Ganska fiffig kombination faktiskt när man kör på det här sättet.

Har du kvar denna, odlarn? Saknar min och vill köpa en.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-30 17:38

Jao, fast den är inte till salu

Säg till mig när den är det!

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 20:53

r'nB häng genom PREdelay -- eller vaddå?
-- jordtriggan\S-trig ligger ju fel om man kör V_gate\trig men går att lösa med ett Insert~delay -- e det så ni kört??

\\HHMM HAR KULÖRT SENAP I HUVET

1
Bevaka tråden